تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۶۴۹۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیرعامل شرکت مهندسی سپاهان القا:

ترانسفورماتورها، قلب کوره‌های القایی

می متالز - مدیرعامل شرکت مهندسی سپاهان القا گفت: ترانسفورماتورها انواع مختلفی دارند و در صنایع مختلف و با اهداف متفاوت استفاده می‌شوند، ما از ترانسفورماتورهای قدرت برای ایجاد حرارت و ذوب فلزات در کوره‌های القایی استفاده می‌کنیم.
ترانسفورماتورها، قلب کوره‌های القایی

به گزارش می متالز، افشین اسفندیاری اظهار داشت: ما تولیدکننده کوره‌های ذوب القایی و ترانس‌های قدرت هستیم. مواد اولیه ساخت ترانسفورماتورهای قدرت، انواع تسمه و سیم‌ها مسی و آلومینیومی، ورق‌های آهنی سیلیسیم‌دار برای هسته و ورق‌های فولادی برای ساخت مخزن و بدنه دستگاه است. بخشی از قطعات مانند تسمه و سیم‌های مسی و آلومینیومی را از شرکت‌های داخلی تامین می‌کنیم و ورق‌های آهنی سیلیسیم‌دار و ورق‌های الکتریکی وارداتی هستند. ما به ‌طور مستقیم ورق‌های الکتریکی را وارد نمی‌کنیم بلکه این ورق‌ها توسط تاجران ایرانی از کشورهای آلمان، ژاپن، اوکراین، روسیه، چین و هند خریداری و وارد کشور می‌شود، سپس تولیدکننده داخلی از تجار، ورق‌های مورد نیاز خود را تهیه می‌کند، برخی شرکت‌های بزرگ خود به ‌طور مستقیم مواد اولیه را وارد می‌کنند.

وی عنوان کرد: ورق‌های الکتریکی دارای کلاس‌بندی‌های متفاوتی هستند که با توجه به نوع کاربرد و میزان دقت مورد نیاز در دستگاه قیمت‌های متفاوتی دارند، البته کیفیت ساخت این ورق‌ها در کشورهای مختلف نیز متفاوت است. به‌عنوان مثال، ورق‌های کشورهای آلمان و ژاپن با ورق‌های چینی به هیچ عنوان قابل قیاس نیستند و به مراتب کیفیت بهتری دارند. کیفیت  محصولات وارداتی بستگی به نظر واردکننده و تاجران دارد که مواد اولیه با کیفیت را در نظر دارند و یا قیمت آن‌ مهم است.

مدیرعامل شرکت مهندسی سپاهان القا در ادامه بیان کرد: به ‌عنوان مثال، ورق الکتریکی که برای ساخت الکتروموتور استفاده می‌شود، قابلیت استفاده در ترانسفورماتورهای فرکانس بالا را ندارد. ورق‌های استفاده شده در ترانس‌های فرکانس بالا، تلفات کمی دارند و استفاده از این نوع ورق‌ها در سایر ترانس‌ها توجیه اقتصادی ندارد. به‌طور کلی، مبنای کیفیت ورق‌های الکتریکی بر اساس نوع کاربرد، نوع سفارش و مسائل اقتصادی قابل تغییر است؛ کیفیت ورق بیشتر به مشخصات فنی آن بستگی دارد که هر چه دقیق‌تر بوده و تلفات کمتری داشته باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت، چنین ورقی قطعا از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

اسفندیاری اذعان کرد: ورق‌های الکتریکی با ایجاد میدان مغناطیسی در ترانس، وظیفه انتقال و تبدیل سطح ولتاژ را بر عهده دارند و در واقع شار مغناطیسی دستگاه را برقرار می‌کند. برای کاربردهای صنعتی متفاوت، ترانس‌های گوناگونی ساخته شده که از نظر محاسبات ساخت، نوع هسته، ابعاد و طراحی با هم فرق دارد. با توجه به نظر طراح و نوع کارایی ترانسفورماتور، تعداد هسته تعبیه شده در دستگاه متفاوت خواهد بود. دقت هسته و میزان تلفات از ویژگی‌های حائز اهمیت است که یک تولیدکننده به هنگام خرید ورق‌های الکتریکی و ساخت هسته باید به آن توجه کند.

وی در پایان تصریح کرد: عمده مشتریان ما، واحدهای فولادسازی هستند که از کوره‌های القایی استفاده می‌کنند. ما در مجموعه خود این کوره‌ها را تولید می‌کنیم. ترانسفورماتور موجود در کوره‌های القایی با ایجاد میدان مغناطیسی، جریان گردابی را به وجود می‌آورد که این جریان باعث ایجاد حرارت شده و حرارت به وجود آمده در ادامه باعث ذوب فلزات می‌شود.

 

عناوین برگزیده