تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۲۶۱۰۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

تولیدکنندگان درصدد خروج فولاد از بورس کالا/ دو نرخی‌شدن محصولات فولادی با فروش آزاد کارخانجات

‌می‌متالز - یک فعال فولادی گفت: حدود ۱۰۰ هزار تن از محصولات خود را در بورس و مابقی آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساند که باعث دو نرخی شدن قیمت کالا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جمشید حسامی در رابطه با وضعیت گاز فولادی‌ها در زمستان امسال بیان کرد: با توجه به شرایط موجود در کشور، به نظر می‌رسد مانند سال گذشته با کاهش فشار، گاز صنایع به ویژه فولادسازان را قطع خواهند کرد. همچنین بحث محصول میان تقطیر به صنایع با قیمت گاز نیز در حد صحبت باقی مانده و هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص مطرح نشده است که البته بعید به نظر می‌رسد دولت توان انجام این کار را داشته باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، به نظر می‌رسد از دهه سوم آذرماه هوا سردتر شود و با این اتفاق، قطعاً مصرف گاز در حوزه‌های مختلف افزایش خواهد یافت. بر همین اساس، می‌توان گفت قطعی‌ها نیز نسبت به سال گذشته بیشتر می‌شود.

فعال بازار فولاد با اشاره به تشکیل کمیته ۳ جانبه بورس کالا اضهار کرد: تولیدکنندگان فولادی درصدد خروج فولاد از بورس کالا هستند تا در کمیته خاصی تعیین کننده قیمت محصولات باشند. این درحالیست که معامله فولاد در بورس از وضعیت بهتری برخوردار است؛ چرا که در این بازار کالا‌های معامله شده کشف قیمت می‌شوند و با این عملکرد، روند قیمتی براساس عرضه و تقاضا به پیش می‌رود.

حسامی با بیان اینکه در بورس کالا بحث کشف قیمت و رقابت وجود دارد که در نتیجه معامله با قیمت‌های واقعی را به دنبال دارد، گفت: برخی اوقات کارخانجات فولادی تمام تولیدات خود را وارد بورس کالا نمی‌کنند و بر همین اساس، این محصولات به صورت دقیق کشف قیمت نمی‌شوند. به گونه‌ای که می‌توان گفت حدود ۱۰۰ هزار تن از محصولات خود را در بورس و مابقی آن را در بازار آزاد به فروش می‌رساند که باعث دو نرخی شدن قیمت کالا می‌شود.

به گفته وی، فروش برخی محصولات فولادی در بازار آزاد، باعث می‌شود قیمت واقعی محصولات فولادی مشخص نشود.

این فعال فولادی خاطرنشان کرد: از طرفی، رکود در بازار و کلیت سیستم انقباضی دولت حاکم شده؛ به گونه‌ای که هیچگونه وام‌های جدیدی پرداخت نمی‌شود. همچنین دولت با سیستم انقباضی خود به دنبال کنترل تورم بوده و این درحالیست که حتی در بودجه سال آینده تورم ۵۰ درصدی برآورد شده است.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده