تاریخ: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۷۰۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ غربی:

حل مشکلات گمرکی قدمی بزرگ در راه توسعه و پیشرفت است

می متالز - حجت الاسلام و المسلمین قریشی به اهمیت مسأله مبارزه با قاچاق در کشور اشاره کرده و گفت : گمرک استان بعنوان چشم بینای صادرات و واردات استان باید برای حل این معضل پیشقدم باشد.
حل مشکلات گمرکی قدمی بزرگ در راه توسعه و پیشرفت است

به گزارش می متالز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، عصر شنبه در دیدار با مهندس آذربد، ناظر جدید گمرکات استان و مدیرکل گمرک ارومیه، ضمن آرزوی توفیق به مسأله الکترونیکی کردن و تسهیل در واردات و صادرات تأکید کرده و اظهار داشت: بحمدالله اقدامات گسترده‌ای در زمینه الکترونیکی کردن در گمرکات انجام گرفته، ولی به دلیل اهمیت هم مرزی با سه کشور و به نوعی دروازه صادرات بودن استان به کشورهای اروپایی، تجهیز گمرکات استان به دستگاه‌های ایکس ری  باید در اولویت گمرکات استان باشد.

وی در ادامه به اهمیت مسأله مبارزه با قاچاق در کشور اشاره کرده و گفت: گمرک به عنوان چشم بینای صادرات و واردات استان باید برای حل این معضل پیش قدم باشد و امیدواریم با تدبیر و برنامه ریزی مناسب و افزایش نظارت‌ها شاهد ریشه کن شدن مسأله قاچاق در کشور باشیم.

امام جمعه ارومیه در ادامه سخنان خود به حل مشکلات گمرک و موازی کاری های نهادها و سازمان‌ها در مرز اشاره کرد و افزود: جایگاه گمرکات در استان آذربایجان‌غربی جایگاه بسیار حساس و مهمی  است و هر چه سریعتر باید مشکلات بین بخشی که باعث ایجاد موازی کاری در بین نهادها می‌شود رفع شود .

وی بر احصای مشکلات به ترتیب اولویت تأکید کرد و از ناظر گمرکات استان خواست تا با ارائه مشکلات و موانع موجود در تسهیل امور گمرکی در مرز، برنامه‌ریزی‌های لازم را در جهت حل مشکلات در سطح استان را در اولویت کاری خود قرار دهد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌ غربی حل مشکلات گمرکی را قدمی بزرگ در راه توسعه و پیشرفت بیان کرد و بیان داشت: چنانچه بتوانید با تلاش و همت خود در راه رفع موانع و مشکلات موجود بر بیایید میتوان مسیر توسعه و پیشرفت استان را به سرعت طی کرد و در این مسیر هر کمکی لازم باشد حاضریم در کنار شما در مسیر رسیدن به مطالبات و رفع موانع  باشیم و کمک کنیم.

در ابتدای این دیدار، مهندس توحید آذربد، ناظر جدید گمرکات استان و مدیرکل گمرک ارومیه با بیان گزارشی به بیان ظرفیت‌های موجود در استان پرداخته و با بیان مشکلات موجود در استان گفت: تعدد قوانین و وجود دستگاه‌های ناظر متعدد و سازمان‌های گوناگون برای صدور مجوز صادرات و واردات یکی از موانع اساسی در زمینه صادرات و واردات محسوب می‌شود که امیدواریم مسوولین در تسهیل این امور تلاش خود را انجام دهند.

وی در ادامه به اقدامات گمرک استان در زمینه الکترونیکی کردن ثبت سفارش و مکاتبات فی ما بین سازمان‌ها و ادارات اشاره کرد و افزود: اقدامات گسترده‌ای در زمینه الکترونیکی کردن روند ترخیص کالا و بالعکس صورت گرفته که امیدواریم این رویه ادامه یابد تا بتوانیم برای کاهش آسیب‌های موجود بطور کلی ارتباط صاحب کالا را با مسوولین گمرکی به صفر برسانیم.

آذربد در تکمیل گزارش خود به فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کالای داخلی اشاره کرده و ابراز داشت: عمده مشکلات گمرک در زمینه قاچاق کالا مربوط به عدم فرهنگ سازی گسترده برای استفاده از کالاهای تولید داخل است و چنانچه بتوانیم در این زمینه اقدامات شایانی انجام دهیم میتوانیم مسأله قاچاق را بطور کلی ریشه کن کنیم .

وی ادامه داد : نظارت‌ها در گمرکات استان بصورت جدی دنبال می‌شود ولیکن وجود مدیریت واحد در مرز می‌تواند مسیر نظارت بر صادرات و واردات را تسهیل کرده و زمینه رشد و توسعه و پیشرفت را فراهم کند چرا که تعلل در ترخیص کالاها می تواند برای مردم نسبت به ارزش تمام شده محصول هزینه بر باشد.

عناوین برگزیده