تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۴۸۷۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فیضی زنگیر در تشریح عملکرد فراکسیون "مناطق کمتر توسعه یافته":

دنبال توسعه متوازن منطقه‌ای هستیم

می متالز - رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته مجلس گفت: بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ایران در ۵ استان متمرکز است و مابقی مناطق از این قضیه بی‌بهره هستند بنابراین به دنبال توسعه متوازن منطقه‌ای هستیم.
دنبال توسعه متوازن منطقه‌ای هستیم

به گزارش می متالز، محمد فیضی، در تشریح عملکرد فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته گفت: این فراکسیون با حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس تشکیل شد و اوایل زمانی که فراکسیون‌ها را به طور رسمی ساماندهی کردند، فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته و هیات رئیسه آن شکل گرفت.

بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ایران در 5 استان متمرکز است و مابقی مناطق از این قضیه بی‌بهره هستند.

مشکلات مناطق کم برخوردار را به مسئولان گوشزد می‌کنیم

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس افزود: اعضای این فراکسیون از نمایندگان مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته هستند. به دلیل یک سری عدم تعادل و عدم توازنی که در کشور وجود دارد، سعی می‌کنیم که این مشکلات را به طور کامل پیدا کرده و در پیگیری‌هایی که از وزارتخانه‌های مختلف انجام می‌دهیم و با هیات رئیسه یا اعضای آن در جلسات حضور داشته و سعی می‌کنیم که حداقل‌ها را بتوانیم به مسئولان ذیربط گوشزد کنیم تا به این مناطق رسیدگی شود.

تمرکز بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور در 5 استان

وی ادامه داد: تقریبا بیش از 50 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ایران در 5 استان متمرکز است و مابقی مناطق از این قضیه بی‌بهره هستند. جلسات مختلفی که داشتیم شامل حضور در دفتر امور روستایی ریاست جمهوری بود و درخواست کردیم تا شاخص‌های کم برخورداری و مناطق محروم، از نو در کشور نوشته شود چراکه از نظر تخصیص بودجه بسیار مهم است. بسیاری از مناطق علی‌رغم اینکه محروم هستند اما در تقسیم بندی‌ها  در دهستان، بخش‌ها و یا شهرهای محروم قرار نگرفتند و این موضوع در جلسه بیان شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین عنوان کرد: در اینترنت روستایی ورود کردیم تا مناطق مختلف به صورت کامل از نسل‌های ارتباطات برخوردار شود و جلسات متعددی با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم و مباحث خوبی مطرح شد و نتایج خوبی نیز در بر داشته البته نمی‌گویم که فقط ما این کارها را انجام دادیم اما توانستیم در این قضیه اثرگذار باشیم. بر حسب ضرورت‌هایی که پیش می‌آید معمولا هیات رئیسه‌های فراکسیون تشکیل جلسه می‌دهد و مشکلات را برطرف می‌کنیم.

به دنبال توسعه متوازن منطقه‌ای هستیم

رئیس فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته با بیان اینکه هدف این فراکسیون، توسعه متوازن منطقه‌ای است، تصریح کرد: یک سری نمایندگان ادعا دارند که یک قسمت‌هایی از کشور رشد بسیاری داشته اما به قسمت‌های دیگر کشور توجه چندانی نشده است. از همان روز اول به دنبال کاهش و رفع نقصان‌های موجود در این مناطق کم برخوردار بودیم.

فراکسیون در رای آوری لایحه منطقه آزاد تجاری موثر بود

فیضی اظهار داشت: به نظر بنده به دلیل اینکه فراکسیون‌ها بیشتر جنبه غیر رسمی دارد اما تا آنجا که در توان داشتیم، جلسه تشکیل داده و توانستیم در عدم توازن‌ها در کشور کاهش نسبی ایجاد کنیم به عنوان مثال در بحث منطقه آزاد تجاری نزد مرتضی بانک رفتیم و این فراکسیون در رای آوری لایحه منطقه آزاد تجاری موثر بود؛ در حال حاضر در کمیسیون اقتصادی در حال رفع کردن ایرادات آن هستیم؛ برای فاضلاب شهرهای دارای تنش، توانستیم از قدرت این فراکسیون استفاده و با مدیرانی که جلسه برگزار شد، توانستیم برای مناطقی که از لحاظ فاضلاب دچار تنش بودند، بودجه‌های خوبی را تخصیص بگیریم.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: محرومیت وجود دارد و این فراکسیون در طی 3 سال گذشته به دنبال رفع کردن محرومیت‌ها و کاهش عدم تعادل در کشور بوده اما در حدی که نمایندگان فرصت داشتند و موضوعات نمایندگان در آنجا مورد بررسی قرار گرفت.

عناوین برگزیده