تاریخ: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۵۹۸۳۶
سرویس خبر : انرژی

افزایش فلزات سنگین در منابع آب به دلیل ورود پساب و افت سطح سفره‌های زیرزمینی

می متالز - معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور گفت: فلزات سنگین در آبها که به دلیل ورود پساب به منابع آب و همچنین افت سطح سفره‌های زیرزمینی افزایش یافته و با فلزات سنگینی چون آرسنیک در برخی نقاط مواجه می‌شویم.
افزایش فلزات سنگین در منابع آب به دلیل ورود پساب و افت سطح سفره‌های زیرزمینی

به گزارش می متالز، حمیدرضا کشفی در نشست تخصصی رویداد فناوری نوظهور در بخش آب و فاضلاب در نمایشگاه بین‌المللی آب و تأسیسات آب و فاضلاب با تأکید بر اینکه بخشی از راهکارهای حل مسائل صنعت آب و فاضلاب از مسیر فناوری‌های نوظهور می‌گذرد، گفت: قطعا شرکت‌های فعال در این زمینه می‌توانند در جهت رفع مسائل این صنعت مفید باشند. 

کشفی با اشاره به اینکه صنعت آب و فاضلاب با چالش‌هایی مواجه است که در گذشته این چالش‌ها را نداشت، گفت: قدرت سهم و علم بیشتری نسبت به گذشته در میان کارشناسان در میان فعالان صنعت آب و فاضلاب وجود دارد پس باید به این موضوع اذعان کرد که افزایش سطح علمی و سطح سهم در صنعت آب و فاضلاب موجب شده با وجود مسائل و چالش‌های جدید، راهکارهای جدیدی به کار گرفته شود. 

معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری آب و فاضلاب کشور با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری این نشست، تبادل نظر بین تمامی فعالان این صنعت در موضوع فناوری‌های نوظهور است، گفت: امروزه ما بهره‌مند از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی هستیم که بدنه آن را دانشگاهیان تشکیل می‌دهند، پس تبادل‌نظر بین تمامی فعالان این صنعت، موفقیت‌هایی را که تاکنون در این زمینه کسب شده را افزایش و سرعت بیشتری خواهد داد. 

وی در خصوص چالش‌های صنعت آب و فاضلاب گفت: این روزها بحث شیرین‌سازی آب دریا و سرمایه‌گذاری در بخش آب‌شیرین‌کن‌ها مطرح است، پس باید شرکت‌های داخلی که مدعی هستند می‌توانند پمپ‌های فشار را تأمین کنند، باید وارد میدان شوند.

* افزایش فلزات سنگین در منابع آب

کشفی ادامه داد: بحث فلزات سنگین در آبها که به دلیل ورود پساب به منابع آب و همچنین افت سفره‌های زیرزمینی افزایش پیدا کرده و با فلزات سنگینی چون آرسنیک در برخی نقاط مواجه هستیم، مبحثی است که نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوظهور، این چالش ها را برطرف کنیم. 

وی ادامه داد: وجود نیترات در برخی منابع آبی ناشی از ورود پساب فاضلاب انسانی و کشاورزی است که باید آن را یک چالش دیگر قلمداد کرد که صنعت آب و فاضلاب با آن درگیر است، پس چنین چالش‌هایی نیازمند رصد و اقدام به موقع و ارائه راهکاری نوین است. 

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحثی که این روزها در خصوص کنتورها مطرح است این است که باید با ورود فناوری‌های نوین، انتظارات جدیدی که از مباحث اندازه‌گیری کنتورها داریم شتاب بیشتری داده شود که می‌تواند به این صنعت کمک شایان و قابل توجهی داشته باشند. 

به گفته وی، بازچرخانی پساب از ضرورت‌های صنعت آب و فاضلاب است، پس باید به این موضوع و راهکارهای آن به صورت گسترده برای رفع چالش‌ها اقدام کرد.

عناوین برگزیده