تاریخ: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۲۵۱۲۲

حرکت به سوی صنعت هوشمند و دانش‏‏‌بنیان

‌می‌متالز - دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت‌شهر هوشمند» دوم آذر با حضور وزیران صمت، ارتباطات و علوم، تحقیقات و فناوری در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی آغاز شد.

به گزارش می‌متالز، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزیران صمت، ارتباطات و کشور، شهردار تهران و شرکت‌های دانش بنیان در این رویداد شرکت کردند. این همایش در راستای جریان سازی انقلاب صنعتی چهارم، به‌هم رسانی شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ برگزار شده است که در این رویداد ۲۵۰شرکت دانش بنیان حضور دارند.

امضا و تبادل تفاهم نامه‌ها بین شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارتخانه‌ها از جمله برنامه‌های دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با برگزاری نمایشگاه در کنار همایش‌ها برای شرکت‌های دانش بنیان، فضایی جهت عرضه محصولات ایجاد خواهد شد، گفت: این یک حرکت جدی است تا بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش بنیان کنیم.

عباس علی آبادی، وزیر صمت در دومین رویداد ملی صنعت دانش بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» گفت: اکنون زمزمه انقلاب صنعتی پنجم به گوش می‌رسد و پیام آن، این است که دوباره اصالت را به انسان بدهیم تا انسان محور تحولات و عامل اصلی همواره بماند.

وی تاکید کرد: هوش انسانی هرگز تحلیل نخواهد رفت و همواره توسعه پیدا می‌کند، اما این بار رقیبی به نام هوش مصنوعی دارد که باید خود را با آن به چالش بکشد. اما این اجازه به هوش مصنوعی داده نمی‌شود که به انسان برتری پیدا کند. انسان می‌تواند خالق باشد و به همین دلیل خلیفه خداست و هوش آن همیشه رو به توسعه است؛ اما با تمام این‌ها اگر از هوش مصنوعی غافل شویم، تاثیرات آن را در جامعه می‌بینیم.

علی‌آبادی افزود: از همین طریق به شرکت‌های دانش بنیان حاضر در رویداد این را بگویم حالا که این مشکلات وجود دارد، چه اتفاقاتی در پیش است؟ باید منتظر چه چیزی باشیم؟ ما به عنوان دولت باید چه کنیم؟ شما باید چه قدم‌هایی بردارید؟ ما الان در کنار یکدیگر تیم جمهوری اسلامی هستیم و باید ببینیم در رقابت با دنیا قرار است چه کنیم؟

وزیر صمت خاطرنشان کرد: خواهش من این است که برای تکمیل طرحی که در ذهن داریم پیشنهاد‌های خود را از طریق دبیرخانه این رویداد برای من ارسال کنید. این همایش‌ها را تکرار و دنبال می‌کنیم، همان‌طور که در مجلس به شما قولش را دادم که ارتباط دولت و با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بیان افزایش دهیم و آن را از شکل گفتگو و همایش خارج کرده و به یک ارتباط ارگانیک و نزدیک تبدیل کنیم.

علی آبادی گفت: از این طریق باید به یکدیگر کمک کنیم و عیب‌های هم را بپوشانیم و پشتیبانی کنیم. این همایش دوم است و سعی داریم حداکثر دوماه یک‌بار چنین رویدادی را برگزار کنیم. در همایش بعدی بحث هوشمندی را دنبال خواهیم کرد و هر قدر جلوتر برویم همایش‌ها با یکدیگر یک مجموعه را تشکیل خواهند داد.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم در کنار همایش، نمایشگاه هم داشته باشیم تا شرکت‌های دانش بنیان فضایی برای عرضه محصولات خود داشته باشند. در آینده نزدیک این همایش‌ها به بازارگاهی برای یافتن بازار فروش محصولات بدل می‌شوند.

وزیر صمت تصریح کرد: این یک حرکت جدی است که بتوانیم به واسطه آن صنعت کشور را هوشمند و دانش بنیان کنیم. اگر این کار را نکنیم کشور‌های همسایه به آن دست پیدا کرده و عبور می‌کنند و ما خجالت می‌کشیم. باید طوری پیش برویم که سر خود را بالا بگیریم و بگوییم ما توانستیم. ما مسلمان شیعه هستیم، از بهترین تفکرات صنعتی در بنیان‌های فکری خود استفاده کردیم، نسل ما پویا و زنده است و باید بتوانیم به‌سرعت در این مسیر پیش برویم.

ضرورت هم راستایی همه ارکان موثر بر زیست بوم صنعت دانش‌بنیان

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان هم راستایی و جریان‌سازی همه ارکان موثر در زیست بوم صنعت دانش‌بنیان را ضروری توصیف کرد.

به گزارش «ایرنا»، بابک احمدی نیز در آغاز به کار دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با اشاره به سطوح بلوغ فناوری پژوهش، نمونه سازی و توسعه استقرار دانش، هدف از برگزاری این رویداد را هم راستایی و جریان‌سازی همه ارکان موثر در اکوسیستم صنعت دانش‌بنیان عنوان کرد.

رئیس هیات عامل ایدرو افزود: هم‌مسیر قرار دادن اقدامات دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت برای حصول تولید محصول و رساندن آن به بازار هدف مهم است.

وی افزود: در حوزه تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان اگر آشفتگی وجود داشته باشد، اتلاف منابع را خواهیم داشت.

احمدی تصریح کرد: تلاش این است در سلسله رویداد‌هایی ارکان اکوسیستم صنعت دانش‌بنیان را هم راستا کنیم.

معاون وزیر صمت با اشاره به محور‌های اصلی که سازمان گسترش دنبال می‌کند، گفت: در حوزه شهر هوشمند و انقلاب صنعتی کشور زیرساخت شهر هوشمند، حکمرانی، آموزش، سلامت، امنیت و ابزار هوشمند و... را داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انقلاب صنعتی بر شهر هوشمند تمرکز کردیم و باید در این راستا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و وزارت صمت در کنار شهرداری‌ها سعی می‌کند نیاز‌های شهر هوشمند را تامین کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده