تاریخ: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۳
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۳۲۴۷۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

مداخله دولت؛ مانعی برای شفافیت بورس کالا/ رشد قیمت محصولات فولادی با خروج از بورس

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: دخالت مستقیم در قیمت از سوی دولت نتیجه مثبتی نخواهد داشت و با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، شاهد افزایش قیمت این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، علی بیات با موافقت عرضه فولاد در بورس، بیان کرد: در شرایط فعلی، برخی اوقات معاملات بورس کالا با چالش‌هایی مواجه می‌شود که دلیل اصلی آن دخالت‌های دولت در روند معاملاتی است. به طور مثال، محصولات با قیمت‌گذاری دستوری و سقف رقابت عرضه می‌شود که همین موضوع باعث رشد تقاضای کاذب در بازار و افزایش قیمت‌ها در بازار خارج از بورس خواهد شد.

وی ادامه داد: می‌توان گفت به جز مواقعی که دولت مداخلاتی در بورس کالا داشته، در باقی مواقع نظم و شفافیت موجود در بازار، به بخش مسکن نیز سرایت کرده است. در واقع با ساز و کار بورس کالا، طرف‌های خریدار و فروشنده مشخص هستند و می‌توان هرگونه دلالی و تخلف در این بازار را به راحتی شناسایی کرد؛ چرا که تمام معاملات با جزئیات ثبت و ضبط می‌شود.

این کارشناس فولادی اظهار داشت: ایده خروج محصولات فولادی از چنین مکانیزمی، تاثیرات مخربی دارد؛ چرا که بورس تنها بستر شفاف برای معاملات و قابل رصد برای نهاد‌های نظارتی است؛ بنابراین خروج از بورس کالا، فاصله قیمتی بین قیمت اولیه و بازار را به شدت افزایش می‌دهد و به تورم، التهابات بازار، دلالی، رانت و کاهش تولید دامن خواهد زد.

به گفته بیات، اگر فضای رقابتی و بورس واقعی شکل بگیرد، قیمت‌ها رقابتی خواهند بود که در این صورت به نفع مصرف کننده و تولیدکننده تمام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس، دولت باید با تنظیم‌گری و استفاده از ابزار‌های مختلف، زمینه عرضه مطلوب کالا‌ها را فراهم کند. در این میان دخالت مستقیم در قیمت از سوی دولت نتیجه مثبتی نخواهد داشت و با خروج سیمان و فولاد از بورس کالا، شاهد افزایش قیمت این دو کالا به دلیل نبود شفافیت در بازار خواهیم بود.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده