تاریخ: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۵۵
بازدید: ۲۱۸
کد خبر: ۶۲۱۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نقش دولت در ایجاد زیرساخت‌های معدنی

می متالز - بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند موتور محرکه توسعه در کشور باشند چراکه ویژگی اصلی آنها رابطه معکوس با میزان فساد اداری و رابطه مستقیم با شفافیت است.
نقش دولت در ایجاد زیرساخت‌های معدنی

به گزارش می متالز، وقتی اهمیت این بنگاه‌ها را بیشتر درک می‌کنیم که به نقش آنها در افزایش میزان اشتغال در بخش معدن توجه کنیم.
بر اساس آمار، متوسط اشتغالزایی بنگاه‌های خرد و متوسط در ایتالیا ۶۵ درصد، ژاپن ۵۳درصد، آلمان ۴۲ درصد و امریکا ۲۲ درصد است.
این بنگاه‌ها آزمون خود را خوب پس داده‌اند و نشان داده‌اند که ظرفیت خوبی برای جذب بیکاران دارند.
 از آنجایی که در بخش معدن ایران نیز ۸۵ درصد اشتغال در دست بخش خصوصی یا به عبارتی بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط است، سرمایه‌گذاری در آن حوزه می‌تواند به رشد بخش خصوصی و اشتغال در کشور کمک کند.
در این بین دولت هم باید به ایفای نقش بپردازد اما به این صورت که سازنده زیرساخت‌ها باشد. اگر دولت نسبت به ساخت زیرساخت‌هایی مثل نیروگاه‌ها، بندرها، خطوط ریلی و... اقدام کند، به دلیل سهولت دسترسی به امکانات، بسیاری از معادن در مناطق مختلف کشور رونق می‌گیرند.
 معادنی که در مناطق دور افتاده قرار دارند با ایجاد جاده‌ها و خطوط ریلی می‌توانند به سهولت مواد معدنی را به کارخانه‌های فرآوری یا بنادر صادراتی برسانند.
 از این راه دولت می‌تواند از ایجاد و رونق کسب و کارهای حاصل شده، پایه‌های مالیاتی خود را گسترش دهد و مالیات بیشتری هم دریافت کند.
بنابراین انتظار می‌رود دولت با نگاه مصلحت‌اندیشانه و حمایت‌گرانه خود در برنامه‌ریزی‌های آینده، زمینه رشد و توسعه کشور را فراهم کند.
همچنین می‌تواند با استفاده و بهره‌برداری بهینه از ذخایر معدنی کشور، فراهم کردن الزامات تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر، فضای کسب‌وکار معدنی را داخل کشور ایجاد کند.
 ارائه مشوق‌های مناسب، به فضایی پررونق و جذاب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی که زمینه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور است، کمک می‌کند.

مصطفی غنیمتی / کارشناس معدن

عناوین برگزیده