تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۴۵۲۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نوسان بورس روی موج بنیادی؟

دیده‌بان بورس سه‌شنبه (25 تیر)

می متالز - شاخص کل بورس تهران روز گذشته افت اندک 274 واحدی را تجربه کرد. سهام شرکت‌های مختلف به خصوص بزرگان به منظور برگزاری مجامع متوقف می‌شوند. انتظار برای عملکرد سه‌ماه شرکت‌ها به اوج خود رسیده است. کوچک‌ترهای بازارهای پس از رشدهای افسارگسیخته در شرایط کنونی با احتمال اصلاح قابل توجه در انتظار انتشار صورت‌های مالی هستند و نمادهای بزرگ نیز بعضا انتشار عملکرد سه‌ماهه دلچسب را می‌کشند. در تب و تاب مجامع، انتشار عملکرد بهار و در ادامه انتشار عملکرد تیر، 52 گروه تحلیلی نیز پیشبینی خود را از سودآوری 84 شرکت منتشر کرده‌اند. اجماع پیشبینی تحلیل‌گران در دوره‌های پیشین بر روند قیمتی سهام موثر بوده است و احتمال اثرگذاری در شرایط کنونی نیز بالا به نظر می‌رسد.
دیده‌بان بورس سه‌شنبه (25 تیر)

به گزارش می متالز، مجموعه‌ای از عوامل بنیادی در مدت زمان کوتاهی به بورس مخابره می‌شوند. این عوامل با احتمال بالا می‌تواند بر روند قیمتی سهام شرکت‌ها اثرگذار باشند. در حالی‌که ارزندگی برخی از نمادهای بزرگ همچنان محتمل می‌نماید کارشناسان و تحلیل‌گران از رشدهای حبابی سهام، عمدتا کوچک‌ترها انتقاد کرده و نسبت به تشکیل حباب قیمتی هشدار می‌دهند. طی یک سال گذشته و در دوره‌های صعود افسارگسیخته سهام، «دنیای بورس» در گزارش‌های متعددی بر لزوم «نقد سهام غیرارزنده» تاکید داشت. سکوت در برابر موج‌های سفته‌بازی و بعضا قرار گرفتن تحلیل‌گران با عناوین بنیادی روی موج‌های سفته‌بازی امکان جولان سفته‌بازان را مهیا کرده است. همچنان تاکید می‌شود که سهام غیرارزنده باید مورد نقد کارشناسان و تحلیل‌گران قرار گیرد تا از این طریق عموم فعالان بازار نیز آگاهی نسبی را از معیارهای ارزندگی پیدا کنند. بدون داشتن چنین منابع تحلیلی احتمال انحراف مسیر ارزش‌گذاری کاملا مهیا خواهد بود و با سناریوپردازی تخیلی از شرکت‌های مختلف بر اساس چند فرض در ظاهر دلنشین و محتمل ولی در عمل با احتمال وقوع بسیار پایین، بستر موج‌های سفته‌بازی برای رشدهای چند برابری و حبابی شدن قیمت سهام مهیا خواهد بود.

بورس در شرایط کنونی درگیر سیگنال‌های بنیادی مانند اخبار مجامع است. انتشار عملکرد بهار شرکت‌ها نیز قطعا بر رویه قیمتی سهام اثرگذار خواهند بود. عملکرد شرکت‌ها از سه‌ماه نخست به تدریج طی روزهای آتی اوج خواهد گرفت و لازم به نظر می‌رسد معامله‌گران با دقت بیشتری «کدال» را دنبال کنند. در کنار این موارد بار دیگر اجماع تحلیل‌گران از سودآوری شرکت‌های مختلف در «دنیای بورس» منتشر شده است. طی دو گزارش جداگانه برآورد تحلیل‌گران از سودآوری بهار و همچنین پیشبینی سود سال مالی 98 منتشر شده است. اهمیت این گزارش‌ها در شرایط کنونی بر کسی پوشیده نیست و پس از اثرگذاری محسوس اجماع پیشبینی تحلیل‌گران بر رویه قیمتی سهام، فعالان بازار نیز به اهمیت این گزارش‌ها پی برده‌اند.

یکی از جنبه‌های جالب توجه این گزارش‌ها که در آستانه انتشار عملکرد بهار در بازار منتشر می‌شود امکان مقایسه انتظارات تحلیل‌گران با عملکرد واقعی بهار است. اختلاف یا تشابه سودآوری محقق‌شده در بهار با پیشبینی تحلیل‌گران از این فصل در سنجش میزان دقت سود پیشبینی‌شده برای کل سال مفید خواهد بود.

رویدادهای خبری از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و خطر فروپاشی توافق هسته‌ای در چهارمین سال امضای برجام، وزرای‌خارجه اتحادیه اروپا را به تکاپو انداخته تا با اتخاذ راهکارهایی برجام را حفظ کنند. وزرای‌خارجه انگلیس و فرانسه در بروکسل تاکید کردند که برای حفظ برجام اقدام خواهند کرد و وزیرخارجه فرانسه خواستار اتحاد طرف‌های اروپایی برای نجات این قرارداد بین‌المللی شد. همزمان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به‌همراه وزرای‌خارجه اتریش، سوئد، هلند و فنلاند بر راه‌های حفظ برجام تاکید کردند. قرار است نشست کمیسیون مشترک برجام به‌زودی برگزار شود. ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در همین رابطه تاکید کرده این هفته با حسن روحانی، دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین درباره کاهش تنش‌ها در منطقه صحبت می‌کنم.

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه عصر روز شنبه به‌منظور شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد به نیویورک سفر کرد. سفری که حالا گفته می‌شود ویزای آن با موافقت و دستور مستقیم مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا توسط سفارت این کشور در سوئیس و یک روز قبل از سفر او به آمریکا صادر شده است.

در این میان خبر رسیده که واردات نفت کره‌جنوبی در ژوئن 12.6 درصد کاهش یافت که این مساله نشان می‌دهد کره‌جنوبی نتوانسته است جایگزین موثری برای نفت ایران پیدا کند. به گزارش رویترز، کره‌جنوبی به‌دنبال لغو معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا در ژوئن برای دومین ماه هیچ نفتی از ایران وارد نکرد.

در داخل اما رئیس‌کل بانک مرکزی با مطرح کردن این جمله که «قرار نیست کسری بودجه کشور را بانک مرکزی تامین کند» خط قرمز سیاست‌گذار پولی را برای عبور از تسلط سیاست‌های مالی تشریح کرد. عبدالناصر همتی، با تاکید بر این موضوع عنوان کرد که دولت قرار است کسری بودجه را از سه طریق، افزایش فروش نفت، انتشار اوراق مالی و استقراض از صندوق توسعه ملی تامین کند. او در بخش سیاست‌های پولی، ملزومات حفظ ارزش ملی را بهبود سیاست‌های پولی نظیر کنترل رشد نقدینگی عنوان کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه بازار گواهی سپرده طلای آب شده به زودی در بورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: اگر طلای آب شده در بستر بورس کالا معامله شود با توجه به عیارسنجی و استانداردسازی که صورت می‌گیرد ریسک‌های تقلب به حداقل می‌رسد.

ب) صنایع: پس از اینکه اختلاف فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها بر سر نسبت قیمت کنسانتره و گندله، پای معاونت معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این موضوع باز کرده بود، دیروز در جلسه‌ای با حضور دو طرف درخصوص این موضوع اجماع و اتفاق نظر شد. صورتجلسه توافق فولادسازان و معادن سنگ آهن بزرگ در اصلاح سقف قیمت کنسانتره از ۱۳ درصد به ۱۶ درصد و گندله از ۲۱.۵ درصد به ۲۳.۵ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان نهایی شد. قیمت‌های جدید از اول مرداد ۱۳۹۸ اعمال می‌شود.

تامین مواد اولیه واحد‌های فولادی و حفظ صادرات با تامین نیاز داخلی و پایین بودن قیمت پایه میلگرد در بورس کالا و همچنین نحوه عرضه محصول‌های فولادی در قالب قراردادهای بلندمدت و بررسی نحوه مچینگ ورق‌های فولادی از مواردی است که در نشست‌های متعدد از سوی تولیدکنندگان و فعالان صنعت فولاد در سال‌جاری مورد بحث قرار گرفته است.

نحوه تامین مالی افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها با استفاده از سرمایه‌های مردم توسط مجلس مشخص و مقرر شد از طریق ابزارها و نهادهای مالی بازارسرمایه و تایید سازمان بورس انجام شود.

علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: نیاز سالانه شکر کشور حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که در سال‌های اخیر حدود ۸۰ درصد آن در داخل کشور تولید و مابقی آن از طریق واردات تامین می‌شود.

ج) شرکت‌ها: اکبر کمیجانی، قائم‌ مقام بانک مرکزی با اشاره به امتیازات اعطایی به ایران خودرو و سایپا ، علت کاهش تمایل به دریافت وام را اعلام کرد و گفت: امکان افزایش وام به این دو خودروساز نیست . هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو برای نخستین‌بار از دریافت خسارت ۱۵۰میلیون یورویی از شرکت فرانسوی پژو و ثبت در صورت‌های مالی خبر داد.

آیت‌اله رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه با تاکید بر ضرورت رعایت تعهدات از سوی شرکت‌ها و خودداری از نقض یک‌طرفه توافق با مشتریان، به برخی شرکت‌ها از جمله خودروسازان، هشدار داد که در صورت تغییر قیمت و زمان تحویل کالا، به‌دلیل نقض حقوق عامه با آنها برخورد خواهد شد.

ایران خودرو از واگذاری بلوک های حداکثر ۱۰ درصدی سهام شرکت ها در بانک بورسی پارسیان از طریق مزایده سازمان بورس و با هدف رعایت قوانین بانک مرکزی خبر داد. خط تولید پژو 301 امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و  مقام‌های ایران خودرو آغاز به کار کرد.

با توافق‌های صورت گرفته سایپا بدهی خود به شرکت‌های بیمه را در یک بازه زمانی مشخص پرداخت و مابه‌‎ازای آن صدور بیمه‌نامه خودروهای سایپا از سر گرفته می‌شود.  بعد از بیمه البرز حالا اما پالایش نفت شیراز دومین عرضه بلوکی سهام شرکت‌های دولتی هم مشتری نداشت.

با پیگیری‌های مستمر تایدواتر خاورمیانه، شناور اروند تاید 1000 پس از توقیف بی‌اساس نزدیک به 10 ماه در بندر الشعیبیه کویت سرانجام رفع توقیف شد و به سوی آب‌های سرزمینی کشور حرکت کرد. این شناور هم اکنون وارد آب‌های بین‌المللی شده است.

امیر قهرمانی، نماینده دادستان تهران از قطعی‌شدن حکم پیروز و فیروز ریخته‌گران دو سهامدار حقیقی معروف به مدت ۱۵ سال خبر داد.

عناوین برگزیده