تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۰
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۵۲۰۴۹
سرویس خبر : انرژی

موضوع‌های کلان و ملی را در حوزه انرژی دنبال می‌کنیم

می متالز - حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی درباره راهبردهای کمیسیون انرژی اتاق ایران در دوره نهم می‌گوید: برای بخش‌های مختلف انرژی کمیته‌هایی را تشکیل می‌دهیم و در آنجا موضوع‌های جدی و روز را دنبال خواهیم کرد.
موضوع‌های کلان و ملی را در حوزه انرژی دنبال می‌کنیم

به گزارش می متالز، حمیدرضا صالحی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از برنامه‌ها، خط‌مشی و راهبردهای این کمیسیون در دوره جدید هیات نمایندگان اتاق ایران می‌گوید: همه کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نقش مشورتی دارند؛ این کمیسیون‌ها در لایه‌ها و سطوح متعدد در تصمیم‌هایی که در اتاق‌ها گرفته می‌شود، تاثیرگذار هستند. اما در کنار نقش مشورتی باید به این نکته توجه داشت که مجهز شدن به سلاح دانش کمک می‌کند تا مطالبه‌گری بخش خصوصی با دقت، دید باز، پیگیرانه و مستمر ادامه یابد.

او می‌گوید: نکته مهم در کمیسیون‌ها این است که همه کمیسیون‌های اتاق ایران از ترکیب نمایندگان شهرستان‌ها، تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی تشکیل‌ شده است، بنابراین این ترکیب می‌تواند به مطالبه‌گری بیشتری بیانجامد. اما شرط آن، مطالعه و تقسیم کار در کمیسیون است.

به گفته صالحی کمیسیون‌ها باید فراتر از وظایف تشکلی عمل کند و نباید در عمل و در مسیر کار همدیگر را مختل کنند یا موازی کاری انجام دهند. باید کار کمیسیون‌ها فراتر از هر هدف تشکلی باشد. کمیسیون‌ها موضوع‌های کلان و ملی را دنبال می‌کنند.

صالحی ادامه می‌دهد: ما در کمیسیون انرژی تلاش می‌کنیم که موضوع‌های کلان حوزه انرژی را استخراج کرده و برای پیشبرد آن راهکارها و راهبردهایی را ارائه دهیم و با کمک هیات رئیسه اتاق ایران بر عملیاتی شدن این موارد متمرکز شویم.

او می‌گوید: باید مطالبه‌گری خود را در اتاق ایران توسعه دهیم و تعریف درستی از رابطه دولت و بخش خصوصی ارائه دهیم تا گامی باشد در راستای بهبود محیط کسب‌وکار.

او به حوزه فعالیت کمیسیون انرژی اشاره می‌کند: کمیسیون انرژی و بخش احداث از اول در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران مغفول مانده است؛ به دلیل اینکه سابقه تاریخی شکل‌گیری اتاق ایران به حضور پررنگ بازرگان‌ها برمی‌گردد. برای همین نگاه به توسعه صنعت و معدن و در کنار آن توسعه صنعت مرتبط با انرژی مغفول مانده بود.

او ادامه می‌دهد: در این دوره تلاش خواهیم کرد که موارد مرتبط با توسعه صنعت انرژی و صنعت احداث برجسته‌تر شود و مطالبه این حوزه با صدای رسا بیان شود. اهالی حوزه صنعت، انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب کسانی هستند که بخشی از صادرات و GDP مملکت را به عهده‌ دارند.

او معتقد است: حوزه انرژی حوزه کلیدی اقتصاد در ایران است ولی حرکت‌ها و مطالبه‌گری جدی از بخش خصوصی در این حوزه نمی‌بینیم. او می‌گوید: در این دوره باید افراد صاحب استراتژی و با تعریف دستور کار جدید مطالبه‌گری را برجسته کنیم. اتاق ایران باید به این بخش از اقتصاد بیشتر توجه کند و مطالبات بالادستی این حوزه را پیگیری کند.

صالحی می‌گوید: ما در کمیسیون انرژی برای بخش‌های مختلف انرژی کمیته‌هایی را تشکیل می‌دهیم و در آنجا موضوع‌های جدی و روز را دنبال خواهیم کرد.

به گفته صالحی حدود 100 سال از تاریخ فعالیت صنعت نفت در ایران می‌گذرد ولی ما هنوز شرکت‌های بزرگ نفتی مشابه کشورهای توسعه‌یافته نداریم. باید در این حوزه با کمک وزارت نفت به این موضوع بپردازیم.

او تاکید می‌کند: در کمیسیون انرژی باید به دنبال موضوع‌های کلان و زیرساختی باشیم؛ موضوع‌های خرد را تشکل‌ها هم می‌توانند پیگیری کنند. به عنوان مثال، حوزه پتروشیمی نیاز به کار و راهبرد بیشتری دارد.

صالحی تصریح کرد: امیدوارم ادعایی که می‌کنیم را در آینده ثابت کنیم و مطالبه‌های ذینفعان خود را دنبال کنیم تا از ظرفیت‌های کلان کشور بهتر بهره بگیریم.

عناوین برگزیده