تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۸۴۲۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نگاهی به فعالیت فراملی یکساله بازار سرمایه ایران؛

عرض اندام بازار سرمایه در عرصه بین المللی

می متالز - ایجاد ارتباط با دنیا و فعالان بین المللی بازار سرمایه، از برنامه های اصلی سازمان بورس بوده است.
عرض اندام بازار سرمایه در عرصه بین المللی

به گزارش می متالز، اخیرا ارتقای عضویت پیوسته به عادی در «آیِسکو» بستری مناسب برای تقویت این ارتباطات بین‌المللی فراهم کرده است.  فعالیت های فراملی یکسال اخیر بازار سرمایه ایران، موضوع این گزارش است.

ارتقای عضویت سازمان بورس در آیسکو از «پیوسته» به «عادی»

بهبود استانداردهای بازار سرمایه کشور، مهمترین محصول ارتقای جایگاه ایران در آیسکو است. ارتقای عضویت در این نهاد بین‌المللی نمایانگر رشد و تکامل جهانی بازار سرمایه ایران است و برای دست‌یابی به این جایگاه، تمامی قوانین و استانداردهای موجود در بازار سرمایه ایران با استانداردهای موجود در آیسکو منطبق شده است. ارتقای جایگاه بازار سرمایه ایران در آیسکو از پیوسته به عادی، موجب شده است در تمامی کمیته‌های آیسکو حضور و حق رای داشته باشیم. امسال همچنین سازمان بورس به عضویت کارگروه فین تک آیسکو درآمد که این اقدام، گام بزرگی  در بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران خواهد بود . انتشار اهم اخبار بازار سرمایه ایران در فصلنامه خبری IOSCO جهت شناساندن بازار سرمایه ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از دیگر رویدادهایی بود که در سال جاری محقق شد. در آیسکو، سه رده عضویت وجود دارد. یکی از رده ها وابسته است که مختص بورس ها و نهادهای سرمایه گذاری مانند کانون ها است و سازمان در این رده قرار نمی گیرد. رده بعدی، عضویت پیوسته است که سازمان های بین المللی مانند IMF یا بانک جهانی به صورت پیوسته به عضویت این نهاد درآمده اند. مرحله بعدی عضو عادی است. سازمان بورس و اوراق بهادار مدتی به صورت پیوسته عضو آیسکو بود و هم اکنون به عضویت عادی درآمده است. پس از این مرحله، جایگاه بالاتری وجود ندارد و بهبود جایگاه به عضویت در کمیته های هشت گانه برمی گردد و اگر بتوانیم در این کمیته ها حضور فعال داشته باشیم اعتبار بیشتری کسب می کنیم.

تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار با کمیسیون اوراق بهادار عراق

عراق از ژانویه ۲۰۱۹ عضو پیوسته آیسکو شد و یکی از حوزه‌های همکاری که عراقی‌ها از بورس تهران درخواست می کردند مشاوره برای نحوه ارتقا از عضویت پیوسته به عضویت عادی بود . این صحبت هم در اجلاس آیسکو که در سیدنی برگزار شد و هم در جلسه ای در ایران مطرح شد و سازمان بورس و اوراق بهادار  اعلام آمادگی کرد این تجربیات را در اختیار طرف عراقی قرار خواهد داد . علاوه بر این، در سال جاری تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بورس و اوراق بهادار و کمیسیون اوراق بهادار عراق امضا شد. عرضه خدمات مالی به کشور عراق از جمله کمک به توسعه بازار سرمایه این کشور، آموزش و انتقال تجربه بویژه مشارکت در توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات بازار سرمایه و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، ارتقای سواد مالی و آموزش سرمایه گذاران از اهم موضوعات امضای تفاهم نامه مزبور بود.

سومین لیگ ستارگان بورس ، میزبان اولین نسل از سفیران بین المللی

بازار سرمایه کشور در سومین لیگ ستارگان بورس، از اولین نسل از سفیران بین المللی میزبانی کرد. این رویداد در سطح کشوری و بین المللی و با حضور ۶٠ تیم داخلی و پنج تیم از چهار کشور عراق، ترکیه، سوریه و عمان برگزار شد. برگزاری موفق دو دوره قبلی لیگ ستارگان بورس، توجه IOSCO را به خود جلب کرد و عضویت سازمان بورس در کمیته ۸ فدراسیون IOSCO را در پی داشت.  اثربخشی این دوره ها همچنین سبب شد شاهد پیام پاول اَندروز، دبیرکل IOSCO   به این رویداد باشیم؛ پیام  چهره مالی بین المللی  که بار دیگر بر اهمیت لیگ ستارگان در سطح بین المللی انگشت گذاشت و امیدها برای ثبت این رویداد در تقویم IOSCO را تقویت کرد.

تفاهم نامه سازمان بورس و نهاد ناظر بازار سرمایه چین (CSRC)

بورس شانگهای با ارزش بیش از چهار و نیم تریلیون دلار (اکتبر ۲۰۱۹) بزرگ ترین بازار اوراق بهادار چین و چهارمین بورس بزرگ دنیا پس از نیویورک، نزدک و گروه بورس ژاپن است. با امضای تفاهم نامه سازمان بورس و نهاد ناظر بازار سرمایه چین ، عملا همکاری بورس تهران با چهارمین بورس بزرگ دنیا کلید خورد . این تفاهم نامه امکان تبادل تجربه و اطلاعات بین طرفین، برگزاری دوره های آموزشی و همکاری در زمینه های سرمایه گذاری خارجی، طراحی محصولات از جمله انواع صندوق ها و اوراق مشارکت، توسعه زیرساخت های معاملاتی و نظارتی، ارتقای ساختار راهبری شرکتی، کنترل های داخلی و افشای اطلاعات و همچنین انجام پروژه های مطالعاتی مشترک را منطبق بر قوانین هر دو بازار فراهم می آورد. سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانونگذار بازار سرمایه ایران همواره همکاری با سازمان‌ها و نهادهای ذیصلاح و ارتقای تعاملات سازنده بین‌المللی را در دستور کار خود قرار داده و بر این اساس،  سند همکاری مستقیم و نزدیک بازار سرمایه ایران و چین، سال گذشته با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی امضا شد.

اعزام کارشناسان بازار سرمایه به دوره تخصصی مجامع الکترونیک در  هند

امسال تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه به مرکز آموزش عالی بین‌المللی اوراق بهادار هند(NISM) اعزام شدند تا در یک دوره آموزشی تخصصی با محوریت مجامع الکترونیک شرکت کنند . این اعزام به دنبال تفاهم‌نامه امضا شده  بین سازمان بورس و نهاد ناظر بازار هند SEBI صورت گرفت و طی آن مباحث حقوقی، شمای کلی بازار سرمایه هند و... آموزش داده شد.  پاییز ۹۵ برای اولین بار  دکتر شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و چند تن دیگر از مدیران ارشد سازمان، میزبان سینها کومار، رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه هند SEBI و دوتن از معاونین این نهاد به همراه ساراب کومار سفیر هندوستان در ایران بودند. دو طرف در این جلسه موافقت کردند در زمینه‌های گوناگونی از جمله مبارزه با پولشویی، بین‌المللی کردن بازارها، ارتباط بورس‌های کالا هر دو کشور، کمک‌های فنی، طرح‌های آموزشی، حاکمیت شرکتی، مقررات CIS، تسویه و پایاپای، تسهیل سرمایه‌گذاری همکاری کنند. نهاد ناظر بازار سرمایه هندوستان جزء هیأت رئیسه آیسکو و مدیرعامل بورس هندوستان (NSE)، رییس فدراسیون بورس‌های جهانی است.

عضویت سازمان بورس در انجمن بین‌المللی روابط عمومی (IPRA)

در جریان برگزاری بیست و هشتمین جلسه شورای اطلاع رسانی وزارت اقتصاد، مدیر عامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس به نمایندگی از سازمان بورس و اوراق بهادار با انجمن بین المللی روابط عمومی (Ipra) تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.این تفاهم‌نامه در قالب یکی از برنامه‌های دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (فاینکس ۲۰۱۹)، به امضای یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و اسوتلانا استاوروا، رییس هیات مدیره انجمن بین‌المللی روابط عمومی به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام این نهاد بین‌المللی رسید. معرفی سخنرانان و مربیان آموزشی از میان اعضای این انجمن برای رویدادها، امکان معرفی ۵ اثر برتر به صورت سالانه به رویداد جایزه طلایی جهانی، دسترسی به آخرین رویدادهای برپا شده توسط این انجمن و دسترسی به مقالات و گزارش‌های این نهاد بین‌المللی از جمله مفاد این تفاهم‌نامه بود.این تفاهم‌نامه که زمینه فعالیت بین‌المللی و انتقال تجارب بین طرفین را در حوزه‌های مختلف به ویژه در حیطه اقدامات مرتبط با ارتقاء سطح سواد مالی فراهم می کند، به عنوان نخستین تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین انجمن بین‌المللی روابط عمومی و یک نهاد ایرانی شناخته شده است.

یازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی از ۱۷ کشور

  این دوره با هدف شناسایی فقه شیعی در بازار سرمایه به جهان اسلام و بدون وقفه در یازده سال متوالی برگزار شده است.سازمان بورس و اوراق بهادار همگام با تحولات بین المللی در حوزه مالی اسلامی از سال ۱۳۸۷ اقدام به برگزاری نشست‌های بین الملل بازار سرمایه اسلامی کرده است. این نشست‌ها با حضور اساتید برتر و صاحبنظران خارجی و داخلی در حوزه مالی اسلامی و بالاخص بازار سرمایه تشکیل شده است. هدفی که سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری این نشست‌های آموزشی دنبال می کند در مرحله اول ارائه دستاوردها و آخرین نوآوری ها در زمینه مالی اسلامی و با تمرکز بر فضای بازار سرمایه اسلامی است. شناساندن ابزارهای مالی اسلامی مطابق با فقه امامیه در میان سایر کشورها و بیان مزایا و راهکاری نوین، دریچه ای برای گسترش مالی اسلامی و اقتصاد اسلامی مبتنی بر فقه امامیه در میان سایر کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان است.

دیگر فعالیت ها

  حضور فعالانه در نشست‌های منطقه‌ای آیسکو در قطر، انجام مقدمات لازم برای MOU با قطر، حضور فعال نماینده سازمان بورس در کمیته کار IFSB هیئت مالی اسلامی، شرکت در کارگروه «حمایت از سرمایه گذاران IFSB قزاقستان، عضویت و حضور فعالانه در نشست سالانه «انجمن بین المللی آموزش سرمایه گذاران  از اقدامات بازار سرمایه در عرصه بین المللی است . همچنین ارسال کلیه اقدامات سازمان بورس در حوزه آموزش و سواد مالی به کمیته C۸ آیسکو از جمله لیگ ستارگان (Stars League)، جشنواره بورس و رسانه (Press Festival)، نهایتا دریافت پیام ویدیوئی دبیرکل آیسکو در مراسم پایانی جشنواره بورس و رسانه در نتیجه انتشار مطالب ارسالی سازمان بورس در وب سایت اختصاصی در هفته بین المللی سرمایه گذاران تحت عنوان “World Investor Week ۲۰۱۹”و برگزاری کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی با حضور اساتید خارجی در نمایشگاه بین‌المللی بورس، بیمه و بانک از دیگر رویدادهای فراملی بازار سرمایه ایران در یک سال اخیر بوده است .

عناوین برگزیده