تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۶۴۳۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازارهای جهانی سراپا در انتظار

می متالز - بازارهای آسیایی در شروع ساعات معاملاتی امروز با روند افزایشی شاخص ها همراه شدند در حالی که زمان امضا تفاهم نامه همکاری میان آمریکا و چین نزدیک است و سرمایه گذاران نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی هردو کشور امیدوار هستند.
بازارهای جهانی سراپا در انتظار

به گزارش می متالز، تصمیم مقامات قانون گذار آمریکا بر سر نرخ بهره و همچنین نزدیکی به امضا توافق تجاری میان آمریکا و چین، شاخص ها را نسبت به بهبود اوضاع دو ابرقدرت اقتصادی جهان امیدوار کرده است.

در ساعات ابتدایی معاملات، شاخص آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن بارشد ۰.۳ درصدی همراه شد و به بیشترین میزان نسبت به ماه جولای ( تیر-مرداد) معامله شد.

در بازار چین، شاخص CSI با رشد ۰.۲ درصدی رو به رو شد و شاخص بورس هنگ کنگ نیز روند مثبت ۰.۷ درصدی را از آن خود کرد.

شاخص نیکی ژاپن نیز در این میان با رشد ۰.۳ درصدی معاملات را ادامه داد در حالی که بازارهای اروپا و آمریکا، آخرین روز معاملاتی را در هفته گذشته در روند مثبت به پایان رساند.

به نظر می رسد، چین و آمریکا در حال نزدیک شدن به یک توافق تمام عیار تجاری باشند . این در حالی است که توافق های تجاری در سطح بالای سیاسی در این کشورها در روز جمعه اتفاق افتاده است و رویدادهای تجاری مناسبی در انتظار این دو کشور است.

ترامپ نیز در این خصوص اظهار داشته که امیدوار است در نشست شیلی در ماه آینده این توافق، به امضا طرفین برسد.

این جنگ تجاری به اقتصاد دو کشور در مدت زمانی نه چندان طولانی، ضربه های سنگینی وارد کرده است، و تولیدات کارخانه ای، صادرات و روابط تجاری و اقتصادی شرکت های بزرگ تجاری و اقتصادی تحت تاثیر قرار داده است.

دربازار آمریکا هم اوضاع به همین منوال طی شد. بازار این کشور در روزهای آخر معاملاتی با توجه به توافق نهایی و ختم تمامی مشکلات تجاری میان واشنگتن و پکن توانستند با روند مثبت همراه شوند. در این میان، شاخص اس اند پی با رشد چشمگیری، رکورد ماه جولای خود را پشت سر گذاشت.

البته، انتشار گزارش های عملکرد شرکت ها نیز تأثیر بسزایی در روند حرکتی شاخص ها در بازار آمریکا داشت. انتشار گزارش عملکرد شرکت اینتل، اعتماد سرمایه گذاران را به این سهم افزایش داد. به این ترتیب، ۸۱ درصد از گزارش های ارسالی شرکت ها در این کشور مثبت بود.

از سوی دیگر، هنوز برخی از شرکت های بزرگ گزارش های خود را برای مطالعه ارسال نکرده اند که در این میان می توان به گوگل (آلفابت)، فیس بوک و اکسون اشاره داشت.

از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازار آمریکا را می توان تصمیم فدرال رزرو برای نرخ بهره در هفته جاری دانست که می تواند نقشه راهی برای سرمایه گذاران در بازارهای آمریکا و حتی بازارهای جهانی باشد.

نشست بانک مرکزی ژاپن نیز در روز پنجشنبه جاری برگزار می شود و می تواند تأثیر شگرفی بر بازارهای چین و تولیدات آمریکا داشته باشد.

ریچاردگریس، مدیر استراتژی ارزی در کامنولت بانک در سیدنی در این خصوص بیان داشت: خروجی جلسه بانک های مرکزی آمریکا و ژاپن می تواند حرکت بازارها را به راحتی تغییر دهد . این تصمیمات می تواند موجب سکته در بازار شود و یا اهرمی باشد برای صعود بیشتر.

اما در بازار ارز جهانی، امید سرمایه گذاران به رشد ارزش پول اروپا ناشی از تحولات برگزیت باعث شد تا از تعداد موقعی تهای فروش یورو در هفته گذشته به میزان ۳.۵ میلیارد دلار کاسته شود . از سوی دیگر، قیمت ین ژاپن نیز در مقایسه با دلار با افت ۰.۱ درصدی رو به رو شد.

عناوین برگزیده