تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۴۰۶۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کانی سیاه در پرجمعیت‌ترین کشور افریقا

می متالز - ظرفیت‌های معدنی زغال‌سنگ در نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور قاره افریقا ابتدا در سال ۱۹۶۸میلادی (۱۳۴۷ خورشیدی) در منطقه آنو آرارن از سوی گروه کارشناسان اکتشافی سازمان انرژی اتمی فرانسه که به دنبال اکتشاف اورانیوم در منطقه بودند، در مجاورت مکان‌های دربردارنده این ذخایر شناسایی شد.
کانی سیاه در پرجمعیت‌ترین کشور افریقا

به گزارش می متالز، در سال ۱۹۷۵ میلادی (۱۳۵۴ خورشیدی) بهره‌برداری اولیه از معادن زغال‌سنگ به‌وسیله شرکت زغال‌سنگ نیجریه در منطقه آگادز در معدن آنوانارن آغاز شد و با توجه به نیاز کشور به انرژی برق، شرکت زغال‌سنگ نیجریه در ۲ کیلومتری این معدن اقدام به ساخت یک نیروگاه زغال‌سنگی کرد. هدف اولیه ساخت این نیروگاه، تامین برق موردنیاز گروه اکتشافی فرانسوی که به دنبال ذخایر اورانیوم بودند و همچنین تامین بخشی از برق بود. در سال۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹ خورشیدی) این نیروگاه راه‌اندازی شد. در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ خورشیدی) تولید زغال‌سنگ در این معدن به ۲۴۶هزار تن رسید که حدود ۸۶ درصد آن به مصرف نیروگاه‌های زغال‌سنگی برای تامین بخشی از برق کشور رسید و بقیه آن به مصارف گرمایشی، خانگی و متفرقه اختصاص داشت. با توجه به اینکه حفظ محیط‌زیست در این کشور بسیار دیر شروع شد و چوب‌های جنگلی از دیرباز مورد مصرف خانگی و گرمایشی در این کشور بودند، افزایش برداشت چوب با توجه به افزایش جمعیت، بخش بزرگی از پوشش‌های جنگلی این کشور را از بین برد؛ پوششی که با برداشت بیش از ۲ میلیارد کیلوگرم چوب در سال از بین رفته و جنگل‌ها را در شرف نابودی قرار داده بود. بنابراین دولت برنامه‌ای را برای جایگزینی سوخت زغال‌سنگ به جای چوب در مصارف خانگی و گرمایشی تدوین کرده و در این زمینه به اکتشاف و بهره‌برداری از معادن زغال‌سنگ برای مصارف تولید برق و بریکت زغال‌سنگ و تامین سوخت‌های خانگی و گرمایشی پرداخته است. در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) و در نتیجه ادامه اکتشاف‌های انجام شده در منطقه سالکارامنا، ذخیره قطعی حدود ۹۲ملیون تنی زغال سنگ کشف و معدنکاری در این منطقه آغاز شد. در این معدن، برنامه‌ریزی برای استخراج ۱.۱ میلیون تن زغال‌سنگ در سال انجام و در کنار آن ساخت یک نیروگاه و یک کارگاه بریکت‌سازی برای جایگزینی بریکت در مصارف خانگی به جای چوب انجام شد. نیروگاه زغال‌سنگی ساخته شده دارای ظرفیت اولیه ۲۰۰ مگاوات است که شامل ۴واحد ۵۰ مگاواتی است و در فازهای توسعه می‌تواند تا ۶۰۰ مگاوات برق تولید کند. کارگاه ساخت بریکت نیز با ظرفیت ۱۰۰هزار تن راه‌اندازی شده و ظرفیت توسعه تا ۳۰۰ هزار تن در سال را دارد. اداره اطلاعات انرژی امریکا، آمار تولیدات مواد معدنی نیجریه را از سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹ خورشیدی) تا سال۲۰۱۶ میلادی(۱۳۹۵ خورشیدی) ثبت کرده است. این آمار نشان می‌دهد در این ۳۶ سال، میانگین تولید زغال‌سنگ در نیجریه ۱۸۸هزار تن در سال بوده که در سال نخست، تولید آن ۲۲هزار تن بود. بیشترین میزان تولید آن نیز به سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۹۰ خورشیدی) و رقم ۲۹۱هزار تن می‌رسید. تولید این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی با اندکی افت به ۲۷۴هزار تن رسید. بخش معدن نیجریه حدود ۳ درصد تولید ناخالص ملی آن و مواد معدنی حدود ۴۰ درصد صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد.
از اهداف توسعه معادن زغال‌سنگ نیجریه که بیشتر از نوع غیر مرغوب است، تامین برق برای رفاه ساکنان و ساخت بریکت برای جایگزینی مصرف زغال‌سنگ به جای چوب برای جلوگیری از نابودی جنگل‌هاست. این جایگزینی تاکنون حدود ۲۵ درصد مصرف چوب‌های جنگلی را برای مصارف گرمایشی کاهش داده و امید می‌رود با ادامه این روال از نابودی جنگل‌ها جلوگیری شود.

بهرام فرزاد / کارشناس زغال‌سنگ

عناوین برگزیده