تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۸
بازدید: ۵۶۹
کد خبر: ۳۶۰۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

صبا فولاد خلیج فارس واحد نمونه در جشنواره امتنان از واحد تولیدی هرمزگان

می متالز - در سی امین جشنواره امتنان از کارگران، گروه های کار نمونه و واحدهای تولیدی استان که با حضور استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان برگزار شد، از شرکت صبا فولاد خلیج فارس، به عنوان یکی از واحدهای نمونه شایسته تقدیر، تجلیل شد.
صبا فولاد خلیج فارس واحد نمونه در جشنواره امتنان از واحد تولیدی هرمزگان

به گزارش می متالز، استاندار هرمزگان در این جشنواره با بیان این که کارگران در خاکریز خط مقدم اقتصادی علیه دشمن قرار دارند، گفت: در سال رونق تولید نیز علی رغم تحریم ها و فشارهای اقتصادی، نقش کارگران تاریخی خواهد شد.
فریدون همتی افزود: دشمنان این نظام همواره از طریق برنامه های تحریم در جهت سلب آرامش و به وجود آوردن مشکلات جدید برای مردم ایران هستند که با توجه به عنوان" رونق تولید " باید برای عبور از شرایط سخت در سال جاری تلاش بیشتری کرد.

وی با اشاره به این که امسال به دلیل مسائل موجود، برای کشورمان سال ویژه ای خواهد بود، ادامه داد: امسال باز هم باید مانند زمان دفاع مقدس و تحریم هایی که از قدیم وجود داشته است با نشان دادن اقتدار و هم دلی و گذشتن از مسائلی که برایمان به وجود آورده اند عزت کشور را بالا ببریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نیز ضمن تبریک روز جهانی کارگر گفت: در فراخوان سی امین جشنواره امتنان از جامعه کار و تولید استان، 787 نفر ثبت نام کردند که در جشنواره استانی از 2 کارگر نمونه بخش صنعت و کشاورزی، یک واحد تولیدی نمونه و یک گروه کار نمونه (15 نفر) تجلیل شد.
محمد علی سلیمی ارائه شیوه‌های نوین کار، ابتکار و نوآوری، رعایت شئون اسلامی، رعایت ضوابط کار، بهره وری، پشتکار و جدیت در کار، مشارکت مؤثر در فعالیت های گروهی و داشتن روحیه کار جمعی و به کارگیری خلاقیت و شیوه های مؤثر در کار را از جمله شاخصه‌های مهمی عنوان کرد که برای انتخاب کارگران و واحدهای تولیدی نمونه لحاظ شده است.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان جشنواره امتنان از کارگران و واحدهای تولیدی نمونه، هر ساله با هدف تجلیل از کارگران، گروه های کاری و واحدهای نمونه در سه مرحله مقدماتی، استانی و کشوری در بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی برگزار می شود و امسال نیز این جشنواره برگزار شد اما با پیشنهاد تشکلات کارگری و کارگران عزیز، هزینه برگزاری این مراسم برای کمک به سیل زدگان اختصاص یافت.

گفتنی است در این جشنواره که با تجلیل از کارگران، گروه های کار نمونه و واحدهای تولیدی هرمزگان همراه بود از مهندس "مرتضی یزد خواستی"، مدیر عامل شرکت صبا فولاد خلیج فارس، به عنوان یکی از واحدهای نمونه شایسته تقدیر، تجلیل و لوح سپاس جشنواره به نمایندگی از مدیر عامل، به معاون شرکت تقدیم شد.

 

نگاهی به کارخانه صبا فولاد خلیج فارس

شرکت صبا فولاد خلیج فارس در سال 1383 شمسی در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. این کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و معدنی خلیج فارس و  با فاصله 20 کیلومتر از غرب  بندرعباس واقع شده است. محل احداث کارخانه با توجه به قرارگیری در منطقه ویژه اقتصادی،نزدیکی به راه آهن، دسترسی به آّب های آزاد و بندر، امکانات حمل و نقل جاده ای، نزدیکی به معادن سگ آهن و گندله سازی گل گهر و تجهیزات بارگیری از این معادن، از موقعیت اقتصادی ممتازی برخوردار است. وجود این ویژگی ها در منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و معدنی خلیج فارس، باعث افزایش بهره وری و بازدهی تولیدات شرکت صبا فولاد خلیج فارس شده است.

 

اهداف و چشم انداز ها

طبق ماده دوم اساسنامه شرکت، ظرفیت نهایی تولید آهن اسفنجی، به میزان سالانه 5/4 میلیون تن و تولید بیلت و تختال (اسلب) نیز سالانه 5/4 میلیون تن خواهد بود. پس از تغییر مدیریت این شرکت، بنا بر آخرین تصمیم هیئت مدیره، صبا فولاد خلیج فارس در فاز اول اجرای پروژه، یک واحد فولاد سازی با ظرفیت تولید سالانه 5/1 میلیون تن، یک واحد تولید آهن اسنفجی با تولید سالانه 5/1 میلیون تن و یک واحد تولید بیلت (ذوب آهن)با تولید سالانه 5/1 میلیون تن اجرا می نماید.

 

آمار تولید و صادرات

محصولات این شرکت شامل آهن اسفنجی HBI، شمش فولادی بیلت و تختال (اسلب)، پروفیل های ساختمانی مانند تیرآهن و نبشی، و کابل و سیم فولادی می باشد. در زمستان سال 96، فاز اول این شرکت به بهره برداری رسید و رسماً آغاز به کار کرد. در این مرحله 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی در قالب بریکت گرم تولید می شود. با آغاز به کار صبا فولاد خلیج فارس، تکنولوژی جدید ساخت بریکت گرم (Hot briquetted iron- HBI) برای اولین بار در کشور، به کار گرفته می شود.

گفتنی است، پیش از این تنها هشت تولید کننده فولاد در سطح بین المللی به تکنولوژی تولید بریکت گرم، دست پیدا کرده اند. در واقع صبا فولاد خلیج فارس به عنوان نخستین تولید کننده بریکت گرم در ایران، سومین کشور در خاورمیانه و نهمین کشور در دنیا می باشد.
اولین محموله صادراتی بریکت گرم صبا فولاد، به وزن 30 هزار تن، در دی ماه سال 96، به مقصد کشور های آسیایی فرستاده شد. با توجه به آمار پایین تولید شمش فولادی یا بیلت در کشورمان، تولیدات بیلت و اسلب توسط شرکت صبا فولاد خلیج فارس، می تواند جایگزین مناسبی برای واردات این محصولات به کشوربوده و بخشی از نیاز صنایع و کارخانجات به این محصول را مرتفع نماید.

 

اشتغال زایی

با بهره برداری از کارخانه صبا فولاد خلیج فارس ، برای 350 نفر به صورت مستقیم و برای هزاران نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد شده است. با اجرای فاز های بعدی پروژه صبا فولاد و رسیدن به تولید تا سقف ظرفیت اسمی، امکان اشتغال برای حدود 10 هزار نفر از ساکنین استان هرمزگان، به طور مستقیم فراهم خواهد شد.
از ابتدای سال 98 تاکنون تولید بریکت گرم در کارخانه صبا فولاد خلیج فارس ۷۰ درصد افزایش داشت.
مدیرعامل کارخانه صبا فولاد خلیج فارس با تشریح بخشی از موفقیت های این مجموعه گفت: امسال بیش از ۷۰ هزار تن بریکت گرم در این کارخانه تولید شد.
مهندس مرتضی یزد خواستی افزود: بریکت گرم محصول استراتژیک در تولید و صادرات فولاد است.
وی با بیان اینکه ماندگاری بالا، مقاومت در برابر اکسید شدن و زنگ زدگی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است، یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد از محصول تولید شده در این کارخانه صادر می‌شود.

مدیرعامل کارخانه صبا فولاد خلیج فارس همچنین با اشاره به اینکه امسال محموله بریکت گرم به وزن ۳۵ هزار تن به ارزش ۸ میلیون دلار از بندر شهید رجایی به مقصد کشور‌های اروپایی صادر شد، افزود: پارسال نیز بیش از ۵۰۰ هزار تن بریکت گرم به ارزش بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از این کارخانه به مقصد کشور‌های اروپایی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر شد.

یزد خواستی گفت: کاهش هزینه بیمه و حمل و نقل آسان از مهمترین ویژگی‌های صادراتی بریکت گرم است.

کارخانه صبا فولاد خلیج فارس در 13 کیلومتری غرب بندرعباس و در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس قرار دارد.

عناوین برگزیده