تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۳۳۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نشان داد

اجماع اهالی سهام بر سر تداوم رشد شاخص

می متالز - اکثر کارشناسان و سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» انتظار تداوم حرکت صعودی شاخص کل سهام طی هفته پیش رو را دارند. از نگاه این دسته از فعالان سهام، قدرت ورود پول‌های تازه به حدی است که می‌تواند نقش موثری در عبور شاخص کل سقف تاریخی خود داشته باشد.
اجماع اهالی سهام بر سر تداوم رشد شاخص

به گزارش می متالز، معاملات بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجه 7/4 درصدی شاخص کل به پایان رسید. روند رشد نسبتا پرشتاب قیمت‌ها در هفته گذشته در حالی شکل گرفت که اغلب سهامداران و کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی «دنیای بورس» معتقدند صعود قیمت‌ها در هفته پیش‌رو همچنان ادامه‌دار خواهد بود.

کارشناسان

صعودی: 71 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته سایت «دنیای بورس» معتقدند صعود پرشتاب قیمت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. این افراد معتقدند نقدینگی قابل توجه وارد شده به معاملات در هفته جاری مهمترین عامل مهم رشد قیمت‌ها خواهد بود. پول‌هایی که پس از جاماندن بورس از صعود دیگر بازارها در سال گذشته، حالا این بازار را مد نظر قرار داده‌اند و سودای کسب سود دارند، همچنان در بازار سهام به گردش خود ادامه خواهند داد. این نقدینگی در هفته گذشته عمدتا سهام متوسط و کوچک بازار را با خود هماهنگ کرد. در این میان، همگام با افزایش نقدینگی وارد شده به بازار به نظر می‌رسد رسیدن قیمت نفت به سطح 71 دلار و فلزات پایه در بازارهای جهانی در سطوح قابل توجه فعلی نیز توجه سهامداران را به سهام بزرگ‌تر بازار جلب کند. افزایش نرخ دلار سامانه نیما نیز به افزایش اقبال معامله‌گران کمک خواهد کرد. در مجموع به نظر می‌رسد در هفته جاری نیز به پشتوانه موارد مزبور شاخص کل همچنان در مسیر صعود قرار داشته باشد.

کم‌نوسان: 19 درصد از کارشناسان اما روند شاخص بورس را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند به دنبال رشد قیمت‌ها در چند هفته اخیر، زمینه برای اصلاح سهام آماده شده است، اما میزان نقدینگی موجود در بازار مانع از تشدید فشار فروش خواهد شد. با این حال بسیاری از سهامداران به دلیل ترسیم وضعیت مثبت آتی بازار در سمت فروش محتاط خواهند بود. این احتیاط برای خریداران به دنبال رشد قابل توجه قیمت‌ها از روزهای پایانی اسفندماه تاکنون ادامه‌دار خواهد بود. از این رو، به نظر می‌رسد معامله‌گران در این هفته تا حدودی احتیاط پیشه کنند  و وضعیت معاملات بورس را با تامل بیشتری دنبال نمایند. از طرفی، نزدیک شدن به سقف تاریخی شاخص بورس، یعنی سطح 195 هزار واحدی خود یک مانع روانی صعود سهام تلقی می‌شود.

نزولی: 10 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته «دنیای بورس» معتقدند شاخص در روند نزولی حرکت خواهد کرد. رشد قیمت‌ها در هفته گذشته عمدتا در سهام کوچک‌تر بازار صورت گرفت که به نظر می رسد با انگیزه‌های سفته‌بازانه به سرعت طی روزهای آتی فروکش کند. این عامل عقب‌نشینی معامله‌گران خواهد بود. از سوی دیگر، تشدید  برخی نگرانی‌ها در عرصه سیاسی پس از ثبت بازدهی‌های نسبتا قابل توجه سهام،  حضور سهامداران را در صف فروش رقم خواهد زد.

سهامداران

صعودی: 66 درصد از سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند روند شاخص سهام در هفته جاری همچنان صعودی خواهد بود. این افراد معتقدند میزان نقدینگی وارد شده به حدی است که توان افزایش تقاضا در معاملات هفته جاری را دارد. به اعتقاد این افراد، ورود پول به سهام متوسط و کوچکتر بازار با سیگنال وضعیت نسبتا مناسب قیمت‌های جهانی و نرخ دلار به سهام بزرگتر بازار نیز سرایت خواهد کرد و عامل افزایش قیمت‌ها در هفته جاری خواهد بود.

کم نوسان: 17 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظرسنجی نیز روند شاخص کل را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. این افراد معتقدند افزایش قیمت‌ها در هفته گذشته عمدتا در گروه کوچکتر بازار رخ داد. سهامی که چندان پشتوانه بنیادی قدرتمندی ندارند. به نظر می‌رسد همزمان با افزایش نگرانی‌ها و تردیدها در عرصه سیاسی و اقتصادی و فروکش کردن هیجانات موجود در بازار، سایه احتیاط بر بازار حاکم شود و نوسان محدود قیمت‌ها را به دنبال داشته باشد.

نزولی: 17 درصد سهامداران مزبور روند شاخص کل طی هفته جاری را نزولی پیش بینی کرده‌اند. این افراد معتقدند، در هفته جاری به دنبال رشد قابل توجه قیمت سهام، بازار شاهد افزایش فشار فروش سهامداران به دنبال شناسایی سود خواهد بود. مسیری که همزمان با افزایش نگرانی‌های سیاسی-اقتصادی منجر به نزول شاخص کل بازار خواهد شد.

عناوین برگزیده