تاریخ: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۸
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۶۴۶۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس اتاق ایران: سهم خراسان رضوی از مالیات ناعادلانه است

می متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: سهم خراسان رضوی از پرداخت مالیات، ناعادلانه و نامتناسب با شرایط اقتصادی کنونی آن است و باید در این سهم تجدیدنظر شود.
رئیس اتاق ایران: سهم خراسان رضوی از مالیات ناعادلانه است

به گزارش می متالز، غلامحسین شافعی شنبه شب در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در استانداری برگزار شد افزود: از ۲۵ سال قبل تاکنون برای استان های مختلف سهم مالیاتی در نظر گرفته شده و هنوز همان سهم پا برجاست در صورتی که در این مدت شرایط اقتصادی استان ها تغییرات زیادی داشته است.

وی ادامه داد: خراسان رضوی طی سال های گذشته فرصت های زیادی را در حوزه کسب درآمدهای مالیاتی از دست داده است به طوری که خیلی از موسسات مالی و اعتباری و پروژه‌های بزرگی مانند شرکت پدیده شاندیز تعطیل شدند و با تعطیلی آنها بخشی از منابع درآمدهای مالیاتی استان حذف شد.

او اضافه کرد: سهم خراسان رضوی از پرداخت مالیات مناسب نیست و فشار زیادی به این استان وارد می‌شود و تاکنون نیز هیچ بررسی ای درخصوص بازنگری در سهم مالیاتی این استان انجام نگرفته است.

رئیس اتاق ایران گفت: در بسیاری از نقاط دنیا منابع اصلی بازار سرمایه از محل واحدهای بزرگ تولیدی تامین می شود و حتی واحدهای بزرگ، سپرده‌گذاری بانکی می‌کنند تا واحدهای کوچکتر از آن بهره‌مند شوند اما در کشور ما عکس این موضوع انجام می‌شود و فشارها بر روی بنگاه‌های اقتصادی کوچک است.

شافعی با بیان اینکه نسبت تسهیلات پرداختی با سپرده‌ها در استان ها همخوانی ندارد افزود: منابع بانکی استان خراسان رضوی از این استان خارج و در جای دیگری صرف می‌شود که باید این موضوع در سیستم بانکی مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: دفاتر مالیاتی خیلی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در خراسان رضوی در تهران بررسی و در آنجا وصول می‌شود و خراسان رضوی هیچ سهمی از این مالیات ندارد در حالی که محل فعالیت این بنگاه‌ها در همین استان است.

رئیس اتاق ایران گفت: پیش از انقلاب اسلامی، توسعه در کشور نامتوازن و غیراصولی بود و هنوز هم این روند در کشور ادامه دارد در حالی که توقع می رود عدالت در حکومت جمهوری اسلامی رعایت شود.

شافعی افزود: برنامه توسعه باید از روستا و به صورت متوازن و متناسب با ظرفیت‌های آن منطقه آغاز شود  و بدون تحقق این امر توسعه به نتیجه مطلوب نمی رسد و طرح مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی استاندار خراسان رضوی نیز برنامه‌ای در جهت توسعه متوازن در روستاهاست لذا پیشنهاد می‌شود این طرح در اقتصاد کلان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران گفت: اگر نگاه وزیران به استان‌های کشور از حالت هزینه‌ای به درآمدی تغییر کند خیلی از مشکلات حل می‌شود.

شافعی واگذاری مسوولیت تامین تجهیزات گمرک به اتاق بازرگانی، تامین زیرساخت‌های گمرکی در خراسان رضوی با توجه به موقعیت راهبردی این استان در مواجهه با کشورهای اوراسیا، اتخاذ نگاه ویژه به خراسان رضوی در بودجه‌ریزی و تکمیل زیرساخت‌های اقتصادی کشور را از مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی درخواست کرد.

 

ویژه‌خواری در تهران

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: از آنجا که همه امتیازات و تسهیلات برای مودیان مالیاتی در تهران متمرکز است بیشتر بنگاه‌های اقتصادی استان‌ها تمایل دارند مالیات خود را در تهران پرداخت کنند لذا استان‌ها از منابع درآمدی در حوزه مالیات بی بهره می‌مانند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: متاسفانه در تهران ویژه‌خواری می شود و امتیازاتی که در آن شهر وجود دارد در استان‌ها نیست لذا سایر نقاط کشور با همین وضعیت ضعیف اقتصادی که دارند به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی اضافه کرد: در صورتی که تفویض اختیارات لازم از مرکز به مدیران استان‌ها انجام شود، مسائل مربوط به ویژه‌خواری حل می‌شود پس باید وزیران به استانداران اعتماد کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس کاهش سهم مالیاتی خراسان رضوی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و کاهش فشار بر روی مودیان مالیاتی، فرهنگ سازی برای پرداخت مالیات در کشور و شفاف سازی در خصوص هزینه کرد مالیات‌ها را مورد تاکید قرار داد.

پژمانفر افزود: از سال ۱۳۸۵ تاکنون سرمایه یا دارایی‌های دولت مشخص و شفاف نشده است در حالی که باید هر سال این میزان دارایی مشخص شود.

 

درخواست فعالان بخش خصوصی برای توجه بیشتر به خراسان رضوی

رئیس کانون کارفرمایان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشنامه‌ای برای نحوه پرداخت مودیان مالیاتی در حوزه صنعت ابلاغ کرده که شرایط دشواری را برای واحدهای صنعتی که به لحاظ تامین نقدینگی دچار مشکل هستند ایجاد کرده است.

عبدالله یزدان بخش افزود: خیلی از واحدهای صنعتی در شرایط اقتصادی کنونی قادر به پرداخت مالیات به صورت نقدی نیستند لذا بهتر است در این بخشنامه اصل و بدهی مالیات برای صاحبان صنایع تقسیط شود یا حداقل جرایم معوق مالیاتی را برای پرداخت‌های آخر در نظر بگیرند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرق و شمال شرقی کشور به هیچ وجه تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی نیست و به راحتی صادرات و واردات کالا در این قسمت کشور انجام می گیرد اما دولت قدر این شرایط را نمی‌داند.

محمد حسین روشنک افزود: با اینکه شرق و شمال شرقی کشور تحت تحریم‌های ظالمانه نیست اما استاندار خراسان رضوی حتی اختیار صدور ثبت سفارش برای واردات کالا یا تخصیص ارز را ندارد در صورتی که اگر تفویض اختیارات لازم در این خصوص از مرکز به مدیران استان‌ها انجام می گرفت  بخش زیادی از اقتصاد کشور از تاثیر تحریم‌ها نجات می‌یافت.

وی اضافه کرد: اختیارات از مرکز به استان‌ها نباید به مدیران کل دستگاه‌های اجرایی تفویض شود بلکه  بهتر است این اختیارات به استانداران واگذار گردد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به موفقیت طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار گفت: با اینکه هشت ماه از اجرای این طرح نمی‌گذرد و دولت در این خصوص هیچ هزینه‌ای نکرده، اما برکات زیادی در مسیر ایجاد اشتغال پایدار داشته است.

حسن حسینی افزود: بهتر است مشوق‌هایی از مرکز کشور به طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی در خراسان رضوی تعلق گیرد.

عناوین برگزیده