تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۱
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۵۴۵۷۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت‌های مغفول معدنی کهگیلویه و بویراحمد

می متالز - کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های بسیاری دارد که برای رشد اقتصادی آن منطقه و سراسر کشور مفید است و یکی از این ظرفیت‌ها معدن است.
ظرفیت‌های مغفول معدنی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش می متالز، معدن یکی از ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور است که می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک بسیاری کند. این مهم در زمینه تامین مواد، اشتغال، تکمیل فرآیند زنجیره ارزش و ایجاد ثروت بسیار مهم است.
اما با توجه به همه توانمندی‌های این استان در حوزه معدن متاسفانه روی ظرفیت‌ها چندان شایسته کار نشده است. برای نمونه، استخراج ماده معدنی فسفات سال‌هاست که شروع شده اما هنوز در این حوزه به جایی نرسیده‌ایم و حرفی برای گفتن نداریم. به این ترتیب معدن یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی است که در این استان، مغفول مانده و باید بیش از این به آن توجه شود.
البته این استان در زمینه معادن سیلیس، گچ و آهک، سنگ زینتی و ساختمانی و سیمان توانمندی‌های لازم را دارد اما از آنجایی‌که قصدمان دوری از خام‌فروشی است باید در زمینه فرآوری این مواد چاره‌ای اندیشیده شود. سال‌هاست در این منطقه از کشور مواد معدنی را استخراج می‌کنیم اما هنوز نتوانسته‌ایم در فرآوری و ایجاد ارزش افزوده درست عمل کنیم.
متاسفانه در سراسر کشور به دوری از خام‌فروشی معادن آن‌طور که شایسته است، توجه نمی‌شود. بیشتر نگرش در سطح خام‌فروشی است و روی فرآوری کار چندانی نشده است، درحالی‌که باید روی فرآیندها و تکمیل زنجیره ارزش کار شود تا مواد با ارزش افزوده را صادر کنیم. در این بین ارتقای سطح فناوری و دانش فنی و بهره‌گیری از دانش روز موضوع مهمی است که مسئولان باید به آن توجه کنند. فناوری‌ که امروز از آن استفاده می‌شود متعلق به ۴۰سال گذشته و به شدت مستهلک و از رده خارج است. ازآنجایی‌که ما توانمندی‌های زیادی در کشور داریم باید نگاه‌مان را کلان‌تر کنیم و در اجرا بهتر از اینها پیش برویم.

چنگیز هاشمی/ مشاور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

عناوین برگزیده