تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۸۴۵۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اعلام کرد:

ممیزی HSE بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

می متالز - مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از کاهش متوسط سالانه 12 درصد از آمار حوادث شغلی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در طی 41 سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خبر داد.
ممیزی HSE بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور

به گزارش می متالز، همایون توفیقی با اشاره به این‌که بیش از 50 درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ممیزی HSE شده و نقاط تأثیرگذار در راستای کاهش آمار حوادث به آن‌ها مشاوره داده شده است، گفت: سالانه بیش از 120 هزار و 729 نفر ساعت آموزش در زمینه‌های مختلف HSE در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی برگزار و سعی شده که هر سال میزان آموزش‌ها رشد داشته باشد.

وی افزود: تعداد خودروهای عملیاتی امداد و نجات و اطفاء حریق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به 282 خودرو در 247 ایستگاه رسیده، به‌طوری که هم اکنون 79 درصد از واحدهای مستقر و 84 درصد از اشتغال موجود تحت پوشش خدمات آتش‌نشانی هستند.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین تعداد 50 درمانگاه و مرکز طب کار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد و تجهیز شده که خدمات طب کار و درمان عمومی را به واحدهای صنعتی مستقر ارائه می‌دهند.

توفیقی ادامه داد: هم اکنون بیش از 4 هزار و 703 کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده است. به همین ترتیب در حال حاضر 234 مدول تصفیه‌خانه در 204 شهرک و ناحیه درحال بهره‌برداری هستند که روزانه قادر به تصفیه بیش از 166 هزار و 500 مترمکعب فاضلاب صنعتی می‌باشند. 78 طرح استفاده مجدد از پساب نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی اجرا شده که 6 پروژه فاضلاب را در حد آب صنعتی برای مصارف عمومی تصفیه می‌نمایند.

وی با اشاره به ارزیابی زیست محیطی برای همه 193 شهرک‌ و ناحیه صنعتی مشمول ارزیابی در سطح کشور، اظهار داشت: در راستای کاهش میزان آلاینده‌های هوا، تعداد 616 شهرک و ناحیه دارای شبکه گاز قابل بهره‌برداری می‌باشند.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان کرد: 7 هزار و 974 هکتار فضای سبز سازگار با اقلیم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایجاد شده که در گستره‌ای بالغ بر 12 هزار و 883 کیلومتر آبیاری قطره‌ای می‌شوند. همچنین 16.7 میلیون اصله نهال و درخت و درختچه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی غرس شده و بیش از 166 هکتار بوستان صنعتی نیز در این فضای سبز ایجاد شده است.

توفیقی با اشاره به قانون تأسیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی به منظور ایجاد هماهنگی، استفاده مطلوب و ایجاد هرچه بیشتر امکانات زیربنایی و ارائه خدمات ‌ضروری برای متقاضیان ایجاد واحدهای صنعتی در این مناطق احداث می‌شوند؛ لذا یکی از فلسفه‌های ایجاد این سازمان، تمرکز واحدهای صنعتی و امکان ارائه مطلوب‌تر خدمات در حوزه ایمنی، کنترل و پیشگیری از حوادث و مدیریت مطلوب آلاینده‌ها در راستای توسعه پایدار است.

وی افزود: از همان بدو ایجاد شهرک‌های صنعتی در کشور، توجه به مسائل زیست محیطی، به‌خصوص توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم و تصفیه فاضلاب‌های صنعتی در دستور کار قرار گرفت و بعدها اقدامات در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی متنوع‌تر شد، به‌طوری که در حال حاضر فعالیت‌های این سازمان در همه حوزه‌های ایمنی، بهداشت و محیط زیست با رعایت اصل پیشگیری در وقوع حوادث و همچنین کنترل از مبداء و کاهش آلاینده‌ها در جریان است.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از دیگر اقدامات این سازمان در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی تابعه را تجزیه و تحلیل حوادث شغلی و ترویج درس آموزی از حوادث در واحدهای صنعتی، ارزیابی ریسک واحدهای کوچک و متوسط در راستای کاهش هزینه‌های آن‌ها و ارائه نتایج در قالب مشاوره به منظور پیشگیری از حوادث، ممیزی HSE واحدهای صنعتی، آموزش‌های گسترده به واحدهای صنعتی و سایر ذینفعان، تجهیز و توسعه ناوگان خدمات ایمنی و آتش‌ نشانی و شبکه شیرهای آتش نشانی عنوان کرد.

توفیقی اضافه کرد: کنترل‌های صورت گرفته در ارتباط با تولید پاک‌تر، کاهش آلاینده‌ها و نهایتاً کاهش تعداد صنایع آلاینده، ارزیابی زیست محیطی شهرک‌ها و نواحی صنعتی مشمول، استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت پاک‌تر در اکثر شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توجه به استفاده از سلول‌های فتوولتائیک و انرژی خورشیدی، توسعه فضای سبز سازگار با اقلیم، ایجاد و توسعه شبکه جمع‌آوری و تأسیسات تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، سیستم‌های استفاده مجدد از فاضلاب و حتی استحصال پساب در حد مصارف صنعتی، از دیگر اقدامات این سازمان در صیانت از محیط زیست در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن هم‌اینک با دارا بودن 499 شهرک و 319 ناحیه صنعتی و 3 منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، 65 شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، 6 شهرک فنآوری، 37 مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، 2 مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم‌افزاری، 81 هزار و 33 قرارداد منعقده و بهره‌برداری از 44 هزار و 899 واحد صنعتی و 2 هزار و 987 واحد کارگاهی، موجبات اشتغال مستقیم 904 هزار و 537 نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

عناوین برگزیده