تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۰۹
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۳۱۷۴۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مجموع ذخیره قطعی معادن سقز ۶۰ میلیون تن است

‌می‌متالز - رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز گفت: ۶۵ پروانه بهره‌برداری معدن با مجموع ذخیره قطعی ۶۰ میلیون تن در این شهرستان صادر شده است.

به گزارش می‌متالز، سعدون فتاحی روز جمعه اظهار کرد: تاکنون تعداد ۶۵ پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن شهرستان با مجموع ذخیره قطعی ۶۰ میلیون تن صادر شده که منجر به استخراج سالانه ۲.۴ میلیون تن انواع ماده معدنی خواهد شد و از این تعداد، حدود ۳۷ پروانه بهره برداری فعال و پنج مورد در حال تجهیز است.

وی افزود: تعداد ۲۳ فقره از پروانه‌های معدنی غیر فعال بوده که بیشتر آن در حوزه سنگ لاشه و شن و ماسه کوهی بوده و به دلیل عدم توجیه اقتصادی و به صرفه نبودن برداشت به لحاظ ارزش ماده معدنی و همچنین رکود صنعت ساختمان در حال حاضر غیر فعال هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پروژه‌های احداث کارخانه استحصال طلا و زنجیره تامین فولاد در شهرستان با وجود معادن بزرگ طلا نظیر «قلقله»، «میرگه نقشینه»، «کرویان» و «قبغلوجه» و معادن بزرگ آهن از جمله معدن سنگ آهن «حسن سالاران»، سنگ آهن اسکارن «صاحب»، جزو طرح‌های اولویت دار قرار گرفته است.

فتاحی ادامه داد: همچنین مرحله کنسانتره سنگ آهن به طور کامل در شهرستان در حال راه‌اندازی و مراحل گندله و آهن اسفنجی در مرحله عملیات اجرایی (ساخت و تجهیز کارخانه) هستند.

رئیس اداره صمت سقز یادآور شد: همچنین شرکت بهینه صنعت آژند در حال احداث واحد فرآوری ماده معدنی سیلیس است که انتظار می‌رود با بهره‌برداری از این طرح‌ها تا حد زیادی پدیده خام فروشی حذف و ظرفیت واقعی اشتغال در حوزه معادن سقز تحقق پیدا کند.

فتاحی بیان کرد: به منظور جلوگیری از خام فروشی معادن دولت مصمم است در راستای جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد بستر‌های مناسب سرمایه‌گذاری، شرایط مطلوبی را برای احداث واحد‌های فرآوری مواد معدنی به ویژه در زمینه سنگ آهن و سیلیس فراهم کند و در نهایت این مهم منجر به ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی شهرستان خواهد شد.

مجموع ذخیره قطعی معادن سقز ۶۰ میلیون تن است

استقبال سرمایه داران از سرمایه‌گذاری در سقز

وی به جذب سرمایه‌گذاران در سقز اشاره کرد و گفت: روزانه سرمایه‌گذاران برای مشاوره و راهنمایی در خصوص احداث واحد تولیدی به واحد صنایع این اداره مراجعه می‌کنند و از طریق درگاه ملی مجوز‌ها بنا به شرایط مکانی و زمانی و با در نظر گرفتن مزیت‌های نسبی و رقابتی پس از مشاوره فنی و تخصصی سرمایه‌گذاران اقدام به اخذ جواز تاسیس می‌کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز با اشاره به اینکه در شهرستان سقز در شهرک صنعتی قهرآباد سرمایه گذار خارجی اقدام به احداث ۲ واحد تولیدی کرده است، افزود: به منظور تسریع در صدور مجوز‌های صنعتی و معدنی و تجاری این اداره افتخار دارد که جزو اولین اداراتی باشد که به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده است و هم اکنون در سامانه مذکور در کمترین زمان مجوز‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران صادر می‌شود.

فتاحی با بیان اینکه در شهرستان سقز ۱۱۸ واحد دارای پروانه بهره‌برداری با اشتغال یک هزار و ۹۷۶ نفر وجود دارد، افزود: از این تعداد ۱۰۰ واحد فعال و ۱۸ واحد غیرفعال و راکد است.

وی گفت: برای فعالسازی واحد‌های راکد و غیرفعال که حائز شرایط بوده‌اند در قالب نهضت احیای واحد‌های راکد به ۲ واحد تولیدی راکد این شهرستان مبلغ ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است، همچنین در کمیته رفع موانع تولید پیگیری‌های لازم در خصوص رفع موانع و مشکلات پیش روی واحد‌های تولیدی در ارتباط با اداراتی که با آن‌ها مشکل دارند، انجام شده است.

مجموع ذخیره قطعی معادن سقز ۶۰ میلیون تن است

۳۰ هکتار زمین برای ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ سقز

رئیس اداره صمت سقز از ایجاد شهرک صنعتی شماره ۲ سقز خبر داد و گفت: برای شهرک صنعتی شماره ۲ سقز حدود ۳۰ هکتار زمین از اراضی روستای عصر آباد در نظر گرفته شده که موافقت‌های اولیه ادارات محیط زیست و مدیریت امور منابع آب اخذ و مقدمات تملک زمین توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال پیگیری است.

وی به احداث فاز ۲ ناحیه صنعتی شهر صاحب اشاره کرد و افزود: در فاز ۲ ناحیه صنعتی صاحب مراحل تسطیح و خاکبرداری و زیرساخت آن با عقد قرارداد با پیمانکار هم اکنون در دست اجرا است.

ذوب آهن سقز برای بیش از هزار نفر به طور مستقیم اشتغالزایی می‌کند

فتاحی به پروژه احداث کارخانه ذوب آهن سقز اشاره کرد و افزود: احداث این طرح در سال ۱۳۹۶ با انجام مطالعات اولیه جانمایی و تجهیز کارگاه و اقدامات اولیه انجام گرفت و این طرح در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۷ رسما افتتاح شد، این طرح ظرفیت تولید ۱.۴۵ میلیون تن آهن اسفنجی خام، ۲ میلیون تن گندله و ۲ میلیون تن کنسانتره آهن را دارد و محصولات تولیدی آن در مواد اولیه صنعت ذوب و نورد (یک مرحله کلیدی در ساخت فولاد و سایر فلزات است) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سقز میزان سرمایه‌گذاری این طرح را سه هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال و ۲۱۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود این طرح در زمان بهره برداری کامل برای یک هزار و ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و برای پنج هزار نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد کند.

وی گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی شامل اجرای راه‌های دسترسی، دیوار حائل، ساختمان‌های اداری و دفتری و فونداسیون کوره‌های احیا (در زمینی به مساحت ۱۱۹ هکتار و زیربنای ۵۰ هکتار) با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد انجام شده است که با ثبت سفارشات، نصب تجهیزات کوره و با تامین مواد معدنی سنگ آهن تولیدات کنستانتره، گندله انجام می‌شود.

فتاحی چالش جدی پیش روی این پروژه را، مشکلاتی نظیر عدم تخصیص ارز برای واردات تجهیزات کوره احیا و تامین مواد معدنی سنگ آهن کارخانه خواند و گفت: همه توان و تلاش خود را برای رفع مشکلات تمام واحد‌های تولیدی شهرستان بکار می‌گیریم و هر جا هم لازم باشد آن را به مسئولان استانی و کشوری منتقل می‌کنیم تا خللی در امر تولید و صادرات این واحد‌ها ایجاد نشود و پروژه‌های نیمه تمام هم در اسرع وقت به بهره برداری برسند.

سقز در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده