تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۳۳۶۱۵۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استخراج معدن «مس عینک» در دستور کار چین قرار گرفت

‌می‌متالز - رئیس شرکت قراردادی چینی برای استخراج معدن «مس عینک» افغانستان اعلام کرد که طرح حفاری این معدن مورد موافقت قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، «سونگ ون بینگ» رئیس جدید شرکت قراردادی چینی (MMC) برای استخراج معدن مس «عینک لوگر» در دیدار با «عتیق‌الله عزیزی» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ اعلام کرد طرح حفاری این معدن مورد موافقت قرار گرفته است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای از طرف رئیس شرکت چینی نوشت: آثار تاریخی معدن مس عینک تنها سرمایه افغانستان نیست، بلکه سرمایه بشریت است و به مصونیت آثار تاریخی در منطقه کاری توجه جدی خواهد داشت.

وی افزود: همکاری نهاد‌های فرهنگی در عملی کردن طرح حفاری معادن مس عینک کار می‌کند تا آثار تاریخی تخریب نشود.

طالبان چند ماه پس از تسلط دوباره بر افغانستان در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که کار پروژه استخراج ۶.۸ میلیارد متر مکعب مس عینک لوگر که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی افغانستان با چین است، از سر گرفته می‌شود.

معدن مس عینک بزرگ‌ترین معدن مس افغانستان و دومین معدن مس در سطح جهان است. این معدن در شهرستان «محمدآغه» ولایت لوگر قرار دارد.

قرارداد استخراج این معدن در سال ۲۰۰۸ میان دولت پیشین افغانستان به ریاست حامد کرزی با شرکت چینی امضا شد و قرار بود کار عملی استخراج آن پنج سال پس از امضای قرارداد آغاز شود، اما با گذشت نزدیک به ۱۵ سال تاکنون خبری از آغاز این پروژه نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده