تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۷۶۰۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
خاتمی:

پیش بینی انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق در لایحه بودجه سال ۹۹ غیرواقعی است

می متالز - نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید پیش بینی انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق و واگذاری دارایی‌های دولت به میزان ۴۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۹ با توجه به شرایط کشور و ظرفیت بخش خصوصی خوشبینانه است.
پیش بینی انتشار ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق در لایحه بودجه سال ۹۹ غیرواقعی است

به گزارش می متالز، سیدمرتضی خاتمی نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس درباره لایحه بودجه سال 99، گفت: واقع بینی شرط نخست موفقیت در برنامه ریزی است، نظام برنامه ریزی در خصوص برنامه های مختلف از جمله برنامه های پنج ساله توسعه و بودجه سنواتی بسیار خوشبین عمل کرده و کسری بودجه در سال آینده بیش از سال گذشته خواهد بود؛ برنامه هایی که روی کاغذ چشم نواز و در عمل کم اثر و غیر عملیاتی هستند، به انفعال اقتصاد کشور منجر می‌شود.

نماینده مردم ماه نشان، ایجرود، دهستان های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی پیش بینی فروش یک میلیون بشکه نفت و درآمد بیش از ۲۲ میلیارد دلاری نفت و گاز را در سال آینده خوشبینانه خواند و افزود: این خوش بینی، درآمدها را غیرواقعی می کند و از آنجایی که برای این درآمد محل مصرف نیز تعیین می شود به راحتی می توان عدم تحقق بودجه‌ی برخی بخش‌ها مانند بودجه ۷۰ هزار میلیاردی حوزه عمرانی را پیش بینی کرد.

انتشار اوراق همیشه تورم زاست

وی اظهار کرد: پیش بینی فروش ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق به همراه ۴۵ هزار میلیارد تومان واگذاری دارائی های دولت نیز با توجه به شرایط کشور و ظرفیت بخش خصوصی خوشبینانه است. البته اگر برای فروش بیشتر اوراق، ریزش یا سود بالائی لحاظ شود، امکان فروش وجود دارد اما این کار، بازارهای دیگر یا سپرده ها را دچار چالش خواهد کرد. البته اوراق همیشه بدهی ایجاد می کند و امسال نیز ۴۰ هزار میلیارد برای سررسید و سود اوراق لحاظ شده است. در هر صورت انتشار اوراق همیشه تورم زاست و این حجم از اوراق تورم را بیشتر خواهد کرد.

افزایش حقوق در لایحه بودجه سال 99 نصف تورم است

نائب رئیس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش بودجه در اقتصاد خانواده ها، اضافه کرد: کسری بودجه منشأ استقراض است و این تورم زاست لذا فشار تورمی بر روی خانواده ها ایجاد می کند. از سوی دیگر طبق قانون باید به اندازه تورم، حقوق کارکنان دولت افزایش یابد اما کمتر از نصف تورم موجود، حقوق ها افزایش خواهد داشت. میزان سرمایه گذاری و حجم واقعی بودجه عمرانی می تواند اشتغال جوانان را فراهم کند. در کل، بودجه حاضر، نشان از سال سخت پیش رو دارد . 

بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه سال 99 حدود 11 رشد دارد

خاتمی ادامه داد: بودجه شرکت های دولتی با ۱۱ درصد افزایش به ۱۴۸۳ هزار میلیارد رسیده است؛ این درحالی است که این ۳۸۳ شرکت کمتر از ۷ هزار میلیارد مالیات می دهند . صرفه جویی ۵ درصدی در هزینه کرد شرکت های دولتی بیش از ۶۰ هزار میلیارد منابع جهت سرمایه گذاری و اشتغال ایجاد  می کند. از سوی دیگر افزایش بهره وری کاهش هزینه ها را رقم می زند.

عناوین برگزیده