تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۳۲۹۸۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

۲۹ واحد معدنی تعطیل خراسان جنوبی به چرخه تولید بازگشت

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از بازگشت ۲۹ واحد معدنی تعطیل استان به چرخه تولید خبر داد.

به گزارش می‌متالز، احمد آریافر صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خراسان جنوبی با بازگرداندن ۲۹ معدن تعطیل به چرخه تولید از ابتدای سال رتبه اول کشور را در این زمینه کسب کرد. ذخیره واحد‌های معدنی فعال شده در استان، ۱۱ میلیون تن با مساحت ۱۷۹ کیلومتر است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: فعال شدن این معادن، فرصت شغلی را برای ۱۵۵ نفر ایجاد کرده و استخراج اسمی این معادن سالیانه ۳۱۳ هزار و ۵۰۰ تن است.

آریافر افزود: معدن‌های فعال شده ۸ معدن در سرایان، ۸ معدندر فردوس، ۵ معدن در قاین، ۳ معدن در نهبندان، ۲ معدن در سربیشه، یک معدن در طبس، یک معدن در درمیان و یک معدن در بیرجند بوده است. همچنین به لحاظ ماده معدنی ۱۳ معدن بنتونیت، ۳ معدن خاک صنعتی، ۲ معدن کرومیت، ۲ معدن گرانیت، ۲ معدن مس و مابقی سنگ لاشه، مارن، باریت، بازالت، دولومیت، گچ و پرلیت بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین از سرمایه‌گزاری ۱۳۰ میلیارد تومانی ایمیدرو در خط انتقال ۱۳۲ کیلوولت برق نهبندان - شاهکوه خبر داد و گفت: ۲۹ معدن گرانیت در خراسان جنوبی از این خط انتقال برق بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: طول مسیر این طرح ۶۵ کیلومتر بوده و ۱۸۳ دکل برق در آن نصب شده است.

آریافر همچنین از رشد ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن استان طی هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: در این مدت واحد‌های صنعتی احیا شده در استان پنج درصد رشد داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۷۰۸ معدن در خراسان جنوبی، گفت: از این تعداد ۵۲۲ معدن فعال و ۲۳۲ معدن غیرفعال است و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۲۹ واحد معدنی در استان احیا شده است.

وی با ذکر این نکته که بیش از ۴۰ درصد گردش اقتصادی کشور در وزارتخانه صمت صورت می‌گیرد، افزود: جامعه هدف در این سازمان مردم، تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، بناباین کارکرد این مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار است. ما با سرمایه‌گذاری و تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده معادن به دنبال توسعه اقتصادی استان هستیم.

آریافر افزود: تمام تلاش ما این است که با ایجاد صنایع جوار معدنی، مواد معدنی به صورت خام از استان خارج نشود، تامین نیروی واحد‌های صنعتی هم باید با اولویت نیرو‌های بومی باشد. در حوزه تجارت و بازرگانی هم با تسهیل شرایط به دنبال توسعه صادرات هستیم و با رایزنی کشور افغانستان و معرفی ظرفیت‌های استان نهایت استفاده را از مرز ماهیرود خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده