تاریخ: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۵۹۰۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عامل یک شرکت سرمایه گذاری تصریح کرد:

ایجاد محدودیت در بازار پایه ضروری و در جهت توزیع ریسک است

می متالز - امید قائمی، ضمن لزوم وجود برخی محدودیت‌ها برای بخش‌هایی از بازار پایه تصریح کرد: شرکت‌های بازار پایه با شرکت‌های بازار اصلی تفاوت دارند، در واقع این شرکت‌ها مناسب سرمایه‌گذاری برای افراد یا گروه‌هایی است که قدرت تحلیلگری بالاتری دارند؛ حتی در برخی موارد عدم دسترسی عموم به معاملات چنین شرکت‌هایی به نفع عموم است.
ایجاد محدودیت در بازار پایه ضروری و در جهت توزیع ریسک است

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «اهداف» عنوان کرد: محدودیت نوسان نیز سرعت تغییرات قیمتی را به خوبی کنترل می‌کند و تا حدودی نیز تاثیر در شفافیت بازار دارد؛ باید راه‌هایی را پیدا کرد که توزیع ریسک به درستی انجام شده و اعتماد عمومی به بازار سرمایه خدشه‌دار نشود. تمامی قانون‌های بازار سرمایه به نوعی به دنبال این هدف هستند که هم تازه‌واردان به بورس کمتر متضرر شوند ریسک موجود نیز به درستی توزیع شود. البته مکانیزم معاملاتی نیز همین موضوع را دنبال می‌کند.

وی همچنین در خصوص روند کنونی بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر روند صعودی بازار بنا بر تحلیل و بررسی‌های موجود طبیعی است؛ بورس بر خلاف بازارهای دیگر از اتفاق‌های مثبت و منفی با تاخیر تاثیر می پذیرد. بازار سهام بر خلاف بازارهای دیگر مانند ارز و طلا هنوز تاثیر افزایش تورم را نشان نداده و بخشی از این روند صعودی مربوط به هماهنگ سازی این بازار با افزایش قیمت‌هاست.

امید قائمی با اشاره به اینکه همسان‌سازی نرخ‌ها در بازارهای دیگر، در بالارفتن نقدشوندگی سهام هم تاثیر داشته است، گفت: همسان‌سازی نرخ‌ها در بالا رفتن نقدشوندگی برخی سهام که نقدشوندگی پایینی داشتند، مانند سهام بانک‌ها خود را نشان داده است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: این نقدشوندگی به بسیاری از شرکت‌ها کمک کرده است تا مشکلات خود از جمله نوسان‌های گاه و بی‌گاه نرخ ارز و تاثیرهای آن را حل کنند.

مدیرعامل سابق فرابورس در مورد مهمترین عامل روند صعودی بازار تصریح کرد: مهمترین دلیل صعود بازار، قانون جدید تجدید ارزیابی‌های دوباره شرکت‌هاست. این قانون به خصوص در مورد شرکت‌های بزرگ که اموال زیادی دارند، باعث افزایش قیمت شرکت و سهام آنها شده است.

وی اضافه کرد: این اتفاق هرچند یک رویداد واقعیِ مالی نیست و نقدینگی جدید یا اتفاق تازه‌ای را رقم نزده است اما به دلیل افزایش امید و تاثیر روانی بر بازار، عامل صعود در روند بازار شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف در مورد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام گفت: شاید نقدینگی جدیدی هم وارد بازار شده باشد، اما این میزان آنقدر قابل توجه نیست که سبب صعود کنونی آن هم به این شیوه باشد. با توجه به موضوع قانون تجدید ارزیابی دارایی‌ها، بهتر است سهامداران برای خرید بیشتر به تحلیل‌های علمی و تخصصی توجه کنند.

امید قائمی در مورد شیوه‌های خرید و توصیه به سهامداران تاکید کرد: در حال حاضر که انتشار سود پیش بینی شده سهام حذف شده، این  فرصت فراهم است تا به جای خرید هیجانی و بدون مطالعه بیشتر به دنبال ارزش‌گذاری‌های تحلیلی و قیمت‌گذاری بر اساس برسی صورت‌های مالی و اطلاعات شرکت‌ها باشد؛ البته در این حالت لازم است که مراجع قانونی درج اطلاعات از مجاری قانونی را سرعت ببخشند و در این مورد نیز فرهنگ‌سازی صحیحی انجام شود.

عناوین برگزیده