تاریخ: ۱۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۱
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۹۵۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اجرای طرح تحقیقاتی «بازیافت لاستیک‌های معدنی» توسط دانشگاه صنعتی اصفهان

‌می‌متالز - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان از امضای قرارداد «پژوهش و توسعه فناوری بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین معدنی» بین این مرکز آموزش عالی با یکی از شرکت‌های معدنی کشور به ارزش ۱۲۱ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا صفوی سه‌شنبه شب افزود: این قرارداد امروز در «پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران» و در بخش «میز تعمیق ساخت داخل» میان معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران امضا شد.

وی اظهار کرد: قرارداد مذکور به‌منظور توسعه و طراحی فرآیند‌ها و تجهیزات و با سرمایه‌گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران درباره حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی و استفاده اقتصادی از باطله‌ها و پسماند‌های معدن‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.

صفوی با بیان اینکه این قرارداد گام نخست توسعه یک فناوری با ارزش افزوده بالا برای کشور است، اضافه کرد: امروز شاهد تحقق مهمترین قرارداد بین رشته‌ای در دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم که سبب هم افزایی گسترده میان دانشکده‌های مختلف از جمله مهندسی برق و کامپیوتر، مکانیک، صنایع، مهندسی شیمی و شیمی با محوریت پژوهشکده معدن‌کاری هوشمند خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه لاستیک‌های مورد استفاده در ماشین‌آلات معدنی، حجم گسترده‌ای از تولید زباله‌های آسیب‌زا در طبیعت را به خود اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: این چالش یک فرصت برای کشور فراهم می‌آورد تا با فناوری‌های نوین بتواند مواد بازیافتی با ارزش افزوده بالا را استخراج کند و اکنون این دانش در اختیار متخصصان دانشگاه صنعتی اصفهان است.

صفوی با اشاره به حرکت روبه رشد دانشگاه صنعتی اصفهان در حوزه ارتباط با صنعت گفت: رسالت دانشگاه نسل چهار توجه به نیاز‌های آینده صنعت است و اجرای چنین طرح‌های کلان پژوهشی، زمینه آموزش و پرورش دانش‌آموختگان دانشگاهی در حوزه معادن هوشمند و ماندگاری نخبگان در کشور را فراهم می‌کند.

۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با بازیافت لاستیک‌های معدنی

مدیر پژوهشکده معدنکاری هوشمند دانشگاه صنعتی اصفهان نیز به ایرنا گفت: تحقیقات گسترده‌ای در زمینه عملیات آزمیشگاهی، تولید در مقیاس کوچک، برآورد میزان تولید لاستیک‌های فرسوده در معادن ایران و محاسبات فنی و اقتصادی برای تولید در مقیاس بزرگ در سه سال گذشته در این دانشگاه انجام شده است.

سید هادی حسینی افزود: ایران با بومی سازی این فناوری در زُمره کشور‌های معدود دارای فناوری برتر بازیافت لاستیک‌های معدنی قرار می‌گیرد و اجرای آن ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه قرارداد پژوهش و توسعه فناوری بازیافت لاستیک‌های فوق سنگین معدنی زمینه احداث کارخانه‌ای با مقیاس ۲ تا پنج تُن در روز را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: ظرفیت کارخانه اصلی در آینده، روزانه ۲۰ تُن برآورد می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: برخی از محصولات ارزشمند در کارخانه بازیافت لاستیک‌های معدنی شامل نانو پودر کربن (دوده صنعتی)، فولاد آلیاژی، گاز قابل سوخت و میعانات هیدروکربنی است.

وی، مهمترین ارزش افزوده بازیافت لاستیک‌های معدنی را در استخراج دوده صنعتی دانست که ماده اولیه ساخت لاستیک‌های سنگین و باری است و تاکید کرد: اجرایی این طرح سبب تحول در عرصه مدیریت پسماند‌های جامد در معادن روباز بزرگ کشور خواهد شد.

دانشگاه صنعتی اصفهان با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

این دانشگاه در رُتبه‌بندی بین‌المللی «تایمز» در سال ۲۰۲۴ در بازه ۶۰۱ تا ۸۰۰ قرار گرفت و یکی از بهترین امتیاز‌های آن در این رُتبه‌بندی مربوط به بخش ارتباط با صنعت بود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده