تاریخ: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۳۶۸۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نخستین همایش تخصصی مهندسی معکوس در صنعت سیمان کشور مطرح شد:

۹۵ درصد صنعت سیمان بومی‌سازی شده است

می متالز - راه مقابله با تحریم‌ها و برون‌رفت از شرایط فعلی، ارتباط صنعت با مراکز علمی و شرکت‌های داخلی سازنده قطعات است.
۹۵ درصد صنعت سیمان بومی‌سازی شده است

به گزارش می متالز، از این‌رو با توجه به این رویکرد، هفته گذشته نخستین همایش تخصصی مهندسی معکوس در صنعت سیمان کشور، با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و فعالان حوزه صنعت در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی تهران و با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) برگزار شد.
در این آیین علی‌اکبر صفریان نودهی مدیرعامل شرکت سیمان شمال ضمن اشاره به این موضوع که شرایط به‌گونه‌ای است که همه باید پای کار بیایند، اظهار کرد: دانشگاهیان و صاحبان علم و اندیشه، سازندگان و صاحبان حرف و برخوردار از توان و فناوری و نیز تولیدکنندگان در عرصه صنعت سیمان و سایر صنایع باید نقش خود را به درستی ایفا کنند.
وی افزود: ارتباط، همفکری و همکاری بین مراکز علمی و دانشگاهی و صنعت یکی از راه‌های مقابله با تحریم و برون‌رفت از شرایط فعلی است که امریکایی‌ها بر کشور تحمیل کردند و مهندسی معکوس می‌تواند تحقق این امر را تسریع بخشد.


مهندسی معکوس در صنعت سیمان

مهندسی معکوس یعنی بهره‌مندی از فکر و اندیشه، نواندیشی، نوآوری و نوآفرینی و بکارگیری اندیشمندان داخلی و استفاده از ظرفیت سازندگان بومی و اینکه همه همت و تلاش کنیم آنچه را امروز به آن نیاز داریم اما در اختیار نداریم، تامین کنیم.
مدیرعامل شرکت سیمان شمال با بیان این مطلب اظهار کرد: ما شدیدترین و پیچیده‌ترین بحران را پشت‌سر گذاشتیم و این‌بار نیز می‌توانیم دشمن را مغلوب و مایوس کنیم.
در این همایش که با مشارکت دانشگاه‌های صنعتی‌شریف و امیرکبیر و شرکت‌های داخلی سازنده قطعات و ماشین‌آلات صنعتی برگزار شد، سیدمهدی سدیدی مدیرعامل گروه توسعه ملی، مرتضی داداش مدیرعامل سیدکو، استادان دانشگاه‌ها و نمایندگان شرکت‌های سازنده، در سخنرانی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.


توسعه مبتنی بر دانش‌

در نخستین همایش تخصصی مهندسی معکوس در صنعت سیمان کشور، مهدی تابش معاون امور شرکت‌های سیدکو به‌عنوان دبیر همایش گزارشی از اهداف همایش و اقدامات انجام شده برای برگزاری آن ارائه کرد.
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تحولات جهان آینده، توسعه مبتنی بر دانش‌محوری است.
 در ایران نیز منویات رهبر معظم انقلاب و دولت تاکید بر دانش‌محوری است. بنابراین نظر بر این است که با بهره‌مندی از دانشگاهیان و دانش‌آموختگان داخلی و شرکت‌های سازنده و استفاده از ظرفیت‌های موجود، نیاز کشور را تامین کنیم و وابستگی به خارج را پایان دهیم.
صاحبنظران معتقدند، ۹۵درصد از نیازمندی‌ها و قطعات و تجهیزات مرتبط با صنعت سیمان در داخل کشور قابل طراحی و تولید است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: راهبرد اصلی ما فعال‌سازی مکانیزم به‌همرسانی برای تعامل سازنده بخش صنعت با مراکز علمی و دانشگاهی و واحدهای سازنده قطعات صنعتی و نیز فعال‌سازی مکانیزم شتاب‌دهندگی برای سرعت بخشیدن در طراحی و اجرا و بهره‌مندی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی در حوزه مهندسی معکوس در دو بخش ساخت و مواد است.


از ۶۰ درصد ظرفیت تولید سیمان بهره می‌بریم

مرتضی داداش مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) سخنران بعدی این همایش نیز در سخنانی اظهار کرد: امروز ظرفیت تولید سیمان در کشور بیش‌از ۸۸ میلیون تن است و در طرح توسعه حدود ۱۳ میلیون تن در آینده نزدیک به آن اضافه خواهد شد. به عبارتی ۱۰۰ میلیون تن ظرفیت تولید خواهیم داشت، درحالی‌که ۴۸ میلیون تن نیاز داخلی است و با احتساب ۱۲ میلیون تن صادرات، ۶۰درصد از ظرفیت تولید بهره می‌بریم. صنعت سیمان نیازمند ۱۲۰ میلیون دلار ارز است تا نیاز خود را برای تامین قطعات و استمرار فعالیت فراهم کند. در حالی که ارزی که از محل صادرات سیمان عاید می‌شود معادل ۲۵۰میلیون دلار است به‌عبارتی صنعت سیمان کشور ارز موردنیاز خود را تامین می‌کند. وی در ادامه گفت: فرصتی که امروز برای دانشگاهیان و سازندگان ایجاد شده است در هیچ مقطعی چنین نبوده است، اکنون فرصت مهیاست، از این‌رو دانشگاهیان دست در دست صنعت بگذارند، ما نیز به‌عنوان تقاضاکننده و مصرف‌کننده قطعات با تامین مالی اعلام آمادگی می‌کنیم.
وی افزود: از مدیران عامل شرکت‌های تابع سیدکو می‌خواهیم در مدت یک ماه تمامی نیازهای خود را که شرکت‌های سازنده داخلی توان ساخت آن را دارند، اعلام کنند.
کارگاه‌های ساخت و تراشکاری ما آماده است امکانات را در اختیار صاحبنظران و دانشگاهیان قرار دهد تا نیاز صنعت را در داخل صنعت تامین کنند.
مدیرعامل سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با همتی که استادان دانشگاه‌ها و سازندگان دارند، علاوه بر تامین نیاز داخلی قادر به صادرات قطعات به کشورهای دیگر باشیم.
ما آمادگی داریم تمام اطلاعات و امکانات خود را در اختیار دانشگاهیان و سازندگان قرار دهیم که نتیجه آن بقای صنعت سیمان خواهد بود. امیدوارم این سمینار بتواند فاصله بین دانشگاه، سازنده و مصرف‌کننده را کم کند و با پنل‌های اجرایی که برگزار خواهد شد، این فاصله بسیار نزدیک‌تر شود.
انتظارم این است که صورتجلسات پنل‌ها و مذاکرات با سازندگان، مشخص کند که سازندگان براساس توان مهندسی خود، ساخت چه چیزهایی را تعهد خواهند کرد.
استفاده از توان داخلی و بهره‌گیری از مهندسی معکوس برای کاهش هزینه‌ها و نرخ تمام شده در این صنعت بسیار ضروری است.


کاهش نرخ تمام‌شده با استفاده از مهندسی معکوس

سیدمهدی سدیدی مدیرعامل گروه توسعه ملی نیز در این همایش ضمن اشاره به این موضوع که این همایش یک نشست بیداری و یک همایش ضد غفلت است و در سال رونق تولید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، عنوان کرد: امیدوارم این نشست مقدمه‌ای برای برداشتن گام‌های بزرگ باشد. در مقطع کنونی، ایجاب می‌کند صاحبان صنعت یک هجمه‌ای جدی به سمت نرخ تمام شده داشته باشند که یکی از راهکارها استفاده از فناوری مهندسی معکوس است.
استفاده از توان داخلی و بهره‌گیری از مهندسی معکوس برای کاهش هزینه‌ها و نرخ تمام شده در این صنعت بسیار ضروری است. امروز باید اعتقاد به این داشته باشیم و خوشحالم که همکارانم تصمیم گرفتند به‌طور نظام‌مند این کار را انجام دهند.

عناوین برگزیده