تاریخ: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۵۱۴۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تعمیرات اساسی خط یک شرکت سیمان هرمزگان با موفقیت به پایان رسید

می متالز - تعمیرات اساسی خط ۱ شرکت سیمان هرمزگان در دپارتمان های پخت، گریت کولر، الکترو فیلتر ها، برق و … با موفقیت انجام شد.
تعمیرات اساسی خط یک شرکت سیمان هرمزگان با موفقیت به پایان رسید

به گزارش می متالز، بعد از انجام موفقیت آمیز عملیات تعمیرات اساسی خط ۱ کارخانه سیمان هرمزگان، به سراغ آقای سید محمد طباطبایی مدیر کارخانه و معاون فنی شرکت سیمان هرمزگان رفتیم تا از روند انجام این عملیات مطلع شویم. در ادامه متن کامل این گفتگو را مشاهده خواهید کرد.

آقای طباطبایی فرایند تعمیرات اساسی خط ۱ کارخانه از چه تاریخی و به چه صورت آغاز شد؟

با توجه به برنامه ریزی انجام شده، تعمیرات اساسی خط ۱طبق زمان مقرر با هماهنگی و مشارکت همه واحد ها  از تاریخ یکم اردیبهشت ۹۸ انجام گرفت، و در ابتدا بار کوره در ساعت ۶ روز یکم اردیبهشت قطع و مشعل آن متوقف گردید و کوره طبق سیستم FCB سرد شد.

در دپارتمان پخت  فعالیت هایی  شامل: تخریب بتن های مشعل، انکراژ و بتن ریزی مجدد آن ، تخریب آجر کوره و آجرچینی آن به متراژ ۵۵ متر و بتن ریزی یک متر خروجی کوره و نصب ورق زیر آجرانجام شد.

تعویض تعداد ۶۰ عدد زره زیگمنتهای خروجی کوره به وزن ۳ تن و نسوز کاری آن و نیز تعویض تعداد ۶ عدد زره زیگمنت ورودی کوره به وزن ۱ تن و نسوزکاری آن انجام شد.

تعویض ورق های سیل خروجی کوره، سرویس شیرآلات و سیستم سوخت رسانی مشعل، بازدید و تعویض جک های سیل ورودی کوره نسوز کاری در داست چمبر و البو، بررسی ضخامت بدنه کوره و اگزوزفن اصلی در این تعمیرات انجام شد.

 

چه اقداماتی در گریت کولر انجام شد؟

تعویض ایمپلر اگزوز فن گریت، تعویض تعداد ۱۰۱۰ عدد زره به وزن ۱۸ تن و هنچنین تعویض تعداد ۶ عدد فریم به وزن ۶۰۰ کیلوگرم و همچنین سرویس و تعویض کلیه بیرینگهای معیوب محورهای گریت کولر، تعویض ۳ عدد از جکهای هیدرولیک گریت کولر و جوشکاری ساپورتهای آن و تخریب و نسوزکاری گریت کولر ۱  و دیواره شیبی هود و همچنین تعویض و ترمیم تیرهای سقف گریت۱  و انکر زنی آن، و نسوز کاری قسمتی از دیواره های گریت دو و سه.

  • سرویس فنهای گریت کولر شامل: بازدید، سرویس و تعویض بیرینگ و یاتاقان فن، سرویس و تنظیم تیغه های دمپر
  • تعویض تسمه و تنظیم پولی ها، تست ارتعاشی کلیه الکتروموتورها و فن، تعمیرآسیبا کلینکر، تعویض تعداد ۳۰عدد چکش و پین به وزن ۱.۶ تن، تعمیر و آببندی کاور آن  و همچنین بازدید از زنجیر دراگچین زیر گریت و سرویس بیرینگ و یاتاقان درامهای آن و تعویض پاشنه های معیوب هاپرها

البته در ادامه تعمیرات الکتروفیلتر گریت نیز انجام شد. 

 

به الکتروفیلترها اشاره کردید، آیا در این فرایند، تعمیرات اساسی الکتروفیلتر ها هم انجام گرفت؟

بله ما تعمیرات اساسی الکتروفیلتر اصلی را انجام دادیم که شامل دمونتاژ سقف و پشم سنگها و بازدید از ورق سقف و  ورق کشی و جوشکاری قسمتهای معیوب، تعویض دربهای بازدید و همچنین نظافت باکس های ۱۲ گانه و نیز بازدید و تنظیم سیستم ضربه زنی چکشها و سندانها را شامل می شود.

 بازدید، تعمیر و تعویض تجهیزات داخلی الکتروفیلتر از جمله صفحات مثبت و منفی انجام گرفت.

 

چه اقداماتی برای بازسازی و تعمیرات پیش­گرمکن ها داشتید؟

در حوزه پیش­گرمکن ها، داربست بندی ورتکس، کلساینر و سیکلونها و نیز تخریب و نسوزکاری در سیکلونهای ۴و۵ ، کلساینر، ورتکس و ترمیم نسوزکاری های رایزر داکت و نصب امرشن تیوپ های سیکلونهای ۴و۵، تعویض فلپ خروجی از سیکلون۵، ترمیم و انکراژ و نسوزکاری دمپر هوای ثالثیه، بازدید از بیرینگ های الکتروموتور ها، بازدید از ایراسلاید هاو تعویض برزنت آنها، اصلاح فونداسیون زیر پمپ های کولینگ تاور و نیز سرویس شیرآلات کولینگ تاور و نازل های آن صورت گرفت.

 

در صنعت سیمان بهبود فرایند آسیاب مواد بسیار مهم است، در تعمیرات اساسی خط ۱ چه اقداماتی در آسیاب مواد انجام شد؟

اقدامات زیادی در این راستا صورت گرفت، از جمله شامل نشتی­گیری و ترمیم بدنه سپراتور، بدنه داخلی آسیاب و تعویض روتاری فیدر آسیاب. ترمیم شوت خروجی برگشتی الواتور، تعویض اکسپنشن خروجی سپراتور آسیاب مواد ،تعویض اکسپنشن خروجی آی دی فن و نیز بازدید، سرویس و تعویض یاتاقانهای آویز اسکروها، تعویض رولیکهای معیوب نوار تغذیه آسیاب مواد، جوشکاری زره های داخل آسیاب مواد، سرویس بلوئرهای کوره و آسیاب مواد و سرویس و سمبه زنی مبدلهای حرارتی. تعویض کیسه بگ فیلترهای دپارتمانهای کوره و آسیاب، بازدید و تعویض روغن گیربکس های  آسیاب مواد ،موتور اصلی و کوره و فیدر های سنگ شکن، گیربکس نوارها و گیرموتور ها.

 

و در نهایت در تعمیرات اساسی نوبت به واحد برق می رسد، در این زمینه چه فعالیتهایی صورت گرفت؟

راه اندازی UPS اصلی، نظافت وآچارکشی تابلو ID FAN و موتور آن، تعویض موتور اگزوز فن گریت، سرویس وتعویض بلبرینگ های الکتروموتورهای فن های گریت، سرویس وتعویض بلبرینگ های الکتروموتورهای بلوئر خانه و الکتروموتورهای فن های بدنه کوره و الکتروموتورهای فن های گریت، سرویس یا تعویض بیرینگهای الکتروموتوردپارتمان پخت و آسیاب، سرویس وتعویض بیرینگ های الکتروموتورهای پمپ های هیدرولیک گریت کولر و آسیاب مواد و سرویس وتعویض بیرینگ های پمپ های کولینگ تاور

 

از چه تاریخی باردهی کوره از سرگرفته شد؟

به حول و قوه الهی و همت همکاران عزیز، مشعل طبق برنامه زمانبندی در ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه روز ۱۶ اردیبهشت استارت شد و پس از گرم کردن کوره، باردهی کوره در ساعت ۱۳:۴۰ روز ۱۸ اردیبهشت انجام پذیرفت.

عناوین برگزیده