تاریخ: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۳۲۹۹۹
سرویس خبر : انرژی
دبیر ستاد تسهیل کشور مطرح کرد؛

اولویت‌مان بهینه‌سازی مصرف انرژی است/ ۴ واحد راکد در استان لرستان احیا شد

‌می‌متالز - دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی در حوزه‌های مختلف، اولویت فعلی ماست، گفت: باید تلاش کنیم بهره‌وری‌ها در حوزه اقتصاد را افزایش دهیم و در این راه به بازسازی نیاز داریم.

به گزارش می‌متالز، «محمدباقر آقاعلیخانی» دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لرستان گفت: مسوولیت‌مان در حوزه اقتصاد بسیار سنگین است و چنانچه تفکر دوران دفاع مقدس، تفکر حاکم باشد از این شرایط سخت عبور خواهیم کرد؛ ما هیچ شرایطی سخت‌تر از دوران جنگ تحمیلی در کشور نداشتیم.

وی با بیان اینکه اید تلاش کنیم بهره‌وری‌ها در حوزه اقتصاد را افزایش دهیم و در این راه به بازسازی نیاز داریم، افزود: هدف تعریف اقتصاد مقاومتی و تبیین آن یعنی ظرفیت‌ها و مزیت‌های مطلق جامعه را به سمت سرمایه‌گذاری و مزیت‌های نسبی را به سمت مزیت‌های مطلق هدایت کنیم.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه ۴ طرح در استان لرستان افتتاح شد که همگی جزو واحد‌های احیا شده استان است، اضافه کرد: این ستاد می‌تواند حتی از قانونی که صراحت نداشته باشد، عبور کند.

وی در ادامه تاکید کرد: با سیستم‌های نظارتی توافق کردیم، دستگاهی که مصوبه ستاد تسهیل دارد نباید آن را مواخذه کرد؛ ستاد تسهیل قانون است و در همه حوزه‌های تولید می‌تواند ورود کند.

آقاعلیخانی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم لرستان در ستاد تسهیل کشور موفق شود، باید مصوباتی را که در نظر گرفته شده اجرایی کنیم و هر مصوبه‌ای را که نمی‌توانیم در استان اجرایی کنیم، انجام آن را به ستاد تسهیل کشور بسپاریم تا آن را تعیین تکلیف کند.

در تولید فولاد رتبه دهم دنیا را داریم

وی با تاکید بر اینکه باید به تعادل در حوزه فولاد و نورد برسیم، یادآور شد: زمینه بازار در این حوزه‌ها وجود دارد که باید آن را توسعه دهیم، اما مهم‌تر از همه بهینه‌سازی مصرف انرژی در این واحدهاست.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه فولاد خرم‌آباد یک واحد قدیمی با تکنولوژی ۷۰ ساله است که حتماً باید بازسازی و به آن PLC اضافه کنیم، تصریح کرد: اولاً مصرف انرژی در این واحد را بهینه کنیم و علاوه‌بر آن کیفیت محصولات تولیدی را بالا برده و هزینه تمام شده را پایین بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه فولاد خرم‌آباد جز واحد‌هایی است که در سال‌های اخیر بازسازی شده، ولی نیاز دارد بازسازی مکرراً اجرا شود تا تکنولوژی آن قدیمی نشود، افزود: سرمایه‌گذار نیز طرح‌هایی در این مجموعه دارد که آماده هستیم در صدور مجوز و تأمین ارز‌ها کمک کنیم تا بتواند چرخه را حفظ کند. این واحد حداقل باید دو برابر ظرفیت موجود کار کند که توجیه اقتصادی داشته باشد.

آقاعلیخانی همچنین گفت: در وزارت صمت بیشتر بحث‌مان این است که به تعادل در حوزه فولاد و نورد برسیم، مسیر‌ها بهینه شود و ما بتوانیم ارزش افزوده این حوزه را افزایش دهیم، یعنی بهینه‌سازی مصرف انرژی در این طرح‌ها اولویت فعلی ماست.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده