تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۲۷۹۲۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
صالحی:

تاثیر بالارفتن شاخص بر سهام‌های خُرد؛ کلید بازگشت اعتماد مردمی به بورس

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم اعتماد مردم به بورس را بیشتر کنیم که مردم بدانند بالارفتن شاخص، روی سهام خردشان تاثیر می‌گذارد، گفت: وقتی مردم ببینند که بالارفتن شاخص روی سهامشان تاثیر نمی‌گذارد کلا به فرآیند موجود شک می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، مسلم صالحی، با اشاره به تمهیدات لازم برای رشد بازار سرمایه در کشور گفت: شفافیت در بازار سرمایه یکی از مهمترین ارکان فعالیت در این بخش است.

عدم اطمینان و اعتماد مردم به بازار سرمایه باعث فرار سرمایه از این بخش شد

نماینده مردم «اقلید» در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم اطمینان و اعتماد مردم به بازار سرمایه باعث فرار سرمایه از این بخش شد، بیان کرد: متاسفانه ما به درستی نتوانستیم اطمینان مردم را جلب و بورس شفافی داشته باشیم.

صالحی با بیان اینکه برخی اوقات اتهاماتی به دستندرکاران بورس با عناوینی از جمله سیگنال فروشی در بورس زده شد، اظهار کرد: این موارد باعث شد تا مردم دیگر به بورس اعتماد نکنند حتی در برخی موارد موضوعاتی از جمله شاخص سازی هم نیز مطرح می‌شد.

ساختار‌های بورسی شفاف شود

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساختار‌های بورسی باید شفاف شود، ادامه داد: همچنین باید کاری کنیم که مردم با آگاهی کامل وارد بازار سرمایه شوند. نباید شرایط بدین نحوه باشد که یک میوه فروش و یک دکترای مدیریت مالی دارد هر دو در بورس فعالیت کنند.

تضمینی برای سودآوری وجود ندارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین هیچ موقع ما نباید به عنوان یک سیستم حاکمیتی تضمینی در زمینه سودآوری در بورس به مردم بدهیم.

وی با بیان اینکه اعتمادسازی در بورس امری مناسب است و، اما نباید تضمین داد، گفت:گاهی اوقات مردم به حرف یک مسوول اعم از نماینده مجلس و یا وزیر اعتماد می‌کنند که اگر در بورس فعالیت کنند، سود خواهند کرد این در حالی است که این مساله در هیچ جای دنیا بدین نحوه نیست.

صالحی با بیان اینکه بازار سرمایه بازارپر ریسکی است، بیان کرد:اگر افراد با اطلاعات و علم و اگاهی لازم وارد بورس شده و به موقع سهام دریافت کرده و نه به صورت قطره چکانی، مشکلات برطرف خواهد شد.

سهام‌های خُرد بورسی همچنان بی ارزش هستند/ بهبود شاخص بورس تاثیری در سهام‌های خُرد ندارد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت شاخص کل بورس بد نیست، تصریح کرد: متاسفانه وضعیت مطلوب شاخص بورس تاثیر چندانی روی سهام‌های خُرد نمی‌گذارد یعنی سهام‌های خُرد ما همچنان بی ارزش هستند.

سرمایه از دست رفته ...

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی که به اصطلاح در کف بازار فعالیت می‌کنند و صاحب سهام‌های خُرد هستند، همچنان در ضرر بوده و یا با گذشت ۵ سال از ضرر درآمده و تازه به اصل پول خودشان دست پیدا کرده‌اند، بیان کرد:این افراد به ظاهر ضرر نکرده اند، اما قدرت پول این افراد در چند سال سپری شده کاملا از دست رفته است.

تاثیر بالارفتن شاخص بر سهام‌های خُرد؛ کلید بازگشت اعتماد مردمی به بورس

صالحی بیان کرد: زمانی می‌توانیم اعتماد مردم به بورس را بیشتر کنیم که مردم بدانند بالارفتن شاخص، روی سهام خردشان تاثیر می‌گذارد بنابراین وقتی مردم می‌بینند که بالارفتن شاخص روی سهامشان تاثیر نمی‌گذارد کلا به فرآیند موجود شک می‌کنند.

ساختار بورس نیازمند اصلاحات اساسی است

صالحی با بیان اینکه ساختار بورس نیازمند اصلاحات اساسی است، بیان کرد: در این بخش مصوباتی را کمیسیون اقتصادی پشت سر گذاشت و، اما نمی‌دانیم سازمان بورس تا چه حد این موارد را اجرایی کرد؛ بنابراین اگر تصمیمات مجلس در زمینه اصلاح فعالیت سازمان بورس اجرایی می‌شد حتما اتفاقات خوبی رخ می‌داد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما منابع خوبی را برای بهبود شرایط بورس در بودجه در نظر گرفتیم، اظهار کرد: به عنوان مثال ما برای آگاهی سازی از فعالیت در بورس، سازمان صداوسیما را مکلف به ارائه دوره‌های آموزشی کردیم، اما این اتفاق همچنان رخ نداده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان خاظر نشان کرد: دولت اگر نتواند از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کند قطعا در تامین منابع بسیاری از پروژه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده