تاریخ: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۱۴۷۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

‌می‌متالز - بازار داخلی آهن آلات در ماه مهر روز‌های کم‌نوسانی را پشت سرگذاشت، با این حال برآیند قیمتی میلگرد، تیرآهن و نبشی برای مهرماه نزولی بود و تنها قیمت ناودانی و پروفیل افزایش پیدا کردند. فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا خبر می‌دهند.

به گزارش می‌متالز، بازار داخلی آهن آلات در ماه مهر روز‌های کم‌نوسانی را پشت سرگذاشت، با این حال برآیند قیمتی میلگرد، تیرآهن و نبشی برای مهرماه نزولی بود و تنها قیمت ناودانی و پروفیل افزایش پیدا کردند. فعالان بازار از کاهش شدید تقاضا خبر می‌دهند. همین کاهش تقاضا باعث شد قیمت‌ها در بازار داخلی آهن‌آلات به نوسانات نرخ ارز نیز واکنشی نداشته باشند. بعضی از فعالان بازار عقیده دارند با ثبات و کاهشی شدن قیمت آهن‌آلات شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاران در بازار مسکن فراهم است.

میلگرد

بازار داخلی میلگرد در نخستین ماه از فصل بهار روز‌های با ثباتی را تجربه کرد. اگرچه برآیند قیمت میلگرد در مهرماه منفی است، ولی نوسانات بسیار جزئی بود. متوسط قیمت میلگرد ۱۰ و میلگرد ۱۴ در این ماه به ترتیب در کانال ۲۵ هزار و ۲۴ هزار تومان باقی ماندند. نوسانات قیمت میلگرد در بازار داخلی به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

اواسط مهرماه با آغاز تنش در خاورمیانه نرخ دلار در بازار غیر رسمی صعودی شد، ولی بازار میلگرد به این اتفاق واکنشی نشان نداد. طول فصل بهار قیمت میلگرد با نرخ ارز در بازار آزاد همبستگی زیادی داشت.

تیرآهن

متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در مهرماه ۱ درصد کاهش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها در بازار تیرآهن در طول این ماه نزولی بود، ولی روند قوی نداشت. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ در این ماه به قرار جدول زیر است:

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

بازار تیرآهن در فصل تابستان به شدت پر نوسان بود و با کوچک‌ترین اخبار بالا و پایین می‌شد. قیمت تیرآهن گاهی در طول دو روز بیش از هزار تومان بابت هر کیلوگرم تغییر می‌کرد، ولی در مهرماه قیمت هر کیلوگرم تیرآهن ۱۴ کمتر از ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

پروفیل

بازار پروفیل در ماه اول از فصل پاییز دو فاز مختلف را پشت سر گذاشت. قیمت پروفیل در نیمه اول مهرماه به شدت صعودی شد، برای مثال قیمت هر کیلوگرم پروفیل با ضخامت ۲ از ۳۷ هزار و ۱۳۰ تومان تا ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت، ولی در نیمه دوم مهرماه قیمت پروفیل ضخامت ۲ تا کیلویی ۳۷ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش پیدا کرد.

نوسانات قیمت پروفیل در طول مهر به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

برآیند قیمت‌ها در بازار پروفیل طی مهرماه مثبت بود، ولی اگر روند نزولی قیمت برای ماه آبان ادامه داشته باشد باید منتظر ریزش بیشتر در بازار پروفیل بود.

نبشی

بازار نبشی ماه اول پاییز را ریزشی به پایان رساند. متوسط قیمت هر کیلوگرم نبشی تا ۲۲ مهرماه بالاتر از ۲۵ هزار تومان بود، ولی طی ۸ روز پایانی مهرماه به ۲۴ هزار و ۲۷۵ تومان سقوط کرد.

متوسط قیمت نبشی در بازار داخلی آهن‌آلات به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

نوسانات بازار نبشی از مردادماه کاهش چشم‌گیری پیدا کرد و تا دهه آخر مهرماه نیز هر کیلوگرم نبشی در ۲۴ هزار و ۸۰۰ تا ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان نوسان می‌کرد.

ناودانی

قیمت‌ها در بازار آهن‌آلات داخلی در طول مهرماه نزولی بود، ولی در بازار ناودانی قیمت‌ها روندی صعودی ضعیفی داشت. متوسط قیمت هر کیلوگرم ناودانی اول مهرماه ۲۴ هزار تومان بود و تا پایان مهر به ۲۴ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. متوسط قیمت ناودانی در طول مهر به قرار نمودار زیر است:

بازار آهن‌آلات پاییز را با آرامش آغاز کرد

بازار آهن آلات تابستان کم‌تقاضایی را پشت سر گذاشت، ولی مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تقاضا برای ناودانی نسبت به سال‌های قبل بهتر بود و همین مسئله با افزایش قیمت ناودانی همراه شد. اگرچه فعالان بازار عقیده دارند قیمت فعلی ناودانی منطقی نیست و باید تا کیلویی ۲۸ هزار تومان رشد کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده