تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۳۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۳۲۶۱۲۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم توسعه معادن و صنایع معدنی در حوزه فناوری

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: در حوزه صنعت و معدن در کشور حتما نیازمند توسعه بیشتری در حوزه فناوری نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

به گزارش می‌متالز، موثقی‌نیا در حاشیه بازدید از نمایشگاه اوراسیا درباره حضور معادن و صنایع معدنی ایران در اتحادیه اوراسیا افزود: حضور ایران در این اتحادیه یک فرصت بسیار خوبی را برای همه حوزه‌های صنعتی کشور ما ایجاد کرده است.

وی گفت: ما با استفاده از ظرفیت این اتحادیه می‌توانیم ارتباطی بین کشور‌های که در شمال ایران قرار دارند با کشور‌های که در حوزه خلیج فارس قرار دارند، برقرار کنیم و با جذب تکنولوژی از کشور‌های دارای فناوری بتوانیم این فناوری‌ها را در کشورمان توسعه بدهیم و حتی بتوانیم به همان ترتیب به کشور‌های حوزه خلیج فارس نیز انتقال دهیم.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران افزود: ضمن اینکه ما خودمان در حوزه صنعت و معدن در کشور حتما نیازمند توسعه بسیار بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستیم.

وی درباره تفاهم نامه اخیر ایمیدرو در حوزه دانش بنیان گفت: ما شاید در دهه‌های گذشته بیشتر دنبال این بودیم که به نوعی از دانش و فناوری‌های که در سایر کشور‌ها توسعه پیدا کرده، به نوعی آن‌ها را به روش‌های مختلف بومی سازی و یا مهندسی معکوس کنیم. ضمن اینکه خودمان بتوانیم به دانش و فناروی‌های جدید دست پیدا کنیم. یعنی مدیریت دانش را در خود کشورمان توسط شرکت‌های دانش بنیان به دست بگیریم.

موثقی نیا افزود: ما در این خصوص شروع خیلی خوبی داشتیم و با شرکت‌های صنعتی بزرگ مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی مس در یک ماه گذشته تفاهم نامه‌های منعقد شده است.

وی درباره فعالیت بندر پارسیان به عنوان نخستین و بزرگترین بندر تخصصی صنعتی، معدنی و تجاری در ایران نیز گفت: مزیت بسیار خوبی که در بندر پارسیان داریم دست رسی به ساحل است. حتما به دنبال آن خواهیم بود که در برنامه منسجم از این ظرفیت و مزیت برای توسعه معدن و صنایع معدنی استفاده کنیم که این توسعه در حوزه معدن و صنایع معدنی حتما مستلزم ارتباط با سایر کشورهاست.

رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه در بحث واردات تجهیزات و مواد اولیه‌ای که در کشور با کمبود آن مواجه هستیم می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم افزود: حتما ما باید بتوانیم برخی تجهیزات را که در کشور به دانش فنی و تکنولوژی آن دست پیدا کردیم، این محصولات معدنی را بتوانیم به خارج صادر کنیم.

وی گفت: همچنین بتوانیم برخی از محصولات معدنی مان را از حالت خام فروشی در بیاوریم و به صورت محصولات نهایی به سایر کشور صادر کنیم که در این راهبرد طبیعتا داشتن یک منطقه ویژه‌ای مثل پارسیان خیلی به این راهبرد کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده