تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۳
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۷۴۳۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد؛

برگزاری میزهای تخصصی و نمایشگاه‌های تقاضا محور با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تمرکز بر پتانسیل ها و برونگرایی در رونق تولید و تعمیق ساخت داخل برگزاری میزهای تخصصی و نمایشگاه‌های تقاضا محور را در دستور کار خود قرار داده است.
برگزاری میزهای تخصصی و نمایشگاه‌های تقاضا محور با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخل

به گزارش می متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تمرکز بر پتانسیل ها و برونگرایی در رونق تولید و تعمیق ساخت داخل؛ توسعه ساخت داخل در صنایع مزیت دار و مدیریت واردات با هدف کاهش ارزبری را در دستور کار قرار داده است از این رو برای تحقق این موضوع، میز اول تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با هدف تکمیل زنجیره ارزش با محوریت کاهش وابستگی تولید ۳۵ قطعه توسط ۳۲ شرکت قطعه ساز در کنار برگزاری نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید، کلید خورد که ارزش قراردادها در نخستین میز ساخت داخل ۷۴۰ میلیارد تومان با کاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی بوده است.

 از قراردادهای میز اول 12 قطعه به تولید انبوه رسیده که فقط با تکمیل ۳ قطعه در میز اول ۲۰ هزار خودرو از کف پارکینگ‌ها خارج شده است. همچنین ۲۳ قطعه دیگر این میز نیز تا پایان سال وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد.

این گزارش می افزاید: در دومین میز ساخت داخل نیز ۳۶ شرکت قطعه ساز برای ساخت ۴۲ قطعه حضور داشتند که ۹۰ میلیون یورو کاهش ارزبری میز دوم بوده و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش قراردادهای آن است.  وارداتی بودن قطعه و سرمایه گذاری کم و متوسط و انتخاب قطعاتی از خودروهای راهبردی از ویژگی های میز دوم بوده که در آن محصول قطعه سازان کوچک و متوسط تحت پوشش قرار گرفته است.

همچنین با برگزاری میز اول و دوم در مجموع ۷۷ قطعه ساخته می شود که بیش از ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور دارد.

گفتنی است نهایت ارزی که بابت واردات قطعات مورد نیاز خودرو از کشور خارج می شود بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو است که با تداوم برگزاری میزهای تخصصی ساخت داخل این مقدار به کمترین حد خواهد رسید.

این گزارش می افزاید: برگزاری نمایشگاه‌های تقاضا محور فرصتی مهم برای هماهنگی و هم افزایی میان شرکت‌های توانمند قطعه ساز و داخلی ساز با کارفرمایان و دستگاه‌های تقاضا دهنده فراهم می آورد و بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید کرده بود. نمایشگاهی که از دل آن میز اول ساخت داخل در حوزه خودرو با موفقیت بیرون آمد. در این نمایشگاه که از 27 تا 30 تیرماه در مرکز نمایشگاه های بین المللی با حضور 220 شرکت برگزار شد، بیش از 130 تفاهم نامه بین شرکت های تولید کننده و متقاضیان مختلف امضا و 25 قرارداد همکاری منعقد و در 3 روز برگزاری نمایشگاه بیش از 3 هزار و 306 مذاکره برای ساخت داخل انجام شد.

41 درصد از فضای این نمایشگاه به صنعت خودرو و قطعات آن اختصاص داشت، صنایع مربوط به مخابرات 14 درصد، صنایع معدنی 11 درصد، لوازم خانگی فلزی و سازمان ها و نهاد ها 10 درصد و نفت، گاز و پتروشیمی 3 درصد از مساحت نمایشگاه را به خود اختصاص داده بودند.

همچنین همزمان با آخرین روز نمایشگاه ایران پلاست، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تفاهمنامه داخلی سازی قطعات و نیازهای صنایع کشور در حوزه پتروشیمی را امضا کردند که بر پایه این تفاهمنامه ایدرو با شناسایی و تجمیع نیازهای پتروشیمیایی و پلیمیری صنایع گوناگون کشور و ارایه آن نقش به همرسانی و تسهیل گری بین صنایع و شرکتهای پتروشیمی کشور را به عهده دارد و شرکتهای پتروشیمی کشور نیز با محوریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی نسبت به منطبق سازی فرایندهای تحقیق و توسعه و تولید محصولات خود و داخلی سازی نیازهای صنایع اقدام می کنند و قرار است تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای پتروشیمی از طریق سازندگان و شرکت‌های دانش بنیان توانمند شتاب بخشی و گسترده شود.

این گزارش می افزاید: در شرایط کنونی ضرورت ایجاب می‌کند تا نقدینگی سرگردان جامعه با یک سری طرح ها، جذب تولید مولد و تعمیق ساخت داخل شود که در این زمینه می توان از ظرفیت صندوق های پیشران برای تجمیع سرمایه ها و پذیره نویسی عمومی برای حمایت از ساخت داخل نیز استفاده موثر کرد و در همین راستا وزارت صمت از مکانیزم های مختلف برای ثبات دائمی در برنامه تعمیق ساخت داخل استفاده می‌کند.

بنابراین گزارش، زنجیره تامین ماشین آلات و تجهیزات با عنوان «صنعت کارخانه سازی» از زنجیره هایی است که در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می شود این در حالی است که تشکیل میز زنجیره ارزش در کنار میزهای تخصصی تعمیق ساخت داخل ضرورت دارد و توسعه ساخت داخل در صنعت ماشین سازی و تجهیزات با رویکرد تجمیع نیازهای ماشین آلات و تجهیزات صنعتی در قالب مجموعه سازی و کارخانه سازی از راهبردهای مهمی است که با جدیت از سوی این وزارتخانه مورد پیگیری قرار گرفته است و تجهیز منابع مالی آن برای حمایت از زنجیره ها از منابع در دسترس از جمله منابع بند الف تبصره ۱۸ در دستور کار قرار دارد.

یادآور می شود: تا پایان سال 5 میز تخصصی دیگر در حوزه ساخت داخل قطعات خودرو تکرار می شود و همچنین میزهای تعمیق ساخت داخل برای حوزه فولاد، مس، پتروشیمی، موتور سیکلت، برق و الکترونیک، ICT و...؛ نیز برقرار است و با جدیت نتایج آن ها در حال پیگیری است.

عناوین برگزیده