تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۵۱۸۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تولید کنسانتره، آهن اسفنجی و فولاد رشد یافت

گزارش فلزی ۴ماه نخست ۹۸

می متالز - آخرین گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد.
گزارش فلزی ۴ماه نخست ۹۸

به گزارش می متالز، در این گزارش عملکردها در صدور گواهی کشف معادن کشور، تولید کنسانتره سنگ‌آهن، میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شرکت‌های بزرگ معدنی و تولید ۱۹واحد آهن اسفنجی مورد بررسی قرار گرفت که در تمام این بخش‌ها با رشد تولید و صدور مجوزها روبه‌رو بودیم.

 

افزایش ۵.۹درصدی صدور گواهی کشف معادن

میزان صدور گواهی کشف معادن کشور در ۳ ماه نخست امسال، ۵.۹درصد افزایش یافت.
بر اساس آخرین گزارش معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان صدور گواهی کشف معادن کشور از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، ۱۰۷مورد بود. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۰۱مورد بود.
همچنین در این مدت، ۲۳۶پروانه اکتشاف صادر شد. این آمار در مدت مشابه سال گذشته، ۲۳۵مورد بود که حاکی از رشد ۴دهم درصدی صدور پروانه اکتشاف است. افزون بر این، در مدت یادشده، ۱۱۴پروانه بهره‌برداری معدن صادر شد که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (۱۲۶پروانه بهره‌برداری)، ۹.۵درصد کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، میزان هزینه عملیات اکتشاف در بخش گواهی کشف در فصل بهار امسال، ۱۹۷میلیارد و ۸۰۰میلیون ریال بود که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۹۶میلیارد و ۱۰۰میلیون ریال)، ۱۰۶درصد رشد یافت.
در بهار امسال، در بخش صدور پروانه بهره‌برداری، برای هزار و ۱۹۲نفر اشتغال ایجاد شد. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، هزار و ۹نفر بود که نشان‌دهنده افزایش ۱۸.۱درصدی میزان اشتغال در این بخش است.
افزون بر این، در ۳ ماه نخست سال۹۸، حدود ۲هزار و ۵۵۷میلیارد و ۴۱۵میلیون ریال حقوق دولتی از معادن وصول شد که نسبت به رقم مدت مشابه سال ۹۷ (هزار و ۷۲۸میلیارد و ۸۸۷میلیون ریال)، حاکی از افزایش ۴۷.۹درصدی است.

 

تولید کنسانتره سنگ‌آهن به مرز ۱۶میلیون تن رسید

میزان تولید کنسانتره شرکت‌های بزرگ سنگ‌آهن در ۴ماه نخست ۹۸، به مرز ۱۶میلیون تن رسید. این میزان تولید حدود ۳درصد، بیشتر از عملکرد مدت مشابه در سال گذشته است.
 تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور از ابتدای فروردین تا پایان تیر، ۱۵میلیون و ۹۰۳هزار و ۱۶۵تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند. میزان تولید مدت مشابه سال گذشته، ۱۵میلیون و ۴۵۲هزار و ۲۸۳تن بود.
از این میزان، شرکت‌های گل‌گهر ۵میلیون و ۵۰۴هزار و ۳۷۲تن، چادرملو ۳میلیون و ۳۹۳هزار و ۵۸۵تن، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یک‌میلیون و ۷۲۲هزار و ۵۸تن، سنگ‌آهن مرکزی یک میلیون و ۷۱۲هزار و ۵۸۱تن، گهرزمین یک‌میلیون و ۴۵۶هزار و ۹۶۳تن، اپال پارسیان سنگان ۹۸۲هزار و ۳۱۷تن، صنعتی و معدنی توسعه ملی ۶۸۲هزار و ۴۸۷تن، صبانور ۲۷۷هزار و ۹۱تن و جلال‌آباد ۱۷۱هزار و ۷۱۱تن کنسانتره سنگ‌آهن تولید کردند.

