تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۴۳۹۳۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون دفتر خدمات بازرگانی با اشاره به فعالیت سامانه مویرگی توزیع کالا عنوان کرد:

رصد شرکت های پخش کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده

می متالز - معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با اشاره به فعالیت سامانه مویرگی توزیع کالا بیان کرد: این سامانه در زیرمجموعه سامانه جامع تجارت است وبه رصد کالا در شرکت های پخش تا رسیدن به دست مصرف کننده می پردازد.
رصد شرکت های پخش کالا تا رسیدن به دست مصرف کننده

به گزارش می متالز، حمید محله ای در حاشیه رونمایی از سامنه مویرگی توزیع کالا گفت: این سامانه در راستای ابلاغیه رئیس جمهور در سال گذشته مبنی بر رصد کالاهایی که با ارز نیمایی و ارز 4 هزارو 200 تامین می شود انجام شد.

او با اشاره به فعالیت های انجام گرفته در این زمینه توضیح داد:دراین راستا ما کارهای ویژه ای را انجام دادیم، شبکه های توزیع و راه های مختلف توزیع و گروه بندی کالا انجام شده است ودستورالعمل های مربوطه توسط وزیرصمت ابلاغ شد و به تناسب آن دستورالعملی از ستاد مبارزه با قاچاق کالا با هماهنگی وزرات صمت انجام شده که توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد. اینها زیرساخت های قانونی بودند و در کنار این به صورت موازی ما با تمامی شبکه ها و کلونی های توزیع جدا جدا برنامه ریختیم.
او با اشاره به حضور شرکت های پخش به عنوان مهمترین زنجیره در این سامانه بیان کرد:
شرکت های پخش وجه صنعتی خدمات توزیع هستند یا به نوعی شرکت های لجستیکی هستند که مجموعه ای از کارهای که نیاز است برای توزیع کالایا عرضه کالا در سطح خرده فورشی باشد انجام می دهند یعنی هم انبار، ناوگان حمل و فروشنده و بازار یاب دارند.
محله ای ادامه داد: این فرصت خوبی را برای دولت وبرای شرکت ها فراهم می کرد که اطلاعات ذی قیمت را در شبکه توزیع وجود دارد را به سامانه توزیع جامع تجارت وصل کنیم.
معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت گفت:این سامانه در قالب سامانه مدیریت توزیع کالا انجام شد.البته باید بگویم که در حوزه فروشگاه های زنجیره ای هم چنین امکانی وجود دارد ولی در زیرمجموعه خرده فروشی قرار می گیرد که در حوزه وارد کنندگان هم قابل رصد است. این فرایند به نسبت نوع کالا شیوه آن متفاوت است ولی شرکت های پخش بعضا 85 تا 100 بعضی از کالاها را به صورت مویرگی توزیع می کنندچرا در حال حاضر در کشور و توزیع عمده فروشی در کشور به صورت محدود برای بعضی از برند های خاص شده است .

او با اشاره به حور کالاهای تند مصرف در سوپرمارکت ها گفت: در سوپرمارکت ها خود صاحب کالا، کالاها را تحویل می دهدبنابراین شما از بازار خرید نمی کنید و در مغازه نمی گذارید. ما از این اتفاق و فرایند توزیع استفاده کردیم و این سامانه را طراحی کردیم.
او افزود: این سامانه به سامانه جامع تجارت متصل است ودرحال حاضر برای گروه کالاهای چون شکر، روغن، برنج و .. فعالیت می کند.
محله ای توضیح داد:ما باید ابتدا شرکت های پخش را شناسایی می کردیم که اندازه، مختصات و آنها چیست و آیا انبارها مورد تایید است و ناوگان آنها چه قدر است و که تمامی این اطلاعات را درقالب توزیع مجوز دریافت کردیم.
اودرباره مکانیزم راستی آزمایی اطلاعات گفت: ما یک مکانیزم کلی داریم در سامانه جامع تجارت؛ و و قتی یک بسته اطلاعاتی تولید می شود یا از مبدا واردات است یا تولید . این به عنوان شروع ما است و این شروع مقدار ،ارزش آن مشخص است و با اسناد موازی همانند، گمرک، بارنامه، میزان تولید شرکت ها مشخص می شود که چه قدر کالا ترخیص شده است؛ ولی این اطلاعات باید مستهلک شوند در شبکه توزیع؛در این محله شرکت های پخش باید بگویند.
که این کالا در این انبار است یا باید بگویند که فروختم به شخص حقیقی که کد ملی دارد یا شخص حقوقی که شناسه شرکت دارد و براساس وب سرویس راستی ازمایی می شوند.
او افزود: اگر تمامی کالاهایی که تولیدشده یا وارد شده را در این سامانه وارد کنید این نشان دهنده این است که شما شفاف عمل کرده اید.
محله ای بیان کرد: این سیستم ها هیچ وقت انتها ندارند و باید چند نکته را درنظر داشت که اطلاعات با چه هزینه ای و با چه زمانی تولید می شود و ما نباید بخش خصوصی را اینقدر در گیر ورود اطلاعات کنیم که هزینه آن از تولید بیشتر شود و فرایند توزیع را پس بزند.
محله ای به عنوان مهترین کاراز فعالیت روی فرایند ها یاد کرد و گفت: زمانی که ما این اطلاعات را از شرکت های پخش و با این سامانه جمع آوری می کنیم هزینه آن به مراتب کمتر از اطلاعات یک واحد صنفی سنتی که می خواهد در سامانه ما ورود اطلاعات کند، کمتر است.
او درباره فعالیت سامانه مویرگی توزیع کالا گفت: در حال حاضر به نقطه صد نرسیده ایم چرا که این سیتم ها ازمایش شود و مشکلات آنها رفع شود، این روش یک روش استاندارد است،یک روش استاندارد که در دنیا انجام می شود.

عناوین برگزیده