تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۸
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۳۰۰۲۸
سرویس خبر : انرژی
سیاست‏‏‌های خارجی، بازار را تکان داد

جهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی

‌می‌متالز - بعد از ۱۰۰روز جنگ در نوار غزه همچنان شاخص برنت در کانال ۷۸ دلار به ازای هر بشکه قرار دارد و از کانال ۸۰ دلار فاصله گرفته است. نگرانی‌های ناشی از حملات به نفتکش یمنی به‌عنوان محرک عمل کرده و موجب افزایش یک‌درصدی بهای نفت شد. این موضوع تاثیر خود را بر تعیین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی نیز گذاشته است، به طوری که قیمت داخلی محصولات پلیمری و شیمیایی نیز با اهرم قیمت‌های جهانی با رشد همراه بود.

جهش قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی

به گزارش می‌متالز، قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس‌ کالای ایران، از روز دوشنبه ۲۵ دی‌ماه تا روز یکشنبه اول بهمن از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی عمدتا با رشد قیمت اعلام شد. افزایش ۰.۶۷ درصدی نرخ حواله ارز در بازار مبادله به عنوان نرخ ارز معیار در تعیین قیمت‌های پایه و همچنین رشد بهای اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی عامل صعود قیمت‌های پایه اعلامی بود. قیمت محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار جهانی ظرف سه‌هفته قبل به دلیل تعطیلات سال نو اعلام نشد و این اولین اعلام قیمت جهانی پس از سه‌هفته بود. در این بازه زمانی نرخ اغلب محصولات پتروشیمی در بازار جهانی افزایش داشت و همین موضوع از رشد قیمت‌های پایه در رینگ داخل حمایت کرد. در این شرایط ظرف روز‌های اخیر نرخ ارز در بازار آزاد داخلی نیز افزایشی شده است. همزمانی رشد قیمت‌های پایه و مثبت شدن انتظارات تورمی در بازار داخل متاثر از سیگنال ارزی می‌تواند بر تمایل به خرید در رینگ فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی دی‌ماه بیفزاید.

بررسی تالار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته (۱۶ تا ۲۳ دی‌ماه) حکایت از آن دارد که این بازار میزبان ۱۱۲‌هزار و ۹۲۵ تن کالای پلیمری بود که این میزان با تقاضای ۱۶۰‌هزار و ۷۷۴ تنی مواجه شد و در نهایت حدود ۹۹‌هزار و ۶۸۱ تن مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر ۸۸‌درصد از میزان عرضه محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس‌کالا به فروش رسید. در هفته سوم دی‌ماه میزان عرضه حدود ۳‌درصد نسبت به هفته پیشین افزایش داشت و میزان معاملات نیز افزایش اندکی را به ثبت رساند.

بررسی آمار اعلام‌شده در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که میزان عرضه و تقاضا همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد. فروش ۸۸ درصدی در عرضه تالار پتروشیمی هفته گذشته آمار قابل‌توجهی است که در مقایسه با هفته‎‌های پیش از آن افزایش یافته است و می‌توان گفت این اتفاق تحت‌تاثیر بازگشایی مجدد بازار‌های جهانی در پی آغاز سال نو بوده که قیمت‌گذاری محصولات پایه در دو هفته ابتدایی دی‌ماه فقط تحت‌تاثیر نرخ ارز مبادله‌ای بود و از این‌رو پیش‌بینی کاهش قیمت‌های پایه از سوی متقاضیان رقم خورده بود که در هفته سوم دی‌ماه ورق برگشت و با بازگشایی بازار‌های جهانی و نوسان نرخ ارز معاملات از سر گرفته شد و پیش‌بینی می‌شود با افزایش شاخص برنت و قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز از ابتدای هفته جاری می‌تواند به‌عنوان محرک مهمی در جهش قیمتی محصولات پایه برای معاملات هفته اخیر عمل کند و از این‌رو پیش‌بینی می‌شود روند معاملات نیز در مسیر افزایشی قرار گیرد.

معامله ۵۰‌درصد عرضه‌ها در رینگ شیمیایی

تالار فیزیکی محصولات پتروشیمی در هفته سوم دی‌ماه میزبان ۴۸‌هزار و ۹۳۹ تن محصولات شیمیایی بود که تقاضای ۳۵‌هزار و ۲۷۶ تنی برای آن به ثبت رسید و از این میزان حدود ۲۸‌هزار و ۱۹۶ تن مورد معامله قرار گرفت و به عبارت بهتر ۵۰‌درصد از میزان عرضه محصولات شیمیایی به فروش رسید. این میزان از معامله نیز نسبت به چند هفته گذشته رینگ فیزیکی شاهد رشد قابل‌توجهی برای محصولات شیمیایی نبوده است. از طرفی بررسی قیمت پایه محصولات شیمیایی ظرف چند هفته اخیر نشان می‌دهد که افزایش اندک عرضه و تقاضا تحت‌تاثیر سیگنال‌های جهانی قرار گرفته و از این رو معاملات تالار فیزیکی که از تب‌وتاب افتاده بود مجددا رونق گرفته است که جهش قیمتی نرخ ارز و رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند این بازار را از رکود خارج کند.

واکنش بازار‌های جهانی به وقایع اخیر

در پی تشدید نگرانی‌ها در زمینه اختلالات احتمالی عرضه نفت پس از حملات دریایی آمریکا و انگلیس به اهداف حوثی‌ها در یمن، قیمت نفت برنت بیش از یک‌درصد افزایش یافت و به ۷۸.۲۹ دلار در هر بشکه رسید. دریای سرخ قبلا به دلیل حملات حوثی‌ها به کشتی‌های کشتیرانی جهانی، تنش‌های شدیدی را تجربه کرده بود که در انتقام از ایالات‌متحده و اسرائیل به دلیل دخالت آن‌ها در جنگ غزه بود. این امر باعث شد که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی مسیر‌های عبور از جنوب آفریقا را تغییر دهند و باعث افزایش نرخ حمل‌ونقل اقیانوس شوند.

در هفته گذشته، قیمت نفتا نزدیک به ۰.۶‌درصد افزایش یافت. از این‌رو قیمت‌های جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفتند. قیمت پایه محصولات پایه در تالار صنعتی بورس‌کالای ایران نیز تحت‌تاثیر این موضوع و همچنین افزایش نرخ ارز در بازار در کانال صعودی قرار گرفتند که پیش‌بینی می‌شود تب معاملات طی هفته‌های آتی افزایش یابد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده