تاریخ: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۷۰۲۸۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
در آیین رونمایی از طرح جامع سیستم‌های یکپارچه شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح شد

بهره‌برداری از ۳۱۰ میلیون یورو پروژه مس تا پایان سال

می متالز - روز یکشنبه با حضور خداداد غریب‌پور رئیس هیات عامل ایمیدرو و اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران از طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی شرکت ملی صنایع مس ایران رونمایی شد.
بهره‌برداری از ۳۱۰ میلیون یورو پروژه مس تا پایان سال

به گزارش می متالز، در این مراسم و در حاشیه آن مدیرعامل شرکت مس خبر از افزایش ۳۰ درصدی سرمایه این شرکت و برگزاری مجمع فوق‌العاده در این باره داد که به زودی عملیاتی می‌شود. همچنین رئیس هیات عامل ایمیدرو از به بهره‌برداری رسیدن ۳۱۰ میلیون یورو طرح این شرکت تا پایان سال خبر داد.

 

شرکت مس صنعتی پیشرو است

رئیس هیات عامل ایمیدرو در این آیین گفت: امسال ۳۰درصد صادرات کشور را صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی تشکیل می‌دهد و این یعنی اینکه این بخش سهم مهمی در تامین ارز مورد نیاز کشور دارد.
خداداد غریب‌پور با بیان اینکه البته بخش معدن و صنایع معدنی در صادرات پیشتاز است، به ویژه اینکه اکتشافات نیز به کمک آمده، تصریح کرد: ظرفیت بخش معدن در حال تکثیر است. شرکت مس نیز در حال توسعه اکتشافات خود در سرچشمه و سونگون است و پهنه‌های جدیدی در سیستان و بلوچستان در دست دارد. منابع حاصل از سود شرکت مس با اکتشافات جدید، صرف توسعه در این حوزه خواهد شد چرا که این شرکت منابع مورد نیاز توسعه را خود تامین می‌کند.
وی ادامه داد: در کنار ایجاد شفافیت در شرکت مس با یک سیستم جامع اطلاعاتی، همزمان این شرکت در حال تکثیر و توسعه است. در این رابطه ۱۱۰ میلیون دلار طرح‌ در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به کرمان، افتتاح شد و ۳۱۰ میلیون یورو طرح نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه در پاسخ به این سوال که برای افزایش سرمایه در شرکت مس، طرح‌های خاصی تعریف شده؟ گفت: ۱.۸ میلیارد یورو طرح برابر با ۱۳ هزار میلیارد تومان پروژه تعریف کردیم که تا سال ۱۴۰۲ قرار است عملیاتی شود. این بدین معنا است که شرکت مس راه درخشانی را برای توسعه در پیش دارد و مصمم هستیم این اتفاق رخ دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در جاهایی به فناوری‌های روز دنیا نیاز است  گفت: سعی ما بر این است که این طرح‌ها از محل منابع داخلی شرکت تامین شود نه از طریق فاینانس. با این حال شرکت ملی مس توانایی بالایی در زمینه فنی دارد.
وی در رابطه با لزوم بازنگری در عوارض صادراتی برخی مواد معدنی گفت: در زمینه رفع عوارض صادراتی بر کنسانتره مس، هم اتاق فکر معدن و هم وزیر صنعت، معدن و تجارت نظر مثبتی دارند چرا که کنسانتره مس محصولی صادراتی است و نیاز داخلی محسوب نمی‌شود البته امیدواریم روزی ظرفیت مصرف این میزان کنسانتره در شرکت مس به وجود بیاید اما مادامی که محصولی در کشور زمینه مصرف ندارد و مازاد است باید زمینه صادراتش فراهم شود.
غریب‌پور با تاکید بر رعایت ایمنی در معادن گفت: یکی از سیاست‌های ایمیدرو شناخت نقاط ضعف و قوت در این زمینه است و بر نظارت مداوم در حوزه اچ‌اس‌ای، تامین تجهیزات ایمنی و آموزش تاکید زیادی دارد. در این رابطه ممیزی‌هایی صورت می‌گیرد و ایمیدرو قصد دارد کمیته ایمنی معادن را بیش از پیش فعال کند. به ویژه درمورد معادنی که واگذار می‌شوند لازم است در زمینه ایمنی نظارت بیشتری شود. البته شرکت مس در زمینه ایمنی خود صاحب سبک است.
غریب‌پور در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که با ادامه تحریم‌ها می‌توانیم صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی را با همین قوت ادامه دهیم؟ گفت: آنچه مسلم است امسال و در شرایطی که دو بار تحریم شدیم در ۶ ماهه اول به اندازه کل سال ۹۷ صادرات داشتیم.
 این یعنی اینکه مدیریت شرکت ملی مس و همکارانشان عملکرد موفقی داشتند و امیدواریم این موفقیت ادامه پیدا کند.
وی در پاسخ به سوال روزگار معدن در رابطه با اینکه حمایت شرکت ملی مس از معادن کوچک مس از آغاز طرح احیای معادن کوچک و متوسط چگونه بوده؟ تصریح کرد: این برنامه در مورد معادن کوچک مس عملیاتی شده است. البته شرکت ملی مس از گذشته سبک خاص خود را دررابطه با معادن کوچک داشته است و با طرح احیا معادن کوچک این برنامه فعال‌تر شده و می‌توان گفت در این زمینه شرکت ملی مس پیشرو است. سیاست ما در شرکت مس بدین‌گونه است که در معادن بزرگ خود شرکت ملی مس ورود کرده و برای معادن کوچک نیز بخش خصوصی با قراردادهای معین از آنها بهره‌برداری می‌کنند.

 

افزایش ۳۰ درصدی سرمایه مس

مدیرعامل شرکت ملی مس در باره طرح یکپارچه‌سازی سیستم‌های اطلاعاتی شرکت ملی صنایع مس ایران توضیح داد و گفت: این سامانه در راستای هوشمندسازی سیستم‌های مالی برنامه‌ریزی شده تا بتواند شفاف‌سازی کرده و ابزار تصمیم‌سازی سریع‌تری در اختیار مدیر یک مجموعه قرار گیرد.
اردشیر سعدمحمدی افزود: در همین راستا شرکت ملی مس تصمیم گرفت برنامه‌ای که قابلیت ارتقا و انطباق به سایر صنایع معدنی داشته باشد را تعریف کند؛ در این راستا نیاز داشتیم نرخ تمام شده را در بخش معدن و کنسانتره، ذوب و پالایش را به تفکیک و با یک نگاه در هرسه مجتمع داشته باشیم به این مفهوم که از نظر نحوه محاسبه‌، معدن سرچشمه با سونگون و میدوک با یک نگاه، مقایسه شده و حسابداری آنها انجام گیرد، در حقیقت به صورت آنلاین نرخ تمام شده را در هر ۳ شرکت داشته باشیم. به طور مثال اگر شرکت بخواهد بداند در خرداد ماه سال ۹۸ چه شرایطی در فروش اتفاق افتاده، چه خریدارانی، از کدام کارخانه، نرخ ال ام‌ای آن زمان چه بوده، با چه کشتی و از طریق کدام بندر بار شده، چه زمانی رسیده و ... در لحظه قابل دسترس خواهد بود.
وی ادامه داد: اطلاعات دقیق و به‌روز در مورد نرخ تمام شده، گزارش‌ها و تحلیل‌ها در زمینه موضوع‌های بازرگانی، کدینگ انبار و موجودی آن، مواد مورد نیاز در انبار، تامین قطعات و.... ابزارهایی هستند که اجازه می‌دهند یک مدیر بهتر و سریع‌تر تصمیم بگیرد.
مدیرعامل ملی مس در ادامه تصریح کرد: برنامه این سامانه هوشمند توسط نیروهای داخلی شرکت در سرچشمه، میدوک، سونگون، و همچنین نیروهای نخبه از بهترین دانشگاه‌های ایران نوشته شده به نحوی که آنها توانستند بک برنامه جامع نرم‌افزاری را در این رابطه و برای نخستین بار در کشور بنویسند؛ امیدواریم این سامانه که امروز بخشی از آن رونمایی شد تا اردیبهشت سال ۹۹  برای کل مجموعه اجرایی شود و بخش‌های مختلف آن به همدیگر لینک شده و قابلیت کنترل مجموعه برای سیستم پیاده‌سازی شود، ضمن اینکه به زودی شرکت‌های زیرمجموعه مس هم به این سامانه متصل خواهند شد و قابلیت ارزیابی و تحلیل‌ در این شرکت‌ها فراهم می‌شود.
سعدمحمدی در ادامه بیان کرد: همچنین در دستور کار بعدی موضوع «آی‌دی‌گاورمنت» را خواهیم داشت تا بتوانیم قابلیت قیاس رفتاری‌مان را به لحاظ فنی با تمام شرکت‌های هم‌نوع خود در دنیا داشته باشیم و از آخرین فناوری‌های روز در دنیا در بخش مس بهره بگیریم و وضعیت‌مان را با شرایط روز دنیا ارتقا دهیم.
وی در پاسخ به این سوال روزگار معدن که این سامانه چه جایگاهی در بین مشتری‌های خارجی و در بخش صادرات شرکت خواهد داشت؟ گفت: نکته حایز اهمیت در این بین این است که در گام بعدی که «آی‌دی‌گاورمنت» است، تمام شرکت‌های خریدار، فروشنده، نحوه خرید، کیفیت، قیمت‌ها و شرایط بهینه تصمیم‌سازی در دنیا را رصد می‌کنیم و مجموع این اطلاعات به مدیریت می‌تواند کمک کند که در چه بعد زمانی و چه شرایطی با چه اخبار و اطلاعاتی بهترین تصمیم را برای بهترین خرید بگیرد. امروز دنیا، دنیای اطلاعات است و جمع‌آوری اطلاعات به پیاده‌سازی یک سیستم کامل و جامع نیاز دارد.
شرایط دیگر مثل گذشته نیست که یک مدیر در حیطه داخلی خود تصمیم‌سازی کند به همین منظور ناچاریم این سامانه را راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم خود را با شرکت‌های بزرگ دنیا تطبیق دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه در باره پیام راه‌اندازی این سامانه برای سهامداران گفت: از آنجایی که این سیستم براساس مدل رفتار می‌کند و اسناد حسابداری از مداخله انسانی خارج است در شفاف‌سازی اطلاعات برای سهامداران بسیار حایز اهمیت است. برای سهامداران بزرگ شرکت که می‌خواهند رفتار مالی شرکت و آنلاین بودن آن را ارزیابی کنند بسیار مهم است.
سعدمحمدی افزود: البته ما طبق مدلی که سازمان بورس طراحی کرده هر ماهه رفتارمان را به لحاظ تولید و فروش روی سیستم کدال قرار می‌دهیم و سهامداران مشاهده می‌کنند؛ اینکه این اعداد قابلیت اطمینان بخشی به سهامداران دارد مهم است. اینکه شرکت توسط سیستم اداره می‌شود نه فرد به سهامداران اطمینان می‌دهد.
وی بیان کرد:‌ البته سهامداران در حال حاضر در این سیستم به اطلاعات دسترسی ندارند اما مطمئن باشید تا زمان تکمیل این سامانه، امور سهام هم این سیستم متصل خواهد شد و به تمام رفتارهای شرکت به لحاظ پرداخت سود سهام، زمان‌بندی و تعداد سهام دسترسی خواهند داشت. مشتریان هم می‌توانند به زودی از طریق این سامانه و قسمت فروش آن به درخواستهای خرید، شرایط و اطلاعات مورد نیازشان دسترسی دقیق داشته باشند.
وی هزینه تمام شده استقرار این سامانه را یک مسئله درون‌سازمانی عنوان کرد و گفت: هزینه این استقرار با پروژه‌های توسعه‌ای مس قابل قیاس نیست و در عین حال مهم این است که توسط نیروهای ایرانی و متخصصین این اتفاق دارد می‌افتد؛ این امر برای شرکت ملی مس که قصد دارد در بین صنایع معدنی پرچمدار باشد و رفتارش را به استانداردهای بین‌المللی نزدیک کند حایز اهمیت است.
وی در پاسخ به سوال دیگری ادامه داد: خوبی راه‌اندازی این سامانه این است که نیازی به پشتیبانی شرکت‌های خارجی ندارد البته ممکن است به مشاور برای ارتقای سیستم نسبت به رفتاری که می‌خواهیم داشته باشیم نیاز داشته باشیم اما واقعیت این است که نیروهای نخبه ایرانی برنامه این سامانه را نوشتند و خودشان هم می‌توانند آن را ارتقا بدهند.
سعدمحمدی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش سهام در بورس اشاره کرد و گفت: ما به زودی ۳۰ درصد افزایش سهام در بورس خواهیم داشت که خوشبختانه توسط حسابرس تایید شده و درصورتی که سازمان بورس آن را نهایی کند تا ۴۵ روز دیگر مجمع فوق‌العاده‌ آن را برگزار خواهیم کرد.
وی همچنین خبر از افزایش ظرفیت تولید شرکت مس به ۴۰۰هزارتن تا پایان سال داد و گفت: این امر اتفاق بزرگی برای ما محسوب می‌شود و یک شاخص به شمار می‌رود. در این راستا ظرف یک ماه ونیم آینده ۴ پروژه افتتاح خواهیم کرد که شامل کارخانه اکسیژن خاتون آباد با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو، انبار کنسانتره مس در خاتون‌آباد، پروژه ذوب خاتون‌آباد است.
ما در تیرماه امسال کوره خاتون‌آباد را نه به صورت «گرین‌فیلد» بلکه به صورت «براون‌فیلد» یعنی به صورت تخریب و باسازی کامل انجام خواهیم داد. در این فرآیند ظرفیت کوره از ۸۰ به ۱۲۰ هزارتن افزایش پیدا خواهد کرد. این امر با توجه به اینکه ظرف ۴ ماه و نیم توسط نیروهای ایرانی اتفاق افتاده بی‌نظیر است. همچنین انشالله تا آخر این هفته هیتاپ کوره جدید شروع و از یک دی ماه امسال شارژ خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ملی مس ایران ادامه داد: در بخش معادن نیز اکتشافات خوبی داشتیم که در آینده‌ای نزدیک درباره اعداد و ارقام آن دقیق‌تر صحبت خواهم کرد.
سعدمحمدی در ادامه عنوان کرد: درباره معادن کوچکتری مانند سریدون، باخشک، بندر هنزا، رزی و دلفا هم در حال تکمیل اکتشافات هستیم و ذخایر خوبی هم تا کنون اکتشاف کردیم و به دنبال آن پروژه‌های جدیدی برای فرآوری تعریف می‌کنیم.
وی ادامه داد: همچنین ۴ پروژه جدید کنسانتره نیز در حال کار داریم که شامل منطقه دره‌آلو به ظرفیت ۱۵۰ هزارتن است که تلاش می‌کنیم تا سال ۹۹ افتتاح کنیم، همچنین پروژه ۱۵۰ هزارتنی دره‌زار است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ افتتاح شود، پروژه ۱۵۰هزارتنی فاز ۲ میدوک و فاز دوم سونگون با ظرفیت ۱۵۰ هزارتن را نیز خواهیم داشت که ساخت کارخانه دره‌زار عملیاتی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی مس در همین راستا توضیح داد: برای تامین خوراک این ۴ کارخانه باید حجم عملیات معدنی خود را نیز افزایش دهیم؛ درحال‌حاضر شرکت ملی مس در سال، ۱۸۵ میلیون تن عملیات معدنی از ۴۰۰ میلیون تن معدنکاری در کشور انجام می‌دهد که از این میزان ۵۱ میلیون تن ماده معدنی و ۱۳۶ میلیون تن باطله است.
 یعنی ۱۱ درصد عملیات معدنکاری کشور در شرکت ملی مس اتفاق می‌افتد و اگر می‌خواهیم ظرفیت تولید را بالا ببریم این میزان عملیات معدنی باید ارتقا پیدا کند. در همین راستا با انعقاد قراردادهای جدیدی در خارج در حال تقویت ناوگان بارگیری و باربری هستیم.
سعدمحمدی درباره پروژه این شرکت برای تولید اسیدفسفریک از اسیدسولفوریک نیز گفت: در راستای راه‌اندازی ظرفیت ۱۲۰ هزارتن در خاتون‌آباد و ۲۸۰ هزار تن در سرچشمه قطعا نیاز به انجام پروژه اسید سولفوریک داشتیم که طرح تولید ۶۱۰ هزارتن آن دو هفته پیش در سفر رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید و عملیات راه‌اندازی‌ پروژه اسید خاتون‌آباد نیز با راه‌اندازی کوره جدید آن تا ماه آینده شکل می‌گیرد. در مجموع بالغ بر یک میلیون تن اسید در سال تولید می‌کنیم و برای تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک که ماده‌ای با ارزش افزوده بالاتر و یکی از مواد پرمصرف بزرگ در دنیا است و با توجه به منابع دیگر فسفات در ایران، احداث این کارخانه را در دستور کار قرار دادیم تا با کمک بخش خصوصی و حمایت شرکت مس تبدیل اسید سولفوریک به اسید فسفریک در کشور امکان‌پذیر شود.
وی با بیان اینکه در این راستا زمین مورد نیاز این کارخانه در بندرعباس توسط بخش خصوصی خریداری شده و انشالله در گام بعدی تبدیل اسیدفسفریک به کود فسفاته عملیاتی می‌شود گفت: سالانه ۷۵۰هزارتن کود فسفاته وارد می‌کنیم و ارز خارج می‌شود. این در حالی است که راه‌اندازی کارخانه تولید کود فسفاته سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز ندارد و امیدواریم در گام بعدی نیاز کشور به این ماده پرمصرف در بخش کشاورزی برطرف شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات شرکت مس درباره مولیبدن اشاره کرد و گفت: در کشور بیش از ۳۵ هزارتن ظرفیت تولید اکسید مولیبدن و فرآورده‌های آن وجود دارد. ما نیز بیش از ۷ هزارتن مولیبدن تولید می‌کنیم که به نوعی تولید آن را در بین کارخانه‌هایمان تقسیم کرده‌ایم. از طرف دیگر مولیبدن متقاضی زیادی دارد و درآمد و سود خوبی هم دارد.
مدیرعامل ملی مس افزود: ما معدنی هم به نام نوچون در کنار معدنی مس سرچشمه داریم که مولیبدن بالاتری نسبت به سایر معادن ما دارد و با مطالعاتی که در دست اقدام داریم به دنبال احداث کارخانه کنسانتره مس و در کنار آن کارخانه مولیبدن هستیم تا بتوانیم تقاضای بازار صادراتی را بیش از پیش فراهم کنیم.

 

هوشمند‌سازی سیستم‌ها

آرمان حسنی، معاون منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مس نیز در این آیین گفت: از سامانه نرم‌افزاری حوزه مالی که اولین محصول از سلسله محصولات مربوط به «طرح جامع سیستم نرم‌افزار یکپارچه» شرکت مس است رونمایی شد که با دست‌های پرتوان کارشناسان گروه فاوا، طراحی، تولید و در دسترس قرارگرفته است.
حسنی گفت: این سامانه در راستای سیاست‌گذاری و تأکیدات مدیرعامل شرکت مس درخصوص لزوم هوشمندسازی سیستم‌ها و جریان شفاف و روان اطلاعات در شرکت مس در دستور کار این معاونت قرار گرفت و هم‌اکنون فاز نخست این سامانه با عنوان «سیستم حسابداری مالی» آماده راه‌اندازی و ارائه به حوزه‌های مرتبط شده است.
حسنی با تأکید بر این‌که با بهره‌برداری از این طرح گام مهمی در جهت شفاف‌سازی و بسترسازی برای کنترل‌پذیری هرچه بیشتر تراکنش‌های مالی برداشته شده است اظهار داشت: رعایت یکپارچگی با سایر سیستم‌های مرتبط در سطح فرآیندهای عملیاتی، انطباق حداکثری با نیاز کاربران و ذینفعان حوزه مالی، کاهش موازی کاری و تحت دسترس بودن و درعین‌حال امن بودن و همچنین دخالت حداقلی نیروی انسانی در ورود اطلاعات از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم جامع مالی است.
معاون منابع انسانی و پشتیبانی شرکت مس با تأکید بر امنیت بالای این سامانه گفت: علاوه بر این، سیستم جامع امکان یکپارچه‌سازی اطلاعات در شرکت مس را که از آرزوهای دیرینه شرکت بوده است فراهم می‌آورد. ازاین‌رو، امکان سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کوتاه‌مدت و بلندمدت را در حداقل زمان ممکن فراهم می‌کند.
وی افزود: خوشبختانه شرکت مس در مسیر تحول در فرآیندهای کاری و فاصله گرفتن از نظام‌های سنتی فرار گرفته و با هدف افزایش بهره‌وری، شفافیت و رقابت‌پذیری، مکانیزاسیون اکثر فرآیندهای خود را در چارچوب سیستم جامع در دستور کار قرار داده است که امیدواریم با همکاری و همت و همدلی همه همکاران محقق شود.

عناوین برگزیده