تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۵
بازدید: ۵۰
کد خبر: ۳۳۲۶۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گامی جدید برای کاهش سیالیت پول/ با استقبال از گواهی سپرده خاص قیمت دلار و طلا ریخت

‌می‌متالز - در کمتر از ۳ روز اثر انتشار گواهی سپرده خاص در بازار‌های مالی نمایان شد به طوری که شاهد ریزش سنگین قیمت دلار و طلا و سکه بودیم.

به گزارش می‌متالز، احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره انتشار گواهی سپرده خاص با سود ۳۰ درصد سالانه که اوایل بهمن ماه دستورالعمل آن به بانک‌ها ابلاغ شد، گفت: انتشار این گواهی به نوعی سیالیت پول را کم می‌کند؛ چون نرخ آن نسبت به سپرده بانکی جذاب‌تر است و اگر افراد قصد داشته باشند این گواهی را زودتر از یک سال بازخرید کنند سود شکست آن ۱۲ درصد حساب می‌شود.

وی افزود: بانک‌ها به سپرده‌های خود ۲۳ درصد سود می‌دهند؛ ولی نرخ این گواهی بیشتر از سود سپرده و به میزان ۳۰ درصد است؛ اما بهتر است افراد این گواهی را تا یک سال نگه دارند؛ چون در این صورت از نظر اقتصادی دارای توجیه خواهد بود.

اشتیاقی با اشاره به استفبال خوب از این طرح افزود: با انتشار گواهی سپرده خاص پول‌های سیال و نقدینگی در دست مردم جمع شد و از جذب پول‌های سرگردان به بازار‌های مالی مانند طلا، سکه و ارز نیز جلوگیری شد؛ بنابراین می‌توان گفت با این گواهی تقاضا‌های کاذب از بین می‌رود و بازار‌های مالی نیز از هجوم پول در امان می‌مانند.

وی افزود: معمولا افراد از نظر اقتصادی ترجیح می‎‌دهند گواهی را تا یکسال نزد خود نگه دارند برای همین امکان انتقال وجه در این مدت وجود ندارد که این موضوع باعث کنترل نقدینگی در سطح جامعه می‌شود.

اشتیاقی با اشاره به این موضوع که با اجرای این طرح، مشارکت مردم در تامین مالی طرح‌های تولیدی کشور نیز فراهم می‌شود، بیان کرد: پول گواهی سپرده خاص به علت سود ۳۰ درصدی معمولا به مدت یکسال نزد بانک می‌ماند؛ اما در زمان سپرده‌گذاری عادی نزد بانک ممکن است هر لحظه پول برای تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌ها برداشت شود؛ بنابراین به نوعی پول جدیدی جذب کار‌های تولیدی می‌شود که این گامی جدید در بخش تولید است.

این کارشناس بازار‌های مالی تاکید کرد: مزیت قابل توجهی که برای جذابیت این اوراق درنظر گرفته شده این است که از گواهی سپرده خاص علاوه بر کاهش تقاضای کاذب و کمک به کار‌های تولیدی می‌توان به عنوان وثیقه نیز استفاده کرد.

اشتیاقی در پایان گفت: باتوجه به استقبال بسیار خوبی که از این اوراق شد در کمتراز ۳ روز اثر این سیاست در بازار‌های دارایی نمایان شد و در دو روز اول هفته شاهد ریزش سنگین قیمت دلار و طلا و سکه بودیم.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده