تاریخ: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۳۲۶۴۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آخرین نرخ ایجاد اشتغال در نیمه اول سال/ ایجاد ۸۵۰ هزار شغل در ۶ ماه

‌می‌متالز - مطابق آخرین آمار رسمی اعلام شده، در شش ماه اول امسال ۸۵۰هزار شغل ایجاد شده است.

به گزارش می‌متالز، نیروی انسانی یکی از مهمترین و اساسی‌ترین عوامل تولید است که از طریق مشارکت در تولید چه به لحاظ یدی و فیزیکی و چه به لحاظ فکری و مدیریتی و تکنولوژی نقش مهمی در روند تولید ایفا می‌کند. کشور‌هایی که در برنامه ریزی برای تربیت نیروی انسانی موفق‌تر باشند مسیر اقتصادی روشن تری دارند. یکی از دغدغه‌های اساسی برنامه‌های توسعه در کشور نیز تلاش برای کاهش معضل بیکاری است که همواره به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه‌ها بوده است.

مطابق اظهارات کریمی بیرانوند، معاون اشتغال تعهد برای ایجاد اشتغال در ۱۴۰۲ حدود یک میلیون و ۸۸ هزار نفر است. به گفته بیرانوند از ابتدای سال تاکنون حدود ۸۰۰ هزار فرصت شغلی در سامانه رصدثبت شده است.

محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه گزارش مرکز آمار که خالص است و اشتغال ایجادی را نشان می‌دهد گفت: یعنی ورود و خروج بازار کار. یعنی کسانی که شغل جدید برای‌شان ایجاد می‌شود منهای کسانی که از بازار کار خارج می‌شوند. مطابق با آمار تابستان ۱۴۰۲ نهصد و هفت هزار فرصت شغلی جدید بوده، یعنی خالص اشتغال ایجادی این میزان بوده است.

کریمی بیرانوند با بیان اینکه بهار ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۸ هزار خالص اشتغال ایجادی داشتیم اظهار داشت: سامانه رصد اشتغال به صورت برخط ولحظه‌ای نشان می‌دهد، مطابق با آمار سامانه رصد در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱ میلیون و ۳۵۰ هزار فرصت شغلی جدید بر اساس کد ملی، نوع شغل، جایی که در آن شغل ایجاد شده، دستگاهی که کمک کرده آن شغل ایجاد بشود و تعداد اشتغال ایجادی هر طرح را ما شمردیم. بعد از شمارش‌ها نظارت سه مرحله‌ای یعنی پیامکی، تماسی و حضوری انجام شده است.

کریمی بیرانوند درباره میزان اشتغالزایی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون گفت: با احتساب نیمه دوم ۱۴۰۰ اگر بخواهم بگویم با آمار دقیقی که روی سامانه رصد داریم در سال ۱۴۰۱ قریب به یک میلیون شغل ایجاد شد. در حال حاضر آمار سامانه‌ی رصد ۸۰۰ هزار تا است، تقریباً ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی. علاوه بر این در نیمه دوم ۱۴۰۰ هم ما تقریباً ۶۸۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کردیم. با ضریب صحت سنجی اگر در نظر بگیریم، از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا کنون تقریباً دو و نیم میلیون فرصت شغلی جدید ایجاد شده است. هر یک نفر یعنی یک کد ملی که ما می‌دانیم، کجا مشغول کار است و چه کار می‌کند.

آمار بیکاری به ۷.۹ درصد رسیده است

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در جلسه تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۳ به مجلس گفت:آمار بیکاری به ۷.۹ درصد رسیده‌است. طبق آمار وزارت رفاه، فقط در همین شش ماه اول امسال ۸۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده