تاریخ: ۳۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۳۰۶۵۲
سرویس خبر : زمین شناسی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

مجلس دستگاه‌های اجرایی را برای بهره‌برداری از دستاورد‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برخط می‌کند

‌می‌متالز - نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار با علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان و جمعی از معاونان و مدیران وی بازدید خود این مجموعه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توفیق داشتم در حضور رئیس و معاونان این سازمان نشستی را به منظور بررسی ظرفیت‌های بی‌بدیل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در جمع متخصصان و اهل فن در حوزه زمین‌شناسی داشته باشم.

به گزارش می‌متالز، زهره الهیان، یکی از مهم‌ترین مباحث ارائه شده در این دیدار را شناسایی ظرفیت‌های معدنی در کشور توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور عنوان کرد و افزود: این ظرفیت‌ها بایستی بیشتر شناسایی شود تا به فعالان حوزه معدن ارائه شود و بخش خصوصی نیز به سرمایه‌گذاری در این حوزه بپردازد.

به گفته وی، شناسایی معادن نیاز کشور است و می‌تواند ثروت و آورده بالایی برای کشور داشته باشد و به رشد اقتصادی و ظرفیت تولید در کشور کمک کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین به موضوع بررسی مخاطرات طبیعی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اشاره کرد و گفت: مخاطرات طبیعی از جمله بحران‌های فرونشست، زلزله‌ و... می‌تواند چالش جدی را ایجاد کند که رصد وضعیت و اعلام هشدار به دستگاه‌های ذی‌ربط موضوعی است که در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور قرار دارد.

الهیان با تاکید به اینکه به این موضوعات بایستی توجه بیشتر شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به بعضی از هشدار‌ها و گزارش‌های ارائه شده از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به دستگاه‌های ذی‌ریط توجهی نمی‌شود که این امر می‌تواند ضایعات جدی در آینده برای کشور داشته باشد.

وی ضمن اشاره به موضوع فرونشست در کشور به ویژه در استان تهران که مخاطرات جدی را می‌تواند به همراه داشته باشد، تاکید کرد: بایستی برای آن چاره‌ای اندیشیده شود که البته گزارش‌هایی قبلاً از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود.

این مقام مسوول ادامه داد: برای دریافت گزارش‌های این چنینی از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور اعلام آمادگی کردیم تا با رویکرد نظارتی مجلس با مسوولان و دستگاه‌های مختلف کشور رایزنی داشته باشیم تا تدابیر پیشگیرانه را لحاظ کنند و از بابت باب تعامل باز است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه مسلم است سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نیاز به نیروی متخصص خبره و جوان دارد و از وزارت علوم خواستاریم که منابع انسانی متخصص و توانمند را تربیت کند تا آینده این سازمان در این زمینه تامین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور با توجه به اهمیت آن بایستی نگاه مبتنی بر پیشرفت و توسعه باشد و منابع مالی و بودجه این سازمان هرچه تامین بیشتر شود.

الهیان درباره عدم بهره‎‌برداری از گزارشات تهیه شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در دستگاه‌های ذی‌ربط و راهکار اجرایی پیش‌روی این موضوع گفت: این موضوع حمایت مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد و مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی می‌تواند از دستگاه‌های مختلف اجرایی و مسوولان وزارتخانه‌ها این مطالبه را داشته باشد و نسبت به اهمیت گزارشات فنی و کارشناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور هشدار دهد.

وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی با توجه به قوه نظارتی خود از طریق کمیسیون‌های مختلف می‌تواند دستگاه‌های اجرایی را برای و بهره‌برداری از دستاورد‌ها و مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بر خط کند تا در مورد مخاطرات‌ طبیعی تدابیر پیشگیرانه داشته باشند.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده