تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۹۰۹۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اولویت‌بندی عوامل رونق

می متالز - صنعت سیمان چند سالی است که به دلیل رکود داخلی و همچنین از دست دادن مهمترین بازار صادراتی خود یعنی کشور عراق در یک رکود نسبی به‌سر می‌برد.
اولویت‌بندی عوامل رونق

به گزارش می متالز، به دلیل این رکود نسبی چند ساله، همواره تولیدکنندگان در این صنعت با کاهش قیمت‌های مصوب‌شده از سوی دست‌اندرکاران، دست به رقابت منفی با یکدیگر می‌زدند و این رقابت منفی همواره بلای چند ساله این صنعت خاکستری بوده است. این روزها با ورود سیمان به بورس کالا، می‌توانیم شاهد هماهنگ شدن قیمت‌ها در بازار سیمان باشیم. البته فراتر از هماهنگ شدن قیمت‌ها در بازار سیمان، باید به‌دنبال رونق بخشیدن به ظرفیت تولید ۸۰میلیون تنی در این صنعت بود که با مشخص نبودن بودجه‌های عمرانی در سال آینده، نمی‌توان به صورت کارشناسانه رونقی را برای این بازار متصور شد یا خیر؟
البته در یک نگاه کلان و برنامه‌ریزی‌‌شده می‌توان این صنعت را در بازه بلندمدت به سمت رونق سوق داد. یکی از این راهکارهای بلندمدت رونق بازار سیمان استفاده از بتن به جای آسفالت در جاده‌سازی است که اگر چه تبلیغات و همایش‌های بسیار از سوی دست‌اندرکاران و مسئولان در این راستا برگزار شده، اما نتایج عملی آن در چند سال گذشته به صورت قابل توجهی هنوز نمایان نشده است.
موضوع دیگری که می‌تواند به رونق بازار سیمان بی‌نجامد، احیای بافت‌های فرسوده است که با توجه به بودجه‌های دولت این مهم مشخص نیست که در کدام اولویت‌ دولت قرار دارد؟ بنابراین در چنین شرایطی رونق بازار سیمان مستلزم نگاه بلندمدت است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

سارا اصغری - روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده