تاریخ: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۵۷
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۶۸۰۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دژپسند: اهتمام دولت واقع بینانه بودن منابع بودجه است

می متالز - ایده اقتصاد دانان جوان را درباره اقتصاد هوشمند، خزانه داری الکترونیک و تامین مالی در این وزارتخانه به جریان انداختیم و در تعریف فرآیند کار، از آن استفاده کردیم.

به گزارش می متالز، فرهاد دژپسند وزیراقتصاد در حاشیه دومین نشست خود با اقتصاد دانان جوان در جمع خبرنگاران افزود: برای تعامل بیشتر و بهتر با نخبگان جوان اقتصادی، شبکه تعاملی وزارت اقتصاد با این نخبگان را راه اندازی کردیم و برای اداره این شبکه هم اقتصاد دانان جوان را مشارکت دادیم و در این باره، شش هسته مطالعاتی در حال فعالیت داریم.

وی اضافه کرد: بنا داریم به استفاده از دیدگاه‌های نخبگان جوان اقتصادی به صورت جدی توجه کنیم و می‌خواهیم نیازمندی‌های خود را از طریق شبکه تعاملی با این نخبگان تامین کنیم؛ ضمن اینکه یکی از منابع جذب نیرو برای ما همین شبکه تعاملی است که امروز یکی از این اقتصاددانان جوان برای همکاری با معاونت‌های وزارت اقتصاد دعوت شد.وزیر اقتصاد درباره لایحه بودجه سال آینده گفت: اهتمام دولت بر این است منابعی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود هم در زمینه نفت و هم در سایر زمینه ها واقع بینانه باشد و از این فرصت باید به سمت حذف نفت از بودجه حرکت کنیم. وی افزود: تا جایی که به صورت غیررسمی اطلاع دارم اقدامات خوبی در لایحه بودجه در حال انجام است که از جمله آن افزایش سهم مالیات در بودجه است. البته به دنبال آن نیستیم که با افزایش نرخ مالیات، فعالان اقتصادی خوش حساب را جریمه کنیم بلکه برنامه اصلی ما تعریف پایه‌های جدید مالیاتی که مخل تولید نباشد و همچنین به دام انداختن فراریان مالیاتی برای افزایش سهم مالیات در بودجه است.

معاون بانکی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در این نشست گفت: نسبت تسهیلات به سپرده‌های بانکی ۸۰ درصد است ضمن اینکه ۱۸ درصد از سپرده‌های بانکی، سپرده قانونی بانکی نزد بانک مرکزی است. عباس معمارنژاد افزود: به طور متوسط، نرخ موثر تسهیلات حدود ۱۴ درصد است که با توجه به نرخ متوسط ۱۸ درصدی برای سپرده‌ها، عموم بانک‌ها زیان ده می‌شوند؛ از این رو باید قیمت تمام شده را با مواردی از جمله اصلاح سود بانکی کاهش داد.

تکذیب اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تاکنون مصوبه و مقرراتی درباره اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی وضع نشده است.

فرهاد دژپسند درباره انتشار برخی خبر‌ها مبنی بر تلاش وزارت امور اقتصادی و دارایی برای اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی افزود: در لایحه مالیات‌های مستقیم بحث مالیات‌ها در حال اصلاح است؛ پایه‌های جدید مالیاتی تعریف شده، برخی از معافیت‌های مالیاتی ساماندهی و تعدادی از آن‌ها اصلاح و حذف می‌شود و برخی همچنان باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه دریافت مالیات‌ها به صورت کلی درحال بازنگری است، افزود: تلاش می‌کنیم به منظور افزایش درآمد مالیاتی دولت، اجحافی به بخش‌های اصلی جامعه نشود.

عناوین برگزیده