تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۵
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۷۸۰۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز:

مراکز خدماتی باید به دنبال ایجاد تحول باشند

می متالز - مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز گفت: بسیاری از شرکت‌ها برشکاری و انجام خدمات روی ورق‌ها را انجام می‌دهند؛ بنابراین مراکز خدماتی فولاد باید به دنبال راهکارهای جدید برای ارائه خدمات و محصولات به مشتری نوین باشند تا ضمن جذب مشتری، ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند.
مراکز خدماتی باید به دنبال ایجاد تحول باشند

به گزارش می متالز، بهرام باقرزاده در خصوص مصارف ورق گالوانیزه در بازار، اظهار داشت: این نوع ورق‌ها در حال حاضر به ‌صورت رنگی و بدون رنگ در بازار عرضه می‌شود و عموما برای پوشش سقف و دیوار، کرکره، بدنه خودروها، لوازم خانگی و... مورد مصرف قرار می‌گیرند؛ البته به دلیل وجود خودروسازان در استان البرز، بیشترین تقاضا برای ورق‌های گالوانیزه از آن شرکت‌های خودرویی است.

وی افزود: مرکز خدماتی فولاد فرآیند البرز به تازگی کار خود را به عنوان یکی از مراکز خدماتی شرکت فولاد متیل آغاز کرده است و در مرحله توسعه قرار دارد. از این رو، تنها توزیع ورق گالوانیزه را به همراه ارائه خدمات برش‌کاری، خم‌کاری، گیوتین زدن و... به مشتریان خرد انجام می‌دهد. تغییر شکل ورق‌های گالوانیزه در مراکز خدماتی، در دستگاه‌های رول‌فرمر انجام می‌شود که این ورق‌ها را به اشکال خاصی مانند سینوسی، شدولاین، زد و... تبدیل می‌کند. در حال حاضر، بسیاری از خدمات فولاد، برش‌کاری‌های معمولی را در شهرک‌های صنعتی و مراکز بزرگ انجام می‌دهند بنابراین مراکز خدماتی فولاد مبارکه برای باقی ماندن در فضای رقابتی بازار نیاز به یک تحول اساسی در نحوه خدمات‌رسانی خود دارند.

لزوم تغییر رویکرد مراکز خدماتی

مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز خاطرنشان کرد: مراکز خدماتی فولاد باید از حالت برش‌کاری معمولی خود فاصله بگیرند و خدماتی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند که در دیگر مراکز برش ورق به صورت تکمیلی وجود نداشته باشد. این یعنی مراکز خدماتی فولاد مبارکه باید قادر باشند خدماتی روی ورق‌های فولاد مطابق با خواست مشتریان انجام دهند که دیگر مراکز برش‌کاری ورق قادر به انجام آن نباشند. این یعنی مراکز خدماتی برش‌های خاصی را با تجهیزات و امکانات خاص خود روی ورق‌های فولادی انجام دهند.

باقرزاده با بیان اینکه ورق‌های گالوانیزه به دلیل پوشش روی آن‌ها بسیار حساس هستند، تصریح کرد: همه مراکز برش‌کاری و خدماتی باید در انجام خدمات روی این ورق‌ها حساسیت زیادی داشته باشند زیرا ممکن است پوشش زینک گالوانیزه به دلیل برش، خم‌شدگی و شکل‌دهی دچار خدشه شود و آن ورق را از کیفیت بیندازد. از این رو، وظیفه مراکز خدماتی نیز این است که با برخورداری از تجهیزات مدرن، خدمات را به گونه‌ای انجام دهند که هیچ‌گونه خدشه‌ای به ورق وارد نشود.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: چند سال قبل ورق‌های گالوانیزه رنگی مورد نیاز برای یک پروژه، به یک شرکت برش‌کاری برای انجام خدمات روی آن انتقال یافت اما به دلیل عدم توجه به حساسیت این ورق‌ها، به گوشه‌های ورق‌ها خدشه وارد شد و در برخی قسمت‌ها نیز ساییدگی‌هایی به وجود آمد. این ورق‌ها به کشور ونزوئلا با حمل دریایی انتقال یافتند. قرار بود با این ورق‌ها سقف یک پروژه ساخته شود. متاسفانه پس از ساخت سازه، به فاصله کوتاهی در تمام ورق‌های گالوانیزه زنگ‌زدگی و پوسته‌پوسته شدن، مشاهده شد.

مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز پوشش زینک ورق گالوانیزه بسیار ظریف و حساس دانست و بیان کرد: باید توجه داشت که لطمات بسیار کوچک که از دیدگاه بسیاری از برش‌کارها کم‌اهمیت تلقی می‌شود، می‌تواند آسیب‌های بسیار بزرگی در سازه و محصول نهایی به وجود آورد و حتی به اعتبار فولادسازان و کشور نیز خدشه وارد کند.

افزایش ارزش افزوده ورق‌های گالوانیزه

باقرزاده با بیان اینکه شرکت ما نیز در مرکز البرز در منطقه صنعتی خودرویی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این شرکت همواره تلاش دارد خدمات نوینی را به مصرف‌کنندگان ارائه دهد. در این منطقه، ورق گالوانیزه برای تولید بدنه خودروها مصرف زیادی دارد؛ از این رو در صورت تامین اعتبار به موقع، در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت مقرر شده یک خط بلنکینگ ورق‌های فولادی احداث شود. در این طرح قرار است دریافت ورق‌های گالوانیزه خودرویی از شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار گیرد و شرکت فولاد فرآیند البرز به عنوان حلقه واسط میان تولیدکننده اولیه و مصرف‌کننده نهایی، این ورق‌ها را در ابعاد و اشکال مورد نیاز صنعت خودرو برش دهد. پس از آن، ورق گالوانیزه سایز شده، به قطعه‌سازی‌ها انتقال می‌یابد تا با پرس‌کاری آن‌ها، بخش‌هایی از بدنه خودرو مانند در و... تولید شود. تولید ورق گالوانیزه با ابعاد مورد نیاز صنعت خودرو نیازمند بلنکینگ مناسب است که مراکز خدماتی فولاد این کار را انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر، طرح توسعه برش‌کاری ورق گالوانیزه خودرویی در مرحله تهیه گزارش توجیه فنی و اقتصادی قرار دارد تا برای آن اعتبار پیش‌بینی شود. در این رابطه نیاز است پس از تامین اعتبار با مراجعی که هماهنگی با آن‌ها انجام شده، خط برش‌کاری و خدمات در مکان تعیین شده، احداث شود.

مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز با اشاره به شرایط بازار، اذعان کرد: در یکی دو سال اخیر به دلیل افزایش تقاضای ورق‌های فولادی در داخل کشور و کاهش شدید واردات، مصرف‌کننده‌گان ورق به سمت شرکت فولاد مبارکه متمایل شدند و به همین دلیل، اغلب ورق‌های این شرکت در اختیار مصرف‌کنندگان بزرگ قرار گرفته‌ است. در نتیجه مراکز خدماتی فولاد برای تامین ورق با چالش مواجه هستند. بنابراین اگر یک مرکز خدماتی در خصوص محدودیت‌ها، انفعالی عمل کند، قطعا کاری از پیش نخواهد برد.

باقرزاده ادامه داد: در این رابطه باید طرح‌هایی که از توجیه فنی و اقتصادی خوبی برخوردار هستند و می‌توانند با خدمات مدرن، نیازهای نوین مشتریان را پاسخ دهند و همچنین به موقع اجرا شوند، در بازار ماندگار خواهند بود. البته لازمه این کار تامین اعتبار است و باید با همت و پشتکار فراوان، طرح را پیش برد.

وی با بیان اینکه این شرکت در اواسط آذر ماه نیز با شرکت تامکو به عنوان طراح خط، جلسه داشته است، تصریح کرد: در آن جلسه مقرر شد که شرکت یاد شده، خط شست‌وشو را برای شرکت فولاد فرآیند البرز پیش‌بینی کند و با تعیین اعتبار مورد نیاز، به دنبال احداث آن باشیم. در صورتی که این‌گونه طرح‌ها به مرحله اجرا گذاشته شوند، طبیعتا تامین‌کنندگان اصلی ورق نیز تمایل به عرضه ورق خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت پردازش فولاد فرآیند البرز در پایان خاطرنشان کرد: مراکز خدماتی هیچ راهی ندارند جز اینکه خلاقیت به خرج دهند و با تعریف طرح‌های نوین در زمینه خدمات ورق‌های فولادی، به دنبال کسب سهم بازار باشند؛ در غیر این صورت، محدودیت‌های ایجاد شده پابرجا خواهند ماند.

عناوین برگزیده