تاریخ: ۰۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۸
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۷۶۳۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تأمین مواد اولیه «چاقوسازان» زنجانی در دست دلالان

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه امروز واحدهای چاقوسازی در بحث مواد اولیه دچار مشکل هستند، گفت: واحدهای کوچک مواد اولیه خود را از دلالان با قیمت بالا دریافت می‌کنند.
تأمین مواد اولیه «چاقوسازان» زنجانی در دست دلالان

به گزارش می متالز، برنامه بازدید استاندار زنجان از کارگاه‌های تولید صنایع دستی به منظور بررسی هرچه بهتر مشکلات هنرمندان فعال این عرصه برگزار شد، در این برنامه استاندار زنجان از کارگاه مس نورسینا بزرگترین کارگاه تولید سنتی مس در زنجان با اشتغالزایی بالغ بر ۸۵ نفر دیدن کرد.

وی همچنین از مراحل ساخت نخستین بوتیک هتل زنجان با ظرفیت اقامتی ۲۰ نفر، بازارچه روز چاقوسازی زنجان با ۵۰ کارگاه فعال، مجتمع بین راهی الماس غرب زنجان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۸ میلیارد تومان و پروژه فاز دوم هتل بزرگ زنجان بازدید کرد.

در این بازدیدها استاندار زنجان به گفت‌وگوی مستقیم با تولیدکنندگان مس و چاقوی زنجان پرداخت و از مسائل و مشکلات آنها مطلع شد، همچنین بعد از بازدید در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به مشکلات صنعتگران و سرمایه گذاران حوزه گردشگری و صنایع دستی پرداخت.

سرمایه‌گذاران پروژه‌های گردشگری نیز موانع سرمایه‌گذاری و مشکلات خود را با مقام عالی دولت در زنجان در میان گذاشتند.

در ابتدای این جلسه سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت استان در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: در حال حاضر بازارچه‌های عرضه مستقیم راه‌حل موقت و سریع برای هدایت گردشگر برای خرید صنایع‌دستی است که در واقع همجوار شدن آن با بازار سنتی زمینه حضور بیشتر گردشگران را فراهم ساخته است.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه پرداختن بیشتر به مشکلات هنرمندان در این حوزه موجب فعالیت بهتر آنها خواهد شد، تصریح کرد: امروز نخستین بار است که کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید صنایع‌دستی و گردشگری در کشور برگزار می‌شود.

وی همچنین به بهره‌برداری از ناحیه صنعتی کارگاهی ظریفان  نیز تأکید کرد و گفت: این موضوع نیز تاثیر بسزایی در مارکتینگ و فروش صنایع‌دستی خواهد داشت.

 

مواد اولیه مهمترین مشکل واحدهای تولید صنایع دستی

در ادامه نیز رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به طرح برخی از مشکلات واحدهای صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات که البته جزو مهمترین مشکلات نیز است، بحث تامین مواد اولیه است.

ناصر فغفوری با اشاره به اینکه امروز واحدهای چاقوسازی در بحث مواد اولیه دچار مشکل هستند، تصریح کرد: متاسفانه واحدهای کوچک مواد اولیه خود را از دلالان با قیمت بالا دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به ابلاغ سال گذشته به اتاق اصناف مبنی بر تهیه مواد اولیه مورد نیاز چاقوسازان بیان کرد: تأمین مواد اولیه باید به شکلی انجام شود که کمترین هزینه را برای این واحدها داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین به بورسی شدن تأمین مواد اولیه کارگاه‌های تولید مس اشاره کرد و گفت: برای ورود به بورس باید تشکل و یا تعاونی ایجاد شود تا بتوانند از این طریق مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

وی از دیگر مشکلات واحدهای تولید صنایع دستی را پیچیدگی فرآیند صدور مجوز عنوان کرد و گفت: تعددی برای صدور مجوز فعالیت صنایع‌دستی وجود ندارد و برداشت‌های انجام‌ شده سلیقه‌ای است، در حالی که صنایع‌دستی نیاز به مجوز از طریق اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارد.

 

بیمه 500 هنرمند صنایع دستی در کشور

مدیرکل تأمین اجتماعی استان زنجان نیز ضمن اشاره به فرآیند بیمه هنرمندان صنایع دستی بیان کرد: برای بیمه با سهمیه دولتی، افراد باید از جانب اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری معرفی شوند.

مسعود علیاری ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ دهد و صلاحیت هنرمندان تایید شود، 20 درصد از بیمه طرف دولت تامین می‌شود، البته باید توجه کنیم که بیمه صنعت‌گران حوزه صنایع‌دستی در صورت تامین اعتبار و اقدامات به موقع سازمان میراث فرهنگی است.

وی با تأکید بر تأمین اعتبار مورد نیاز بیمه هنرمندان صنایع دستی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: امسال منابع اعتبار بیمه برای 500 نفر در نظر گرفته شده است.

در ادامه مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه زنجان جزو سه استان برتر در حوزه تسهیل فضای کسب و کار است، اظهار کرد: این استان در رشد تولید ناخالص ملی نیز رشد بسیار خوب و بالاتر از میانگین کشوری دارد.

ابوالفضل عباسچیان همچنین به راه‌اندازی پنجره واحد سرمایه‌گذاری نیز در استان اشاره کرد و گفت: استان زنجان الگویی برای سایر استان‌ها است.

وی با اشاره به اینکه بررسی‌های اولیه برای صدور مجوز از جانب ادارات از طریق پنجره واحد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، اضافه کرد: این مهم سبب کاهش زمان استعلامات برای صدور مجوز برای سرمایه‌گذاران شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه‌ اجتماعی استان زنجان نیز با اشاره به درخواست چاقوسازان برای قرارگیری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور در کمیته بدوی بررسی و بعد کارشناس بهداشت عوامل زیان‌آور را ارزیابی می‌کنند.

محمدرضا یوسفی تصریح کرد: اگر عوامل زیان‌آور محیط کار بیشتر از حد مجاز در آزمایش‌های آلاینده‌سنجی، باشد، این شغل جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دیگر شرط قانون برای قرارگیری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور، داشتن کارفرما است، افزود: چون مشاغل مربوط به صنعت چاقوسازی بیشتر به صورت انفرادی است و مشکل کارفرما دارند، این صنعتگران می‌توانند  شرکت تعاونی تشکیل دهند تا بتوانند مشکل خود را در این حوزه حل کنند.

عناوین برگزیده