تاریخ: ۱۸ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۹
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۴۴۲۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موج‌های موقت بورسی

نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(18 تیر)

می متالز - بورس تهران معاملات امروز را با فشار فروش به ویژه در سهم‌های بزرگ بورسی پی گرفت. با وجود این، رصد جریان عرضه‌ها نشان از آرامش نسبی در جو عمومی معاملات بود. تاثیر شناسایی سود در بین معامله‌گران پس از جهش قیمت‌ها طی روز گذشته و چشم به انتشار گزارش‌های سه‌ماهه را می‌توان در دادوستدهای امروز و نوسان قیمت‌ها مشاهده کرد. به نظر می‌رسد تقویت سرعت انتشار گزارش‌های سه‌ماهه بتواند سریال موج‌های موقت بورسی در دو هفته اخیر را پایان دهد و بازار را در تعادلی جدید بنشاند.
نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه(18 تیر)

به گزارش می متالز، یک روز پس از جهش قیمت‌ها در بخش زیادی از سهام بورس تهران، میزان عرضه و تقاضا به سطوح تعادلی بازگشت و حتی شناسایی سود در برخی از سهم‌ها بر فشار عرضه‌ها افزود و در نبود تقاضای موثر زمینه را برای افت قیمت‌ها فراهم کرد. عقب‌نشینی محدود شاخص کل و کاهش شتاب روند صعودی نماگر هم‌وزن نمایانگر چنین وضعیتی در معاملات امروز هستند. بزرگان کالایی اعم از فلزات، پالایشی‌ها و همچنین اغلب نمادهای گروه پتروشیمی در جریان دادوستدهای امروز عمدتا در فضای منفی به سر می‌برند و در تنزل شاخص کل نیز نقش اثرگذاری  ایفا کرده‌اند. به این ترتیب، شاخص کل نه تنها از ورود به کانال 250 هزار واحدی باز ماند بلکه مرز 249 هزار واحدی را هم واگذار کرد.

با وجود این که سهام گروه‌های بزرگ کالایی و غیرکالایی از جمله فلزی-معدنی‌ها و پتروپالایشی‌ها در کنار بانکی‌ها و خودرویی‌ها عموما زیر فشار فروش با افت قیمت سهم دست و پنجه نرم می‌کنند، در سهم‌های کوچک و متوسط، همچنان تمایلات صعودی بالاست. عرضه‌های ناکافی و میل به صف‌نشینی معامله‌گران خرد از دلایل عمده تداوم حرکت صعودی در این دسته از سهم‌ها به شمار می‌رود. در واقع، تحولات مثبت اخیر در نرخ‌های فروش صنایع کوچک و مصرفی بورس تهران همچنان از منظر بخشی از معامله‌گران حقیقی جذاب ارزیابی شده و تصور پایان این رالی را دشوار می‌داند. در چنین چشم‌اندازی گزارش‌های سه‌ماهه اهمیت بسیار بالایی می‌یابد. چرا که ضمن تصحیح انتظارات این دسته از فعالان بورسی در تعیین مسیر میان‌مدت بورس تهران نقش بسزایی را بازی خواهد کرد.

آمادگی برای عرضه اولیه

از عصر روز گذشته خبر عرضه اولیه سهام پتروشیمی نوری در بین اهالی بورسی در حال دست به دست شدن است. اشتیاق و آمادگی معامله‌گران برای مشارکت در عرضه اولیه‌ای با این ظرفیت در جذب نقدینگی از عواملی است که به نظر می‌رسد بازار سهام را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. قرار است روز شنبه هفته بعد 300 میلیون سهم شرکت پتروشیمی نوری به با سقف قیمت 3125 تومان برای هر سهم در بورس تهران عرضه شود. طبیعی است که تامین این میزان نقدینگی( 937 میلیارد تومان) برای بازاری با ارزش معاملاتی تقریبا برابر با همین رقم تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر جریان عرضه و تقاضا در بازار ایفا کند که به نظر می‌رسد اثرات آن از معاملات امروز در حال خودنمایی است.

عناوین برگزیده