تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۶۴
کد خبر: ۳۳۱۳۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یوسفی:

برخی هزینه‌های معیشتی با نرخ دلار محاسبه می‌شود/ مالکان برج‌ها از تورم فعلی منتفع و مستاجران متضرر

‌می‌متالز - عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت:در حال حاضر در حوزه تامین کالا‌های اساسی، ارز مورد نیاز را تخصیص داده‌ایم، اما مدیریت در این بخش غلط است لذا با در نظر گرفتن تامین این ارز دیگر نباید قیمت محصولاتی همچون گوشت و مرغ بدین نحوه افزایش پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، مجتبی یوسفی، با اشاره به عدم تاثیر اختصاص ارز ترجیحی در کاهش قیمت کالا‌های اساسی، بیان کرد: در موضوع ارز ترجیحی و یارانه‌ای چالش‌ها و نظرات موافق و مخالف جدی وجود دارد، آنهم به این دلیل که مبنای درآمد مردم و اصناف به ریال است؛ بنابراین به دلیل اینکه متاثر از بازار‌های جهانی هستیم، خیلی اوقات هزینه‌های معیشتی مردم با دلار محاسبه می‌شود.

نماینده مردم «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون» در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی برخی اقلام و کالا‌های اساسی مردم، تاکید کرد: بنابراین نرخ دلار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سفره مردم تاثیر گذار است. از این رو تامین ارز کالای اساسی براساس نرخ دلار موافقان و مخالفان جدی دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر کالایی ارز ترجیحی دریافت کرده و، اما قیمت آن با نرخ دلار روز محاسبه می‌شود که باید گفت این مساله از نقایص مدیریتی در این بخش است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همواره با رویکرد فعلی مان قیمت ارز را گران کرده ایم، بیان کرد: به عنوان مثال ما در حوزه خودرو، محفلی را به عنوان حاشیه بازار ایجاد کردیم و گفتیم با در نظر گرفتن این رویکرد قیمت خودرو و ارز را بالاتر می‌بریم که قیمت دولتی ارز و یا خودرو به حاشیه بازار نزدیک شود و نهایتا فاصله و رانت موجود از بین برود که متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداد و فقط تورم به جامعه تزریق و سفره مردم کوچک شد.

وی با بیان اینکه به اعتقاد اقتصاد دانان تورم به معنای برداشتن پول از جیب فقراست، گفت: حتما فردی که ثروتمند بوده و ۱۰ خانه دارد در صورت بروز تورم، سرمایه‌اش رشد خواهد کرد. اما آنکه مستاجر است هزینه ماهیانه اجاره بهای خانه اش رشد می‌کند.

یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر در حوزه تامین کالا‌های اساسی، ارز مورد نیاز را تخصیص داده‌ایم، اما مدیریت در این بخش غلط است لذا با در نظر گرفتن تامین این ارز دیگر نباید قیمت محصولاتی همچون گوشت و مرغ بدین نحوه افزایش پیدا کند.

منبع: خبرگزاری مجلس جمهوری اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده