تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۴۸۵۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیشروی شاخص از مسیرهای فرعی

نقشه نیمروز بورس دوشنبه (14 مرداد)

می متالز - نماگر کلی بازار سهام در جلسه امروز با رشد بیش از 1200 واحدی موفق شد نیمه کانال 256 هزار واحد را نیز پشت سر بگذارد. رکوردشکنی‌های شاخص کل در حالی ادامه دارد که رشد آن بر دوش نمادهای متفاوت و گروه‌های پراکنده بازار است. تداوم افت قیمت‌ها در بازار جهانی همچنان فشار عرضه در بزرگان فلزی و برخی نمادهای پتروشیمی را در پی دارد. در سوی مقابل همچنان انتظارات برای حذف نرخ دولتی ارز محرک صعود گروه‌های کوچکتر بازار است.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (14 مرداد)

به گزارش می متالز، معاملات امروز تا حدود زیادی بر مدار مشابه روز گذشته دنبال می‌شود. با این تفاوت که موج تجدید ارزیابی گروه خودرو بار دیگر نسبتا فروکش کرده است و بازگشایی نسبتا منفی بازارهای جهانی ادامه فشار بر بزرگان فلزی را در پی داشته است. با این وجود قوت انگیزه در پی گمانه‌زنی برای حذف دلار 4200 تومانی رشد 1.5 درصدی شاخص هم‌وزن را در دادوستدهای امروز رقم زده است.

صف‌های پرتعداد خرید در گروه دارویی

مشابه با معاملات روز گذشته تعداد صف‌های خرید در گروه محصولات دارویی پرشمار است. شاخص این گروه امروز رشد بیش از 3.2 درصد را تجربه کرده و ارزش معاملات بورسی این گروه در حدود 75 میلیارد تومان بوده است.

رشد قابل‌توجه نمادهای این گروه از ابتدای سال جاری بیشتر به افزایش نرخ‌های مصوب فروش صورت گرفته بود. این رشد در صورت‌های مالی این گروه و گزارش‌های ماهانه نیز به نمایش گذاشته شد. با این حال حذف ارز مرجع از سرفصل مواد مصرفی این گروه باعث می‌شود تا معادلات سودآوری این گروه به فاز جدیدی وارد شود و این مساله است که رغبت به نمادهای این گروه را توجیه می‌کند. بر این اساس به نظر می‌رسد تا جایی که گمانه‌ها در رابطه با حذف دلار 4200 تومانی از قوت برخوردار باشد صعود نسبی این گروه مورد انتظار باشد.

 فروکش موج خودرویی‌ها؟

نمادهای خودرویی دادوستدهای امروز را در ادامه مسیر روز گذشته آغاز کردند اما رفته‌رفته دامنه صعود قیمتی در این نمادها محدودتر شد و بعضا شاهد قرمزپوشی این نمادها در آخرین معاملات بودیم. عمده‌ترین محرک رشد قیمتی در این گروه همچنان تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. در این بین چندین مساله اهمیت پیدا می‌کند. قطعیت معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه تمامی بنگاه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای زیرمجموعه‌های سودآور ایران‌خودرو مهم است. در عین حال باید به سررسیدهای زمانی توجه داشت. مدیران ایران‌خودرو تاکید کرده‌اند که قصد دارند افزایش سرمایه را در اوایل فصل پاییز به انجام برسند و ضمنا اولین محل برای به‌روز‌رسانی دارایی‌ها را سرمایه‌گذاری‌‌های این شرکت عنوان کرده‌اند. در این شرایط مسیر زمانی و قیمتی گروه تا حدود زیادی قابل حدس است. با این حال بار دیگر لازم به تاکید است که این گروه بر موج اخبار قبلی تا حدود قابل‌توجهی صعود کرده‌اند و برای ادامه مسیر نیاز به اخبار موثق‌تر و جزئیات بیشتر است.

در رابطه با زیرمجموعه‌های گروه سایپا بحث به‌روزرسانی ارزش دارایی‌ها با موانع بیشتری همراه است و این مساله در روند دادوستدهای این مجموعه بروز یافته است.

بنا به آن چه اشاره شد به نظر می‌رسد بازگشت خودرویی‌ها از مسیر صعود در معاملات امروز یک وقفه در مسیر تعیین قطعیت‌هاست و باز هم شاهد تحرکات هیجانی این گروه در دو سوی مثبت و منفی خواهیم بود.

مسیر حذف ارز مرجع

با توجه به حساسیت‌های مربوط به دارو، این صنعت در اولویت برای اختصاص ارز مرجع قرار دارد. به عبارتی عمده کارشناسان بر این باور هستند که دارو آخرین صنعتی است که نرخ دلار مرجع از محاسبات آن حذف خواهد شد. در این شرایط اگر صحبت‌های وزیر بهداشت به نتیجه موافق منجر شود باید در نظر داشت که پیش از آن احتمالا حذف این نرخ ارز صنایعی همچون قند و شکر، روغن خوراکی و لاستیک رقم خواهد خورد. 

این گروه‌ها نیز طی روزهای اخیر با حجم قابل‌توجه تقاضا همراه بوده‌اند. به خصوص صنعت قند و شکر که طی بازه اخیر افزایش نرخی دریافت نکرده‌اند، با نزدیک شدن به ماه پایانی تابستان و موعد برداشت چغندر در انتظار تغییر سیاست‌گذاری‌ها هستند. همچنین شکاف شکل‌گرفته در بازار این محصول طی ماه‌های اخیر بیش از پیش بر ناکارآمدی سیاست فعلی تاکید دارد. 

لاستیک‌سازان طی هفته‌های اخیر افزایش نرخ حدود 20 درصد را دریافت کرده‌اند. با این وجود عدم تخصیص دلار 4200 تومانی برای تهیه کائوچوی طبیعی بار دیگر هزینه‌های این صنعت را با افزایش نسبی همراه خواهد کرد و بر اساس دستورالعمل‌های سازمان حمایت از مصرف‌کننده انتظار اعمال این تغییرات در نرخ‌های فروش وجود دارد. 

با رسیدن به نیمه دوم سال، به نظر می‌رسد موضوع کنترل هزینه‌ها برای دولت به شدت حیاتی خواهد بود و بر این اساس احتمال تغییرات جدی در روند سیاست‌های این چنینی وجود دارد.

عناوین برگزیده