 

تولید بیش از ۱.۶میلیون تن دانه‌بندی

بنا به این گزارش، ۵شرکت بزرگ معدنی در ۴ماه نخست سال ۹۸ حدود یک‌میلیون و ۶۶۲هزار و ۹۵۷تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید کردند. این رقم نسبت به برنامه (یک‌میلیون و ۵۵۱هزار و ۵۰۰تن)، ۷درصد رشد نشان می‌دهد.
از این میزان، شرکت صبانور ۶۴۱هزار و ۲۶۵تن، فلات مرکزی ۳۶۶هزار و ۹۶۵تن، سنگ‌آهن مرکزی ۲۴۹هزار و ۱۵۰تن، سنگ‌آهن سنگان ۲۳۷هزار و ۳۷۷تن و چادرملو ۱۶۸هزار و ۲۰۰تن تولید کردند.

 

رشد ۱۲درصدی تولید آهن اسفنجی

بررسی ۱۹واحد تولیدکننده آهن اسفنجی در ۴ماه ابتدای امسال نشان داد در مجموع ۹میلیون و ۲۳۶هزار و ۶۸۷تن عملکرد داشتند که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۲درصدی را ثبت کردند.
فعالیت شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی در دوره مورد بررسی حاکی از آن است که فولاد سفیددشت (چهارمحال و بختیاری) در ۴ماهه امسال با تولید ۲۷۰هزار و ۹۶تن آهن اسفنجی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد که بالاترین میزان رشد در بین واحدهای مورد بررسی است. فولاد میانه نیز در دوره مورد بررسی با تولید ۱۵۷هزار و ۱۴۳تن آهن اسفنجی، در مقایسه با ۴ماه نخست سال ۹۷ کاهش ۳۷درصدی را ثبت کرد که بیشترین افت عملکرد در بین واحدهای این گزارش است.
فولاد مبارکه، فولاد سفیددشت، سبا، فولاد هرمزگان، کاوه جنوب، آهن و فولاد غدیر، میدکو، خوزستان، ذوب‌آهن، فولاد میانه، سبزوار، شادگان، صبا فولاد، صبا فولاد (بریکت گرم)، نی‌ریز، آهن و فولاد ارفع، آهن و فولاد گل‌گهر(طرح گوهر)، آهن و فولاد گل‌گهر(طرح کوثر) و چادرملو در مجموع ۱۹واحد تولیدی مورد استناد است.
توضیح اینکه در آمار این گزارش، نام ۵واحد فولادسازی که در شمار ۷طرح فولاد استانی به شمار می‌روند، درج شده؛ بنابراین ۷طرح مزبور که سال‌ها به شکل راکد در دولت‌های نهم و دهم باقی مانده بود، اکنون در مرحله فعال‌سازی تولید آهن اسفنجی قرار دارند سپس به فولادسازی می‌رسند.
ایران در بین ۱۰فولادساز جهان جای گرفته که با دستیابی به ظرفیت ۵۵میلیون تن در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است در جمع ۷تولیدکننده شاخص جهان جای گیرد.
سال گذشته با ظرفیت ۳۵میلیون تن فولادسازی، ایران در زمینه شمش فولادی حدود ۲۵میلیون تن تولید داشت که از این رقم حدود ۳۰درصد راهی بازارهای صادراتی شد و پیش‌بینی شده است در امسال با وجود تشدید تحریم‌ها، میزان تولید و صادرات شمش فولادی با سال ۹۷ چندان تفاوت معناداری نداشته باشد.

 

رشد ۴درصدی تولید در ۱۰واحد بزرگ فولادی کشور

10واحد تولیدی بزرگ فعال صنایع فولاد در ۴ماهه امسال ۶میلیون و ۸۶۳هزار و ۱۸۴تن تولید کردند و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد ۴درصدی را تحقق بخشیدند.
به گزارش ایرنا، بررسی کارنامه فعالیت فولادسازان در دوره ۴ماهه امسال گویای آن است که تاکنون نزدیک به ۳۰درصد عملکرد سال۹۷ پوشش داده شده، در حالی که تعطیلات فروردین و ماه مبارک رمضان نیز در این دوره زمانی، باید به عنوان شرایط ویژه تولید مورد نظر قرار گیرد.
سال گذشته ظرفیت شمش فولادی کشور به ۳۵میلیون تن رسید که نزدیک به ۲۵میلیون تن تولید محقق شد و انتظار می‌رود امسال نزدیک به ۷۵درصد ظرفیت سال گذشته تولید شود. با وجود شرایط سخت تحریم پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۳۰درصد تولید راهی بازارهای صادراتی شود.
در مجتمع فولاد بناب در ۴ماهه امسال ۷۴هزار و ۸۰۸تن شمش فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۹۶درصدی را نشان می‌دهد.
 این رقم بالاترین عملکرد در بین واحدهای مورد بررسی است. فولاد مبارکه در مدت مورد بررسی با تولید ۳میلیون و ۱۰۴هزار و ۴۳۵تن شمش فولادی، در مقایسه با دوره مشابه در سال ۹۷ افت ۲درصدی داشت که کمترین بازدهی در مدت زمان این گزارش به شمار می‌رود.

 

رشد ۹ درصدی تولیدات فولادی

آمار دریافتی از تولید ۱۲شرکت بزرگ فولادی حاکی است، این شرکت‌ها در ۴ماهه امسال در مجموع ۴میلیون و ۱۲۸هزار و ۷۸تن عملکرد داشتند که در مقایسه با ۴ماهه سال گذشته رشد ۹درصدی ثبت شد. اقلام ورق گرم، میلگرد، تیرآهن، لوله، ورق عریض، ورق گالوانیزه و سایر اقلام در فهرست تولیدات این واحدها آورده شده است. فولاد مبارکه، سبا، ذوب آهن، فولاد آذربایجان، خراسان، فولاد آلیاژی، نورد و لوله اهواز(آمار غیر قطعی) گروه ملی صنعتی فولاد، فولاد اکسین، ورق خودرو چهارمحال و بختیاری و فولاد بناب مجموع واحدهای مورد بررسی هستند. برپایه آمار مورد بررسی، نورد و لوله اهواز با دستیابی به تولید ۶۵هزار تنی در این دوره زمانی، رشد عملکرد ۷۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت و از سوی دیگر فولاد بن

اب هم در بخش سایر اقلام تولیدی با هزار و ۳۲۷تن عملکرد، در مقایسه با ۴ماه ابتدای سال گذشته افت ۶۳درصدی در زمینه بازدهی این دوره داشت. بر این اساس، بالاترین آمار تولید در بخش محصولات مربوط به فولاد مبارکه با رقم یک‌میلیون و ۹۲۱هزار و ۷۵۱تن است که نسبت به دوره مشابه، رشد یک درصدی دارد.
علاوه براین مجموع عملکرد فولاد مبارکه و سبا در دوره مورد بررسی، ۲میلیون و ۳۶۱هزار و ۴۴۷تن ثبت شده که رشد ۲درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. گفتنی است، آمارهای بین‌المللی گویای آن است که در زمان حاضر چین به عنوان بزرگ‌ترین فولادساز جهان شناخته می‌شود و پس ازچین به ترتیب هند، ژاپن، امریکا و کره جنوبی جای گرفته‌اند و در بین مصرف‌کنندگان این فلز راهبردی نیز این کشورها در جدول قرار دارند.
 ایران در افق ۱۴۰۴ دستیابی به ظرفیت ۵۵میلیون تن تولید را برنامه‌ریزی کرده و پیش‌بینی شده که در آن زمان ایران جایگاه هفتمین تولیدکننده فولاد را به خود اختصاص دهد.

عناوین برگزیده