تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۴۷۸۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (هفتگی)

خرید و فروش معامله‌گران سهام در دومین هفته مرداد/ کدام حقوقی به عرضه «حتاید» پرداخت؟

می متالز - اختیار سهام در روزهای پایانی هفته به سمت سهام کوچک اقبال یافت. گزارش پیش‌رو اما قصد دارد به تشریح تغییر مالکیت‌ها در هفته دوم بپردازد.
خرید و فروش معامله‌گران سهام در دومین هفته مرداد/ کدام حقوقی به عرضه «حتاید» پرداخت؟

به گزارش می متالز، بازیگران خرد بورسی سرانجام در سمت خرید فعال شده و توانستند بعد از 6روز متوالی، نقدینگی را در اختیار گیرند. بر این اساس امروز تغییر مالکیت بیش از 19میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی صورت گرفت که بخش عمده ای از این خریدها به جمع آوری سهام تایدواتر تعلق داشت؛ به طوریکه خالص خرید سهامداران خرد در نماد «حتاید» به حدود 13میلیارد تومان رسید. به این ترتیب کارنامه دومین هفته بورس با ثبت خالص خرید 94میلیارد تومانی در کارنامه سهامداران عمده پایان یافت.

تایدواتر در حالی از ابتدای مرداد ماه روند مثبت قیمتی طی کرده و توانست به بازدهی بیش از 18درصدی در این مدت دست یابد که روند مزبور در جریان معاملات امروز نیز ادامه یافت؛ به طوریکه در نهایت صف خرید بیش از 7میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

در این میان به دنبال تقاضای بالای سهامداران خرد در خرید این سهم، حقوقی شرکت به عرضه پرداخت. بر این اساس 15میلیون سهم مزبور توسط شرکت فرازانرژی دنا که مالک 67.15درصدی سهام «حتاید» است، عرضه شد.

بیمه دانا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در این بازار بود که خالص خرید 10میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این نماد نیز دو حقوقی شرکت به دنبال تقاضای بالای سهامداران به واگذاری پرداختند. به طوریکه 10میلیون سهم از سوی سرمایه‌گذاری صباتامین و 14میلیون سهم دیگر نیز توسط تامین سرمایه بانک ملت واگذار شد.

پالایش نفت تهران نیز با تغییر مالکیت 6میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد و به این ترتیب در فهرست دیگر نمادهای مورد توجه بازار امروز قرار گرفت. در این میان پالایش نفت اصفهان و تبریز نیز با عرضه از سوی سهامدار حقوقی مواجه شدند. به طوریکه یک میلیون و 500هزار سهم «شپنا» از سوی سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و حدود 2میلیون سهم «شبریز» نیز توسط صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر به فروش رفت.

در مقابل سهامداران عمده بیشترین حمایت را از نماد بانک پاسارگاد داشتند، امری که با خالص خرید 8میلیارد و 300میلیون تومانی حقوقی ها روبرو شد. در این میان دو حقوقی شرکت خریدهای قابل توجهی داشتند. بر این اساس 7میلیون سهم از سوی شرکت آرمان گسترظفرمند و 24میلیون سهم دیگر توسط شرکت آرمان گسترخردمند خریداری شد.

در همین راستا بانک پارسیان نیز شاهد خرید یک میلیون و 300هزار سهم از سوی گروه مالی پارسیان بود. صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی تجارت ایران نیز بیش از 9میلیون سهم بانک تجارت را خریداری کرد. این در حالی است که بانک صادرات عرضه بیش از 92میلیون سهم از سوی شرکت مدیریت سرمایه بیمه سلامت ایرانیان را تجربه کرد.

در میان نمادهای خودرویی و قطعه سازها نیز قطعات‌ اتومبیل‌ ایران‌ با عرضه سهم از سوی دو حقوقی مواجه شد. بر این اساس شرکت سرمایه گذاری سمند و شرکت سرمایه گذاری سایه گسترسرمایه در مجموع حدود 8میلیون سهم «ختوقا» را به فروش رساندند. در مقابل ایران خودرو شاهد خرید بیش از 2میلیون و 200هزار سهمی توسط شرکت سرمایه گذاری ملی ایران بود.

در میان نمادهای شیمیایی نیز «پترول» همچنان شاهد حمایت از سوی دو سهامدار حقوقی یعنی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی و شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد است. به طوریکه امروز نیز این دو حقوقی یک میلیون و 500هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزودند.

جدول خرید و فروش سهام توسط بازیگران بازار (9مردادماه 1389)

در جدول مزبور اعداد قرمزرنگ به معنای عرضه و فروش سهام و اعداد سبزرنگ به معنای تقاضا و خرید سهام است.

عناوین برگزیده