تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۲۹۳۳۲
سرویس خبر : انرژی
رییس هیات مدیره اتحادیه صنایع پتروشیمی:

ما مجبور به رقابت کردن هستیم/ اگر به ما کمک شود تولید در ایران بسیار جذاب است

‌می‌متالز - رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی به همراه دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر درخصوص صنعت پتروشیمی به گفتگو پرداختند.

به گزارش می‌متالز، احمد مهدوی‌ابهر، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اظهار کرد: همانطور که می‌دانیم صنعت پتروشیمی تحریم شده، اما با متخصصان و مهندسان حرکت رو به جلو را ادامه می‌دهیم. در دهه ۹۰ تا ۱۴۰۲، بیشترین کمک را صنعت پتروشیمی در دور زدن تحریم‌ها و شکست دشمن در جنگ اقتصادی انجام داده است. ما سال گذشته ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم و حدود ۳۰ درصد بازار سرمایه مربوط به پتروشیمی هاست.

وی افزود: امسال در ۸ ماه سال جاری ۸ درصد رشد تولید داشتیم. اما به دلیل نگاه ما به صنایع پایین‌دستی که در اولویت هستند، ۴۰ هزار تن کاهش صادرات داشتیم.

مهدوی ادامه داد: حدود ۶۰۰ هزار تن از صادرات کم کردیم که حدود ۶۰۰ میلیون دلار از ارزش صادرات ما کاسته شده که تا پایان سال به یک میلیون دلار خواهد رسید. نگاه ما به داخل است. قیمت پایه را شرکت پتروشیمی تعیین می‌کند. ما با رقابت موافق نیستیم، اما برای اینکه به صورت ریشه‌ای حل شود و برای افزایش تولید، برنامه ریزی داریم. بانظم‌ترین صنعتی که در کشور کار خود را انجام می‌دهد صنعت پتروشیمی است. صنعت پتروشیمی نعمت است.

در ادامه این گفتگو، حسین در، رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بیان کرد: نمی‌شود عکس مقام معظم رهبری را بالای سر داشته باشیم، اما برعکس فرمایشات ایشان عمل کنیم. رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۹۵/۰۳/۲۵ ریل گذاری کردند. فرمودند در صنایع بالادست پتروشیمی اقدامات خوبی انجام شد. اما به سراغ پایین دست پتروشیمی برویم. زیرا در آن جا اشتغال‌آفرینی و ارزآوری وجود دارد.

وی ادامه داد: کسی دوست ندارد کریستال تبدیل به خودکار شود پس سیاست‌گذاران کلی یا شبکه‌ای بنا به هر دلیلی تصمیمات یا مشاروه‌هایی میدهند که اگر من در صنایع پایین‌دست پتروشیمی به همراه چند ده تشکل به رئیس جمهور نامه بزنیم و بگوییم که آقای رئیس جمهور این تصمیم در اعلام تسعیر نرخ ارز باعث گرانی می‌شود، گرانی باعث کاهش قدرت خرید مردم خواهد شد، می‌بینید که وزرا می‌آیند و در برنامه‌ها می‌گویند دوستان خوش نیت ما. در ۴ ماه گذشته قیمت‌های تمام شده کالا با توجه به نرخ گذاری افزایش یافته است. اگر مردم کفش می‌خریدند و قیمت آن تغییر کرده، اگر یک گلخانه دار نمی‌تواند طرح گلخانه خود را به سرانجام برساند به دلیل این تصمیمات اشتباه است.

در بیان کرد: قیمت دلار در بازار‌های جهانی تغییر نکرده، اما در بازار داخل رو به افزایش بود. پلی استایرن نسوز حدود ۳۴ درصد، پی وی سی s ۶۵ حدود ۲۱ درصد افزایش قیمت داشتند. وقتی می‌گوییم گرانی ناشی از تقاضا نیست ناشی از رشد عوامل تولید است. آزموده را آزمودن خطاست.

رییس هیات مدیره اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: دقیقا صحبت ما این است که چرا ما باید رقابت کنیم. کدام تولیدکننده دوست دارد یک ریال مواد اولیه را گران‌تر بخرد؟ چه کسی دوست دارد بابت خرید یک کالا قیمت بیشتر بپردازد. ما مجبور هستیم. ما مجبور به رقابت کردن هستیم.

وی افزود: حدود ۳.۵ میلیون تن پلی‌اتیلن تولید می‌کنیم و مصرف کشور در گرید‌های مختلف حدود ۵۰ درصد است. ما در کالا‌هایی که مازاد داریم رقابت می‌شود.

در بیان کرد: منطق رفتاری باید یک منطق مشخص باشد. نسبت به پاییز سال گذشته آمار معاملات ما ۳۷ درصد رشد کرده است. رقابت در بورس کالا مزه‌ای دارد که دوستان به این مزه عادت کردند. همان طور که در گزارشات گفته شد، حتی اگر کف عرضه‌ای که رعایت نمی‌شود به بهانه‌های مختلف مثل اورهال منجر به تشکیل پرونده و برخورد نشده است. دستور جلسه در جلسات ستاد تنظیم بازار رعایت کف عرضه است. اگر زحمات وزارت صمت و وزارت نفت نبود الان مشکل بزرگتری داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: چرا وقتی پالت را صادر می‌کنند هزینه صادرات را از اجنبی‌ها نمی‌گیرند، اما از من تولیدکننده می‌گیرند. از من ارزش افزوده، هزینه بورس کالا می‌گیرند. در کشور‌های هدف بیش از ۱۳۴ میلیارد دلار بازار داریم. در ایران اگر به ما کمک شود تولید بسیار جذاب است.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده