تاریخ: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۲
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۳۰۶۴۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سریال تکراری دخالت در سود شرکت‌ها

ردپای دولت در نوسانات بورس

‌می‌متالز - کسری‌ها و ناترازی‌های دولت همچنان مهم‌ترین ریسک برای صنایع بازار به‌خصوص صنایع دلاری است. هرچند این خطر متوجه سود شرکت‌های کوچک با رشد‌های خوب نیز هست. دولت دیگر توانایی کاهش قدرت خرید مردم و ایجاد تورم‌های بزرگ برای کاهش دستمزد دلاری ندارد و فشار بیش از حد به مردم برای او امکان‌پذیر نیست؛ لذا چاره‌ای جز دخالت در بورس و سود شرکت‌های بورسی نیست. برای همین مساله، احتمالا بازدهی بازار به اندازه تورم نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، عقب‌ماندگی بورس از دلار و تورم به دلیل کاهش سود دلاری شرکت‌هاست. خبری که اولین روز هفته بازار را با نوساناتی همراه کرد، خبر پالایشی‌ها بود؛ صنعتی که به‌تازگی پس از بهار سیاه، وارد پاییز سبز شده بود. رشد سود صنعت می‌توانست محرک خوبی برای بازار باشد. اما متاسفانه دولت اجازه رشد را به بورس نمی‌دهد.

ماجرای پالایشی‌ها چه بود؟

فرمول نرخ بنزین در شرکت‌های پالایشی بر اساس فوب سنگاپور تعیین می‌شد و نرخ این منطقه تاثیر بالایی در قیمت‌گذاری داشت. اما خبری که به‌تازگی پالایش نفت تهران بر سامانه کدال بارگذاری کرده است، حاکی از آن است که وزن تاثیر قیمت فوب خلیج فارس بر قیمت بنزین افزایش یافته است. با توجه به اختلاف ۵دلاری نرخ سنگاپور و خلیج فارس، احتمالا کرک اسپرد بنزین در این شرکت‌ها کاهش خواهد یافت. به عنوان مثال، کرک اسپرد بنزین ستاره خلیج فارس ۱۰دلار، «شبندر»، «شپنا» و «شتران» حدود ۷ تا ۸دلار تغییر خواهد کرد؛ لذا افت ۵۰ تا ۶۰درصدی کرک اسپرد بنزین سبب خواهد شد شرکتی نظیر ستاره خلیج فارس که بیش از ۶۰درصد وزن فروش آن مربوط به بنزین است، تحت تاثیر قرار گیرد. ستاره خلیج فارس بیشتر از سایر پالایشی‌ها با کاهش سود همراه خواهد شد.

در شرایطی که بازار سهام می‌توانست به واسطه بهبود کرک اسپرد‌ها نسبت به بهار و رشد قیمت دلار روز‌های رو به رونقی را تجربه کند، متاسفانه عدم ثبات رویه در دولت کار دست بازار داد. بازاری که محرک دلاری قوی ندارد و صرفا به واسطه تجدید ارزیابی‌ها فضای گرمی را تجربه می‌کرد، با کوچک‌ترین خبر حساسیت بالایی از خود نشان می‌دهد. دست‌درازی به سود این شرکت‌ها و به‌خصوص پتروشیمی‌ها چند صباحی است که بازار را با مخاطرات سنگینی همراه کرده است و کسی نیست از بابت اشتباهات عذرخواهی کند. در‌حالی‌که خبر‌ها باید به توقف معاملات سهام پالایشی منجر می‌شد، اما متاسفانه عدم ورود بموقع به بازار شرایط را برای بر هم ریختن جو بازار فراهم کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده