تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۴
بازدید: ۹۹
کد خبر: ۳۲۷۹۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرما به زمستان بورس نمی‌رسد

‌می‌متالز - عاطفه چوپان: بازار سرمایه در آخرین ماه پاییز با توجه به محرک مهمی که پیش‌آمد، رشد چشمگیری داشت. نماگر اصلی بورس توانست ۹.۴‌درصد رشد را ثبت کند و این موضوع را بیش از هر چیز دیگری مرهون اخبار پیرامون افزایش سرمایه شرکت‌ها و هلدینگ‌های بورسی از محل تجدید‌ارزیابی‌ها بود.

به گزارش می‌متالز، اثر این متغیر، اما همان‌طور که برخی از کارشناسان نیز پیش‌بینی می‌کردند، با توجه به ابهامات موجود در آن ماندگار نشد و بازار سرمایه اولین ماه از زمستان را با روز‌های منفی، هرچند کمرنگ آغاز کرد. با وجود این در ادامه ریسکی پیش‌روی بازار پیش‌بینی نمی‌شود و با توجه به کاهش فاصله قیمتی دلار نیما با دلار بازار آزاد و انتشار گزارش‌های عملکرد آذرماه و همچنین ۹ماهه شرکت‌ها، احتمال ادامه روند مثبت با شیب ملایم دست‌کم در دی ماه قابل پیش‌بینی است.

رشد با گزارش‌ها

علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه درخصوص روند معاملات دی ماه گفت: به‌نظر می‌رسد روند معاملات در دی‌ماه متعادل و مثبت است و از انتهای دی‌ماه که گزارش‌های ۹ ماهه منتشر می‌شود، روند بازار سرمایه بهبود می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود در گزارش‌های ۹ ماهه صنایع، مخصوصا صنایعی مانند بانک، پالایش و صنایع تولیدکننده گزارش‌های خوبی باشند، منتها با توجه به ثبات نرخ دلار و عدم‌ورود نقدینگی به بازار فعلا بازاری متعادل را داریم، اما با انتشار گزارش‌های ۹ ماهه و مشخص‌شدن عملکرد برخی از شرکت‌ها که پیش‌بینی می‌شود عملکرد خوبی باشد، به‌نظر می‌رسد آرام‌آرام از اواسط دی به بعد بازار خوبی خواهیم‌داشت. وی به نزدیک‌شدن قیمت دلار نیما به نرخ دلار در بازار آزاد اشاره و عنوان کرد: نباید فراموش کرد که اگرچه می‌گوییم نرخ دلار ثبات دارد، اما افزایش نرخ دلار نیما صددرصد به نفع بازار است؛ چراکه اکثر شرکت‌های بورسی دلار خود را در مرکز مبادلات با نرخ دلار نیما می‌فروشند، بنابراین این موضوع حتما تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه دارد، اما این تاثیر مثبت در گزارش‌ها مشخص می‌شود، لذا تاثیر مثبت این موضوع را بخشی در گزارش‌های ۹ ماهه و بخش عمده آن را در گزارش‌های بعد از دی ماه خواهیم دید.

دی ماه مثبت و متعادل

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار سرمایه طی یک ماه گذشته به نسبت ماه‌های قبل تحت‌تاثیر اخبار تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها، روز‌های امیدوارکننده و مثبتی را پشت‌سر گذاشت، گفت: به دلیل درست عملیاتی‌نشدن آن، نتوانست به تداوم روند مثبت خود ادامه دهد. البته به اعتقاد برخی از کارشناسان بازار تجدید‌ارزیابی دارایی‌ها یک طرح خنثی بود که رونمایی شد، اما تاثیر مثبت خاصی نگذاشت. وی ادامه داد: با توجه به اینکه تجدید‌ارزیابی به‌معنای به روز‌کردن ارزش کلیه دارایی‌های استهلاک‌پذیر و استهلاک‌ناپذیر یک شرکت است، می‌تواند در سودآوری یک شرکت بسیار موثر باشد که البته به نحوه اجرای آن نیز بازمی گردد. حاجعلی عنوان کرد:، اما پارامتر‌های دیگری از جمله قیمت‌های جهانی کالاها، نرخ ارز نیمایی، بودجه‌و تورم، قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی و قیمت جهانی نفت و علاوه‌بر آن موضوع تجدید‌ارزیابی بر بازار سرمایه موثر است. در ایران برخلاف بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته که رابطه علّی دوسویه بین رشد اقتصادی و رشد بورس برقرار است، رشد اقتصادی کشور اثر خاصی بر بازار سهام ندارد و جهش‌های ارزی و رشد تورم دلیل اصلی رشد بورس بوده اند، اما ما در اصول اقتصاد می‌خوانیم که بازار‌ها باید همسو با یکدیگر حرکت کنند، نه اینکه خلاف آن باشد. وی ادامه داد: در حوزه خودرو نیز قرار بر این شده که قیمت‌گذاری خودرو‌های داخلی توسط هیات‌مدیره خودروسازان تا پایان سال انجام گیرد و قرار است شورای‌رقابت به‌عنوان یک نهاد قانونی به‌جای قیمت‌گذاری خودرو، به تنظیم‌بازار بپردازد که این موضوع می‌تواند سه‌ماهه خوبی را برای شرکت‌های خودروسازی بازار سرمایه تا پایان سال‌ایجاد کند و گروه لیدر سنتی بازار سرمایه بتواند بازدهی خوبی را برای اهالی بازار رقم بزند. این تحلیلگر گفت: در حال‌حاضر باتوجه به اینکه بازار سرمایه طی چند سال‌گذشته نسبت به بازار‌های موازی دیگر رشد چندانی نداشته و راکد بوده و با توجه به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و سودآوری آن‌ها ناشی از افزایش تورم، می‌توان انتظار روند مثبت و تعادلی بورس را داشت. همچنین این روز‌ها شاهد این هستیم که سرانه خرید حقیقی‌ها افزایش‌یافته و صنایع بزرگ خیلی خوب معامله می‌شوند که در کل پیش‌بینی می‌شود پس از گذر از این دوره فعلی و تجدید قوا، ادامه روند صعودی ملایم این بازار طی روز‌های آینده دور از انتظار نباشد.

انتظار جهش قیمتی نداریم

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز درخصوص روند بازار سرمایه در اولین ماه زمستان گفت: شاخص‌کل بورس در آخرین ماه پاییز از محدوده‌های دو‌میلیون و ۲۰‌هزار واحد رشد خود را تا حدوده دو‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد ادامه داد. می‌توان گفت شاخص در ماه گذشته حدود ۱۰‌درصد رشد کرد. با توجه به اینکه از مقاومت محدوده قیمتی دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد عبور کرده، هم‌اکنون درگیر یک مقاومت مینور در محدوده دو‌میلیون و دویست‌هزار واحد است. وی ادامه داد: در این محدوده انتظار می‌رود با توجه به اینکه در یک ماه اخیر خیلی از سهام حدود ۲۰‌درصد رشد قیمتی داشتند، سهامداران به شناسایی سود اقدام کنند چراکه بازار هنوز آنطور قوت نگرفته و چشم‌انداز جهش قیمتی نیز با توجه به متغیر‌های کلان اقتصادی و همچنین عدم‌تحرک بازار‌های موازی نیز متصور نیست. سماوی بیان کرد: بنابراین به‌طور کلی ماه پیش‌رو را می‌توان ماه متعادل و مثبتی دید. مهم‌ترین فاکتور برای شاخص‌کل از منظر قیمتی حفظ محدوده دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد است. در ادامه مسیر متغیر منفی و ضربه‌گیر رشد نیز نداریم، چراکه کلیات بودجه مشخص شده‌است. از طرفی اخبار خوبی درخصوص اینکه نرخ نیما به نرخ دلار آزاد نزدیک‌تر شده مشاهده می‌شود و قیمت فروش شرکت‌ها کمی به قیمت واقعی نزدیک‌تر شده‌است. در ادامه با توجه به گزارش‌های فصلی قطعا بخشی از نقدینگی، به سمت سهام ارزنده خواهد رفت که هم‌اکنون نیز در بازار وجود دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده