تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۲۷۸۱۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

‌می‌متالز - فعالان بازار داخلی آهن‌آلات مدعی‌اند با آغاز خرداد سطح تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و این رکود در ماه مهر و آبان نیز تشدید شد تا بازار آهن‌آلات نیمه تعطیل شود، ولی از اواسط آذرماه شرایط تغییر کرده و تقاضا در بازار جان گرفت.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار داخلی آهن‌آلات مدعی‌اند با آغاز خرداد سطح تقاضا در بازار کاهش پیدا کرد و این رکود در ماه مهر و آبان نیز تشدید شد تا بازار آهن‌آلات نیمه تعطیل شود، ولی از اواسط آذرماه شرایط تغییر کرد و تقاضا در بازار جان گرفت. به همین دلیل روند ریزشی قیمت آهن‌آلات در آذرماه متوقف شد و قیمت‌ها در بخشی از بازار صعودی شد. افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات همزمان با رشد قیمت‌ها در بازار محصولات جهانی محصولات فولادی بود.

میلگرد

برآیند قیمت انواع میلگرد در آذرماه صعودی بود برای مثال متوسط قیمت میلگرد ۱۴ از کیلویی ۲۳ هزار و ۱۴۰ تومان به کیلویی ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان رسید. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ نیز ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرد. متوسط قیمت انواع میلگرد در بازار داخلی به قرار نمودار زیر است:

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

میلگرد در روز‌های ابتدایی آذرماه به کف قیمتی سال ۱۴۰۲ رسید و از این محدوده با تقاضای چشم‌گیری مواجه شد.

تیرآهن

تیرآهن در آذرماه بیشترین رشد قیمت را میان سایر آهن‌آلات به ثبت رساند. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ از کیلویی ۲۴ هزار و ۶۳۰ تومان با افزایش نزدیک ۸ درصدی به کیلویی ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در طول آذر ماه به قرار نمودار زیر است:

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

برخی از آهن فروشان اصفهانی معتقدند در صورت تقویت تقاضا در بازار تیرآهن قیمت‌ها خیلی سریع به فراتر از کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌رسد.

پروفیل

بازار پروفیل آذر پرنوسانی را به ثبت رساند. برآیند قیمت پروفیل در طول آذرماه مثبت بود، ولی در ۵ روز پایانی این ماه قیمت پروفیل سقوط سنگینی را تجربه کرد. متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در این ماه ۰.۴ درصد رشد کرد. متوسط قیمت پروفیل با ضخامت ۲ در طول آذر ماه به قرار نمودار زیر است:

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

متوسط قیمت پروفیل ۲ از کیلویی ۳۷ هزار تومان تا ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیز پیش رفت، ولی در ۵ روز پایانی ماه به سطح ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان بازگشت.

ناودانی

افزایش تقاضا در بازار داخلی آهن آلات ۱۰ روز دیرتر به بازار ناودانی رسید در نتیجه قیمت ناودانی تا ۱۰ آذرماه به شدت ریزشی بود و سپس تمام این ریزش را جبران کرد. در روز پایانی آذر ماه متوسط قیمت هر کیلوگرم ناودانی با قیمت روز اول آذر ماه تقاوتی نداشت. متوسط قیمت ناودانی در بازار داخلی به قرار نمودار زیر است:

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

تقاضا در بازار ناودانی در نیمه دوم آذرماه تقویت شد و بنابر ادعای بازاریان با ادامه این روند باید منتظر رشد قیمت ناودانی در طول دی‌ماه باشیم.

نبشی

متوسط قیمت‌ها در بازار نبشی در طول آذرماه شبیه به بازار ناودانی حرکت کرد. قیمت‌ها در نیمه ابتدایی ماه سقوط کرد و سپس در نیمه دوم ماه قیمت نبشی اوج گرفت. متوسط قیمت نبشی به قرار نمودار زیر است:

آذر پرتقاضا در بازار داخلی آهن‌آلات

قیمت نبشی از کیلویی ۲۳ هزار و ۲۶۰ تومان در ابتدای ماه به کیلویی ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان در روز پایانی آذر رسید. یعنی برآیند کلی قیمت نبشی منفی است، ولی در صورت تداوم روند صعودی احتمالا قیمت نبشی بازدهی مثبتی در دی‌ماه به ثبت می‌رساند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده